ANWB bereikt fietser met innovatieve producten: ‘We trappen steeds harder voor de fietsmarkt’
- Algemeen
- 23 sep 2014 @ 14:36
- Link
-
Redactie MarketingTribune
- Branded content
- 23 sep 2014 @ 14:36
- Redactie MarketingTribune
De liefde voor fietsen zit in het DNA van de ANWB, voluit Algemene Nederlandsche Wielrijders-Bond. Ieder jaar ontwikkelt de ANWB innovatieve diensten en producten voor meer fietsplezier en -veiligheid voor haar leden. En die kiezen steeds vaker voor de e-bike. Volgens Gerard van den Bos, programmamanager innovatie bij de ANWB, staan we aan de vooravond van een doorbraak. ‘Over vier jaar ben je een uitzondering als je geen motortje in je fiets hebt.’
Van den Bos komt net terug van de grootste fietsbeurs ter wereld in Duitsland. ‘Wat je daar tegenkomt, zie je over twee jaar op onze fietspaden. Nederlanders fietsen nu nog vooral omdat het functioneel is, maar in Duitsland en Amerika is fietsen een lifestyle. Fietsen als fashion statement is ook hier een groeiende trend. Mensen kiezen steeds vaker voor een bijzondere designfiets of e-bike.’ De ANWB zit sinds haar oprichting dicht op de fietser. Met producten als de ANWB-fietsverzekering, Fietsen-app, fietsroutes, fietsreizen en fietsaccessoires bedient de ANWB de fietser in de volle breedte en diepte. ‘Ideeën voor nieuwe diensten en producten komen veelal bij de fietser zelf vandaan. Omdat we alle competenties in huis hebben, van verzekeren, hulpverlenen en uitgeven tot belangen behartigen en evenementen organiseren, kunnen we ideeën ook in korte tijd realiseren, zoals de Wegenwacht Fiets Service. Binnen een jaar hadden we al 100.000 aanmeldingen voor de service.’
E-bike wordt smartbike
Nederland is een fietsland, in totaal gaat er 2,7 miljard euro om in de fietsmarkt. En die groeit alleen maar, weet Van den Bos. ‘Van alle fietsen die nu worden verkocht is een kwart e-bike. Eerst was de e-bike vooral handig voor mensen met minder kracht, maar de doelgroep verjongt. Forenzen stappen vaker uit de auto en gebruiken de e-bike voor woon-werkverkeer. Maar ook onder scholieren neemt de populariteit toe. Bovendien trekken alle productinnovaties de aandacht. De e-bike wordt steeds meer smartbike, waarin GPS, routenavigatie en telefoon zijn geïntegreerd.’ Die innovaties maken de verscheidenheid groot, wat de keuze voor een e-bike bemoeilijkt. De ANWB wil fietsers helpen bij dat aanschafproces. ‘Met de RAI organiseren we in het voorjaar de Nationale (E-)Bike Testdagen. Een rijwielhandel heeft maar een paar modellen staan, maar op de beurs kun je veel verschillende merken en types testen. Voor een e-bike betaal je rond de 2.000 euro, dan wil je wel een goede keuze maken.’ In december 2014 ligt de voor leden gratis e-bikespecial in een oplage van 150.000 in de winkel, ter inspiratie en oriëntatie. Ook anwb.nl/fietsen en speciale nieuwsbrieven helpen de potentiële koper. In april biedt het event ANWB Buiten eveneens gelegenheid voor proefritten, op een omvangrijk en professioneel testparcours van minimaal vier kilometer lang.
Shared value
Nu de aandacht voor fietsen toeneemt, trapt de ANWB extra hard voor haar vier miljoen leden. ‘In oktober organiseren we weer de Fietsverlichtingsactie. Samen met scholen, ANWB-vrijwilligers, leerlingen en ouders helpen we het aantal verkeersongelukken in Nederland verlagen door fietsverlichtingspakketten beschikbaar te stellen. Wij zijn een maatschappelijke organisatie, shared value zit ons in de genen. Daarom koppelen we praktisch nut voor de individuele fietser graag aan profijt voor de hele maatschappij. Maar ook de rijwielhandelaar betrekken we bij deze actie, we verwijzen kinderen naar hem door voor de juiste producten.’ Een ander innovatief maatschappelijk project is Glowing lines: lichtgevende belijning op de weg. Met kunstenaar Daan Roosegaarde en ontwikkelaar Heijmans is de ANWB in gesprek over de mogelijkheden van lichtgevende strepen op fietspaden. ‘In de Kampioen riepen we leden op om ons zoveel mogelijk slecht verlichte, en dus gevaarlijke, plekken op fietspaden door te geven. Fietsers vinden het idee voor glowing lines fantastisch, wegbeheerders zijn nog huiverig. Wij willen de fietsveiligheid vergroten, en daar hoort soms ook experimentele technologie bij.’
Gebruiker voedt innovatie
Fietsen is een speerpunt in de crossmediale strategie van de ANWB. Contact met de fietser wordt online gelegd via nieuwsbrieven, websites en apps, in printtitels als Kampioen, op events, in de winkels, maar ook in de E-bike Community. ‘Daar koppelen we gebruikerservaringen aan de kennis van fietsspecialisten en de branche. Zo verbinden we aanbieder en gebruiker op een platform dat niet alleen door ons, maar vooral door onze leden wordt gedragen.’ De community loopt goed en Van den Bos verwacht flinke groei. ‘Met 1 à 2 procent gebruikers zijn we al heel tevreden, op vier miljoen leden is dat een flink aantal. De kracht van een community is de bundeling van kennis. Hoe een bepaalde e-bike zich na duizend kilometer houdt, weet een gebruiker beter dan een handelaar. Ook vertellen gebruikers van de community waar ze tegenaan lopen in de praktijk. Geregeld brengen zij ons op ideeën voor innovatieve oplossingen.’
Waarde toevoegen door samenwerken
‘We zoeken steeds meer de samenwerking op met andere partijen. Op de (E-)Bike Testdagen verbinden we in samenwerking met de RAI de consument met de branche. Die wil de consument ontmoeten, en de consument zoekt inspiratie en informatie. Met de ebikespecial, een mooi voorbeeld van branded content, brengen we dat contact vooraf op een natuurlijke manier tot stand.’ In een eerder partnership met Becel bereikten ANWB en Becel de fietser met de ANWBapp Fietsen, gratis te downloaden via een code bij een pakje Becel. Volgens Van den Bos een echte ‘state of the art-samenwerking’. Maar ook met provincies en gemeenten gaat de ANWB regelmatig partnerships aan. ‘We attenderen onze leden op mooie gebieden door nieuwe routes uit te zetten, de regio en plaatselijke horeca bereiken daardoor publiek.’ Ook retail leent zich uitstekend voor partnerships, vindt Van den Bos. ‘Rijwielhandels hebben tientallen fietsen staan, maar je vindt er doorgaans geen boekjes met leuke fietsroutes in de buurt. Die leveren wij ze nu. Zo trekken we mensen ook zonder kapotte fiets naar de rijwielhandel. We voegen altijd waarde toe op een logische manier.’
‘RAI kent de branche, ANWB de consument’
‘Er ligt een enorme informatiebehoefte rondom de e-bike’, zegt Cecile van Hattem, beursmanager bij Amsterdam RAI, organisator van de Nationale (E-)Bike Testdagen . ‘Voor de aanschaf van een gewone stadsfiets bezoeken consumenten niet zo snel een beurs, maar de e-bike is een high interest product. Potentiële kopers zijn langer bezig met het oriëntatietraject en willen testen en vergelijken.’ Als mediapartner koos Amsterdam RAI voor ANWB Media, dat op 15 december het eerste e-bikemagazine lanceert. Van Hattem: ‘Zo kunnen consumenten zich thuis alvast oriënteren, als voorbereiding op de Nationale (E-)Bike Testdagen en ANWB Buiten.’ ANWB Media heeft volgens Van Hattem de juiste achterban voor promotie van de (E-)Bike Testdagen. ‘De e-bike kent een brede doelgroep, steeds meer werkenden en jongeren kiezen voor een alternatief op de stadsfiets of auto. ANWB Media spreekt alle gelederen van de Nederlandse bevolking aan. Bovendien is hun focus op fietsen zeer sterk. Wij kennen de leveranciers in de branche, ANWB kent fietsend Nederland. Samen bouwen we aan mooie totaalproposities.’
De Nationale (E-)Bike Testdagen vinden in 2015 plaats op 28 februari en 1 maart in Expo Haarlemmermeer te Vijfhuizen. ANWB Buiten vindt 18 en 19 april plaats op een centrale locatie in Nederland (nog nader te bepalen).
Dit artikel is tot stand gekomen in samenwerking met ANWB
tekst Annemarie Molenaar, editors4brands.nl | fotografie Zuiverbeeld
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Meest gelezen
- ACM: sluit geen energiecontract af per telefoon
- Keukenhof viert 75-jarig jubileum
- Ministerie van VWS lanceert campagne ‘Praat vandaag over morgen’
- Simavi en Earth Water lanceren Seksvrij Water
- International Advertising Association lanceert nieuw Benelux...
- Specsavers zet met campagne lokale winkeleigenaren in het...
Word abonnee en ontvang:
- ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
- ✔ Korting tot wel €100,- op events
MarketingTribune Events
- 28mei 2024
Retail Media Day
- 13jun 2024
NIMA Marketing Day
- 17sep 2024
CrossBorder Event
- 3okt 2024
CustomerFirst Congres
- 10okt 2024
Shopping Today
- 12nov 2024
Grand Prix Content Marketing