Biografie Alice Slabbaert is sinds 1987 actief op het gebied van Intellectueel eigendom – juridische bescherming van merken, handelsnamen, auteursrechten en design. Samen met Bas Kist en Volkert Teding van Berkhout is zij in 2011 een nieuw merkenbureau gestart: Chiever.
Alice Slabbaert
De overeenkomst tussen Jan Boezeroen en Don Henley
Stel je hebt een webshop en je wilt een partij T-shirts aan de man brengen. Je reclamebureau bedenkt een passende tekst. Maar dan heb je niet met Don Henley gerekend die je een gepeperde brief stuurt. Don, who the f... Is Don? Don was de drummer van de in jaren zeventig zeer succesvolle band The Eagles, vertolkers van onder andere het nummer Hotel California, een nummer dat ieder jaar in de Top 2000 alleen verslagen wordt door Bohemian Rhapsody.
Het f-woord.com
Calvin Klein, groot geworden in onderbroeken, kreeg het onlangs aan de stok met een zekere Alan Sleator. Alan verveelde zich blijkbaar en had de domeinnaam fuckcalvinklein.com geregistreerd. Dat pikte het onderbroekenhuis niet en dus spande ze een procedure aan. Een eitje, zou je zeggen. Of toch niet? Op 11 april werd bekend dat Calvin Klein de zaak heeft verloren. Alan mag de naam houden.
And the winner is
Vorige week was het weer zover, the uitreiking van de Oscars. Een big money-evenement. Niet alleen voor de filmbazen maar ook – of misschien wel vooral – voor de Chanellen, Dioren, Chopards en al die andere merken die voor het merendeel van de wereld alleen maar bereikbaar zijn via een lippenstift of zonnebril.
Ceci n'est pas une tulipe
Wijnminnend Nederland werd vorige week opgeschrikt door een briesende en gal-spuwende Ilja Gort. “Dit bocht schenk je niet eens aan de schoonmoeder van je ergste vijand”, gilde Gort. Gort staat natuurlijk ook niet bekend om zijn fijnzinnigheid. Reden voor deze uitbarsting was het etiket van de Kleintuin- wijn van Hema. De tekening op het etiket zou teveel lijken op het wereldberoemde logo van zijn wijn La Tulipe, met een geschilderde afbeelding van een tulp.
Gucci versus Gerry Weber
Gucci heeft een gevoelige nederlaag geleden in Engeland. Gerry Weber - een duf Duits kledingmerk voor middelbare dames - is het gelukt het welbekende Gucci-logo onderuit te schoffelen.
Het Bavariajurkje
Het oranje jurkje van Bavaria blijft de gemoederen bezig houden. Werden in 2010 de Bavaria’s orange babes in het gevang gezet, nu heeft Bavaria de rollen omgedraaid en heeft het Blokker op de vingers getikt. Na het Bavaria-succes lagen al snel krek dezelfde oranje jurkjes in de schappen van Blokker. Jurkjes waar Bavaria duur voor had betaald: niet alleen had de brouwer Olcay Gunsen voor het ontwerp ingehuurd, maar ook had het bedrijf het jurkje via het bevallige lijf van Sylvie, toen nog van der Vaart, proberen te promoten. En daar dacht Blokker dus zomaar even mee vandoor te gaan.
Gratis Prada
Prada is niet voor één gat te vangen. Toen het Italiaanse bedrijf Nau! een zonnebril op de markt bracht onder de naam Lollipop was Prada not amused. Die bril leek wel heel erg veel op het eigen succesvolle Post Cards-model, dat menig celebrity op haar neus heeft. Maar ja, Prada had het model van de Post Cards niet geregistreerd. Wat nu?
V(l)echtmerk
Daar zal de bekende Van Haren-fan Marijke Helwegen niet blij mee geweest zijn: de schoenen met rode zolen van schoenenwinkel Van Haren maken inbreuk op de merkrechten van Louboutin! Door de shredder met die Van Harens. Terecht? Wat mij betreft niet. Want zeg nou zelf, je kunt zo'n Van Haren-schoen toch wel van een Louboutin-muiltje onderscheiden? En dat Louboutin überhaupt een merkenclaim heeft op zo'n rode zool! Het blijft altijd lastig, merken die boven woorden uitstijgen. De ene keer vindt de rechter dat een vorm of een kleur een merk is, de andere keer niet.
Koningin Sylvie en haar collega's
Het zijn weer mooie tijden voor koningshuisminnend Nederland. Nog geen 10 minuten na de eerste geruchten afgelopen maandag of de creatieve uitspattingen werden via de sociale media verspreid. King pepermunt werd tot Alex gedoopt, Bavaria gebruikt alleen het woordje Zo! en veranderde de troon in een barkruk en Unox riep dat de vorst nu kan komen. So far so good. Maar hoe ver mogen we gaan met onze felicitaties en het aanhaken bij het Koningshuis? Want geloof me, ze lijken zo aardig en toegankelijk die Oranjes, ze laten echt niet alles over hun kant gaan.
- AlgemeenNieuws ‘Hubo helpt’ beste slogan in...Nieuws Simavi en Earth Water lanceren...Nieuws International Advertising...Nieuws Specsavers zet met campagne lokale...Nieuws [branded content] De naadloze...Nieuws Keukenhof viert 75-jarig jubileum
- B2BNieuws Global plaatst DOOH op 9 nieuwe...Weblog [column] Merken bouwen is mensenwerk...Nieuws Michiel Verstraten: LinkedIn...Nieuws JIC BRO lanceert buitenreclame...Weblog [column] SXSW2024: waarachtig of...Nieuws Martijn Jaartsveld, strategy...
- BureausNieuws De marketingtransfers van week 13,...Nieuws Landelijke preventiecampagne moet...Nieuws [branded content] Somnox wil...Nieuws Swinkels start campagne voor...Nieuws Glasnost volgt NewsLab op als pr...Nieuws Shortlist SAN New Kids on the Block...
- ContentmarketingNieuws Ambulance werft verpleegkundigen via...Nieuws Nespresso gaat tot op de bodem met...Nieuws Live uitzending Olympische Spelen op...Nieuws Yune wint pitch tijdens Branded...Nieuws Branded Content Event 2024: AI en...Nieuws BCE24: 'Als marketeer is het Branded...
- DesignNieuws KNVB en Nike presenteren Oranje...Nieuws The Drum over SXSW 2024Nieuws Google onderzoekt impact GenAI op...Nieuws Henk Schiffmacher steekt Veluwse De...Nieuws Ford Nederland viert 100 jarig...Nieuws HDV visual branding nieuwe naam van...
- Food en RetailNieuws Jumbo presenteert bijzondere AI...Nieuws Boekenweek 2024: stijging verkoop...Nieuws [marketeer 198] Valerie Vos - The...Nieuws Welkoop opnieuw winnaar Shopping...Nieuws Hak bedankt voor choco-moesNieuws Retailers Plus en Coop in het rood
- MediaNieuws MamaMagazine.nl nieuwe aanwinst...Nieuws Kabinet wil concessie NPO met twee...Nieuws Top-100 Adverteerders 2023: Radio en...Nieuws CMO Dennis van den Berg (Talpa):...Nieuws TikTok lanceert Jeugdraad Weblog [column] Top 5-TikTok-trends:...
- Online MarketingNieuws ACM: 'Travel Sustainable programma...Nieuws [branded content] HEMA optimaliseert...Nieuws BoekTok-creators schragen verkoop...Nieuws Gedwongen verkoop TikTok VS,...Weblog [column] AI-gedreven customer...Nieuws Pop-upsysteem van IAB in strijd met...
- SponsoringNieuws Partnership Herbalife met...Nieuws Duitse voetbalbond ruilt vanaf 2027...Nieuws Philips stadion podium voor Philips...Nieuws FC Emmen vraagt aandacht voor...Nieuws Go Ahead-speler Kuipers en zijn...Nieuws Heineken hoofdsponsor Amsterdam 750...
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Meest gelezen
- ACM: sluit geen energiecontract af per telefoon
- Keukenhof viert 75-jarig jubileum
- Ministerie van VWS lanceert campagne ‘Praat vandaag over morgen’
- Simavi en Earth Water lanceren Seksvrij Water
- International Advertising Association lanceert nieuw Benelux...
- Specsavers zet met campagne lokale winkeleigenaren in het...
Word abonnee en ontvang:
- ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
- ✔ Korting tot wel €100,- op events
MarketingTribune | Vacatures
Dé plek voor een nieuwe stap in je carrière! Ontvang nieuwe relevante vacatures direct in je inbox:
MarketingTribune Events
- 28mei 2024
Retail Media Day
- 13jun 2024
NIMA Marketing Day
- 17sep 2024
CrossBorder Event
- 3okt 2024
CustomerFirst Congres
- 10okt 2024
Shopping Today
- 12nov 2024
Grand Prix Content Marketing
- Toon alle events »