Inspelen op wat moeders willen weten
- Algemeen
- 4 nov 2014 @ 09:00
- Link
-
Redactie MarketingTribune
- Branded content
- 4 nov 2014 @ 09:00
- Redactie MarketingTribune
De customer journey van de (aanstaande) moeder kent vele touchpoints. Sanoma bracht deze nauwgezet in kaart met het First Time Mums-onderzoek. In de samenwerking met Etos en Zwitsal werd die kennis meteen al heel praktisch vertaald naar concrete marketingtools.
Anneliese Bergman, publisher Parenting:
“We hebben enorm veel kennis over moeders, hun informatiebehoefte en hoe ze aankopen doen. Daar maken we natuurlijk gebruik van als we onze eigen media maken, zoals Ouders van Nu, zowel in print als digitale media. Maar we delen deze gedetailleerde kennis ook graag met onze partners. De samenwerkingen met Etos en Zwitsal zijn daar twee heel mooie voorbeelden van.”
Een prachtig boek voor mama en baby
Het Etos Mama en Babyboek geeft antwoord op het verzoek van Etos om de positie van de drogist te versterken in het baby- en kinddomein en zich als de expert op functioneel en emotioneel gebied te positioneren. Door een strategische contentsamenwerking met Ouders van Nu aan te gaan, waarbij ook nog eens op een logische manier plaats is in branded content over de producten van Etos’ leveranciers.
Voor elke stap een stukje content en een bijpassend product
In de vorm van een bewaarboek volgt Etos de customer journey van de (aanstaande) moeder. Op precies de goede momenten in de customer journey brengen Etos en Ouders van Nu de juiste content en passende producten van leveranciers onder de aandacht, op een visueel aansprekende manier.
Run op het boek
Ook de consument was erg enthousiast over het Etos Mama & Baby boek. In de eerste weken was het boek in verschillende winkels al snel uit voorraad. In totaal werden er maar liefst meer dan 200.000 exemplaren verspreid via de Ouders van Nu Zwangerbox en de Etos winkels.
Creatief maatwerk
Ingrid van Kuilenburg, Brand manager Etos: “De mensen van Sanoma kennen hun doelgroep en weten met hun conceptuele denkkracht als geen ander hoe je een verhaal moet vertellen. Ze hebben de content veelal al in huis en onderscheiden zich door hoge kwaliteit in copy en art te leveren. De sterk ontwikkelde klantgerichtheid - zowel richting opdrachtgever als de doelgroep - en de persoonlijke benadering leveren maatwerk op.”
Van baby tot schoolkind
“De inzichten die we door het customer journey-onderzoek hebben verkregen, bevestigen aan de ene kant de ervaring die we jarenlang hebben opgebouwd”, zegt Bergman. “Anderszijds laat het ons ook zien dat moeders nog op veel meer domeinen een informatiebehoefte hebben. Denk aan kinderkleding, gezonde voeding, speelgoed, vakanties en inrichting van het huis. Alles rondom het gezin is een belangrijk onderdeel van de customer journey van die erg drukke moeder. Er is een enorme honger naar informatie en de behoefte om ontzorgd te worden.”
Zwitsal weet hoe het voelt
Zwitsal is al jaren de expert als het gaat om babyverzorging. Niet voor niets is de pay off: Zwitsal - we weten hoe het voelt. En dat wil het merk blijven bewijzen, zowel door de beste babyverzorgingsproducten te maken, als door ouders te helpen met adviezen. Daarnaast wil Zwitsal graag dat verzorgingsmomentjes echt leuke momentjes zijn tussen ouder en kind. In de samenwerking met Sanoma wilde Zwitsal moeders met kinderen tot en met 3 jaar bereiken met aandacht voor iedere levensfase van een kind.
De campagne bestond uit het ontwikkelen van een gezamenlijk babyboekje door Zwitsal en Ouders van Nu. In het boekje komen tips en adviezen van professionals in kinderverzorging aan bod, alsmede eigen ervaringen van moeders. Het boekje is verspreid via Ouders van Nu en via de winkelvloer. Naast het boekje werden drie test & tell-onderzoeken ingezet met Zwitsal-producten. De uitkomsten, aangevuld met inspirerende weetjes, verschenen in de vorm van advertorials zowel in print als online.
Samenwerking met passie
Liane Lens, Senior Brand Manager Zwitsal, Vaseline & Giftpacks: “Wij zijn een samenwerking met Sanoma gestart om via verschillende communicatieplatformen onze doelgroep te kunnen bereiken. Ik voelde meteen heel veel passie bij Sanoma voor het onderwerp ‘wat willen jonge ouders horen’. Dit maakte het ontzettend fijn om samen te werken aan deze campagne. Naast productinformatie willen we ook een emotionele lading aan onze boodschap geven. De test & tell-onderzoeken die we samen met Ouders van Nu hebben ingezet, zaten meteen bomvol met respondenten. Dat geeft aan dat we met onze boodschap, onze producten en deze samenwerking op de goede weg zitten.”
Samen met Ouders van Nu en haar lezers toont Zwitsal aan, dat het bedrijf weet hoe het voelt. Alle onderdelen van de campagne werden in verschillende kanalen van Ouders van Nu gedeeld: in het magazine, via nieuwsbrieven, via een online verzorgingspijler van Zwitsal op Oudersvannu.nl, in de Ouders van Nu Zwangerdoos én op de winkelvloer.
Dit artikel is tot stand gekomen in samenwerking met Sanoma
Tekst: Nathalie Krüger, Sanoma
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Meest gelezen
- ACM: sluit geen energiecontract af per telefoon
- Keukenhof viert 75-jarig jubileum
- Ministerie van VWS lanceert campagne ‘Praat vandaag over morgen’
- Simavi en Earth Water lanceren Seksvrij Water
- International Advertising Association lanceert nieuw Benelux...
- Specsavers zet met campagne lokale winkeleigenaren in het...
Word abonnee en ontvang:
- ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
- ✔ Korting tot wel €100,- op events
MarketingTribune Events
- 28mrt 2024
Shopping Awards Gala
- 28mei 2024
Retail Media Day
- 13jun 2024
NIMA Marketing Day
- 17sep 2024
CrossBorder Event
- 3okt 2024
CustomerFirst Congres
- 10okt 2024
Shopping Today
- 12nov 2024
Grand Prix Content Marketing