Libresse breidt team uit met 13.000 co-marketeers

Libresse breidt team uit met 13.000 co-marketeers
  • Algemeen
  • 27 dec 2016 @ 14:55
  • Link
  • Redactie MarketingTribune
    Redactie MarketingTribune


  • Geen tag

Vijf jaar geleden startte Libresse samen met trnd een partnerschap met 2.000 jonge vrouwen in heel Nederland. Als eerste in Nederland ging het merk van het Zweedse concern SCA het gesprek aan over de producten van Libresse. Het opdoen van inzichten in de doelgroep en het bieden van educatie vormden de rode draad in dit proces. Libresse zag zijn team van co-marketeers groeien naar bijna 13.000 unieke merkambassadeurs.

Marian Bron, marketingmanager personal care SCA Hygiene Products,
vertelt dat met de inzet van collaborative marketing Libresse in staat is geweest om met de doelgroep veel informatie uit te wisselen over specifieke vrouwenproducten. ‘Het op deze manier laten kennismaken met onze producten zorgt ervoor dat we relevante gebruikersinformatie terugkrijgen. Zo weten we nu precies wat onze doelgroep van ons maandverband en onze inlegproducten vindt.’  

Tracking data
Volgens Bron heeft zij de collaborative marketing in de afgelopen jaren als verrassend en leerzaam ervaren. ‘In het begin waren wij wat terughoudend, omdat veel vrouwen dameshygiëne nu eenmaal als een noodzakelijk iets zien. De verwachting was dat zij er niet snel over zouden willen praten, maar niets was minder waar. De vele enthousiaste dialogen die over Libresse en onze producten op gang kwamen, heeft ons echt verrast. Daarnaast hebben wij ontzettend veel geleerd van de vrouwen, dankzij de vele inzichten en tips die zij met ons hebben gedeeld. Uit tracking data van Ipsos in 2014 konden wij na de campagne een significante stijging waarnemen in top of mind brand awareness van maar liefst +27 procent en penetratie van +11 procent.’ Communicatiemanager trnd Benelux Renny Stein over de succesvolle aanpak: ‘De afgelopen 5 jaar werkten 20.259 vrouwen in verschillende campagnes samen met Libresse. Wat we samen met Libresse hebben gerealiseerd, is echt ongeëvenaard als je praat in termen van collaborative marketing. Door jarenlang op een gelijkwaardig niveau samen te werken met je doelgroep en ze te betrekken bij jouw marketing hebben we kunnen bouwen aan een team van loyale merkambassadeurs voor Libresse.’

‘Er werden bijna 2 miljoen gesprekken gevoerd’

Toekomstbestendig
Toekomstbestendige merken bieden een merkbeleving die de verwachtingen overtreft, gaan de interactie met consumenten aan en krijgen daar oprechte aanbevelingen voor terug. In de afgelopen jaren werden er bijna 2 miljoen gesprekken aan de keukentafel gevoerd over Libresse. Daarnaast deelden ambassadeurs in de campagneperiodes duizenden foto’s van hun merkbeleving en deden zij ruim 40.000 marktonderzoeken bij mensen in hun omgeving. De succesvolle interactie binnen campagnes blijkt onder meer ook uit de 10.167 comments op het trnd-platform. De focus in de intensieve begeleiding door trnd lag, naast samenwerking, op educatie over relevante onderwerpen zoals menstruatie en over Libresse-producten. Libresse kan nu rekenen op de kracht van 12.728 unieke merkambassadeurs, die vanuit merkloyaliteit en -vertrouwen het merk helpen. Bron: ‘Wij beschouwen alle vrouwen waarmee we hebben samengewerkt de afgelopen jaren als onze Libresse-ambassadeurs. Zij zijn heel waardevol voor Libresse. Samen met trnd bekijken we hoe we deze grote groep comarketeers nog meer bij ons merk kunnen betrekken.’ Stein benadrukt dat het onderzoek meer oplevert dan alleen meer kennis. ‘Die kracht vanuit je doelgroep levert je als marketeer een scala aan mogelijkheden op. Denk ook aan het genereren van off- en online awareness, content en zelfs nieuwe klanten.’

 tekst Renny Stein, trnd en Sjaak Hoogkamer  


Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl: presenteert en duidt het brede palet aan ontwikkelingen in het vakgebied marketing.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken