"Ik wil mensen aan de slag krijgen met hun pensioen"

"Ik wil mensen aan de slag krijgen met hun pensioen"
  • Algemeen
  • 13 nov 2017 @ 16:00
  • Link
  • Sales
    Sales


    BBP Media
  • Branded content
  • 13 nov 2017 @ 16:00
  • Sales

Stefanie Dijkhoff (39) is sinds maart dit jaar Marketing Communicatie Specialist bij PGGM en dan specifiek voor Volo pensioen, een van de klanten van PGGM. Het zaadje van het enthousiasme voor pensioenen is geplant in haar jeugd; Stefanie groeide op ‘tussen de oudedagsvoorzieningen’. Werken in de wereld van pensioenen is volgens haar allesbehalve saai: “Ik vind het een interessante uitdaging om pensioenregelingen zo duidelijk mogelijk uit te leggen aan de deelnemers en hun betrokkenheid te vergroten”.

Stefanie studeerde als jonge twintiger af in Commerciële Economie aan de Hogeschool Haarlem. Ze koos voor deze studie, omdat die hogeschool op dat moment de enige was met een projectmatige insteek van vakken. Precies wat Stefanie graag wilde, want ze is een aanpakker: “Ik wilde ook na mijn studie zo snel mogelijk aan de slag.” Dat lukte eenvoudig, waardoor ze nog ruim voor haar veertigste verjaardag achttien jaar werkervaring heeft. Waarvan tien jaar als marketing- en communicatiespecialist in de financiële dienstverlening.

Hoe verhoudt marketing zich tot communicatie in jouw visie? “Het loopt in elkaar door: zonder marketing geen communicatie. Mijn functienaam is ‘Marketing Communicatie Specialist’ maar ik ben sterker in het communicatie-aspect. Tijdens mijn studie ontdekte ik dat ik me niet thuis voel in een harde sales-omgeving en mijn voorkeur uitgaat naar marketing en communicatie – en dan met name het laatste aspect van het vak. Het is fijn dat dat bij de verschillende banen in mijn loopbaan tot nu toe, altijd is gelukt. Mijn huidige functie bij PGGM is in dat kader bijzonder: ik ben verantwoordelijk voor de communicatie van een nieuwkomer op de markt, Volo pensioen. Dat zorgt voor extra enthousiasme onder de mensen en een frisse blik op communicatie.”

Hoe ben je bij PGGM terechtgekomen? “Toen ik kenbaar maakte beschikbaar te zijn voor, zoals dat heet, ‘een nieuwe uitdaging’, benaderde SchaalX mij in verband met een vacature bij PGGM. Ik ging er op gesprek maar het bleek dat de functie meer raakvlakken had met marketing dan communicatie. Mijn hart ligt bij communicatie, dus hoewel we een heel positief gesprek hadden, zijn we niet verder gegaan. Een halfjaar later nam SchaalX weer contact op, opnieuw met een functie bij PGGM – mijn huidige baan. Ik vind het bijzonder dat ze nog wisten dat het tussen mij en PGGM goed klikte bij de eerste kennismaking en mij benaderden voor een functie die beter bij me past dan die van een half jaar daarvoor – in de tussenliggende periode was er geen intensief contact geweest. Na een periode waarin ik solliciteerde en vaak niet eens een reactie kreeg, waardeer ik zo’n betrokkenheid, alertheid en snel kunnen schakelen nog meer dan daarvoor.”

Je werkt voor PGGM én Volo pensioen, hoe zit dat in elkaar? “De oprichtings- en uitvoeringspartner van Volo pensioen is PGGM, de coöperatieve pensioenuitvoeringsorganisatie zonder winstoogmerk dat de pensioenen voor verschillende pensioenfondsen en hun miljoenen deelnemers in Nederland beheert. Volo Pensioen op haar beurt, is een algemeen pensioenfonds waar onder andere ondernemingspensioenfondsen hun activiteiten kunnen onderbrengen. Het is een zelfstandige onderneming, maar in mijn werk heb ik te maken met stakeholders van beide partijen. Binnen Volo pensioen zijn dat drie bestuurders, een secretaris en een risicomanager, en aan de PGGM-kant een klantteam voor Volo pensioen. Het zit zo: ik ben in dienst bij PGGM en Volo pensioen is mijn klant. De nadruk van mijn werkzaamheden ligt nu nog op het in de markt zetten van Volo pensioen. Per 1 januari zullen er twee fondsen overgaan naar Volo pensioen. De focus zal daardoor ook gaan liggen op deelnemerscommunicatie.”

Wat betekent dit voor jouw werkzaamheden? “Als onderneming ga je natuurlijk niet over één nacht ijs als het gaat om het uitbesteden van de pensioenen van je werknemers. Zo’n beslissingstraject kan zomaar anderhalf jaar in beslag nemen. Volo pensioen bestaat pas twee jaar – het is een van de zes nieuwkomers in de branche – dus het is nu vooral zaak om dit algemeen pensioenfonds goed op de kaart te zetten. Om dat te realiseren, ben ik nu vooral druk met externe communicatie: ervoor zorgen dat – potentiële – klanten worden geïnformeerd, de website voortdurend verbeteren en Volo’s aanwezigheid tijdens evenementen inhoudelijk inrichten. Fondsen die hun regelingen onderbrengen bij Volo pensioen houden doorgaans daarna op te bestaan. Met het afsluiten van dat traject beginnen voor mij nieuwe taken: de deelnemerscommunicatie.

Deelnemerscommunicatie’, wat houdt dat in? “Onze uitdaging is: mensen aan de slag krijgen met hun pensioen en ervoor zorgen dat er meer bewustzijn komt rondom het onderwerp. Er zijn nog te veel mensen die daar onvoldoende of zelfs helemaal niet over nadenken. Maar het is wel heel belangrijk voor wat je plannen en mogelijkheden zijn nadat je bent gestopt met werken. Volo pensioen wil graag partner zijn van deelnemers van de pensioenregelingen die bij hun zijn ondergebracht. In de praktijk betekent deze visie dat ze veel meer doen dan jaarlijks een overzicht sturen en een bericht in geval van een wijziging. Om mensen echt te betrekken bij hun oudedagsvoorziening, móet je ook meer doen. Volo pensioen doet dat in de vorm van nieuwsbrieven, kennissessies, spreekuren en het opstellen van een heldere, begrijpelijke pensioenplanner.”

Wat zijn je ambities? “De dingen voortzetten die ik doe, want ik zit echt op een plek waar ik een wezenlijke bijdrage kan leveren. Dat sluit overigens niet uit dat ik me ga verdiepen in het pensioenstelsel zoals dat in Nederland geldt. Een opleiding pensioenadviseur lijkt me daarvoor niet direct noodzakelijk; kennissessies kunnen me ook verder helpen om mijn werk beter te kunnen doen. Hoewel ik tijdens kantooruren bezig ben met het pensioen van anderen, heb ik voor mijn carrière geen meerjarenplan opgesteld. Ik ben altijd nieuwsgierig naar wat er op mijn pad komt.”

[kadertekst]

Het pensioen-gen, bestaat dat echt? Stefanie Dijkhoff: “Tijdens mijn studie werkte ik in de vakanties bij de pensioenuitvoeringsorganisatie waar mijn vader werkzaam was. Ook mijn hbo-afstudeeropdracht deed ik daar. Mijn vader is 46 jaar werkzaam geweest in de pensioenbranche, voornamelijk als pensioen-juridisch adviseur. Dus dat ik er mee ben opgegroeid, is een understatement. En nu werk ik zelf ook in de pensioenbranche. Weliswaar op een heel ander gebied dan mijn vader, want hij hield zich voornamelijk bezig met het opstellen van pensioenregelingen. Mijn uitdaging ligt juist bij het zo duidelijk mogelijk uitleggen van deze pensioenregelingen aan en het vergroten van de betrokkenheid van deelnemers bij hun pensioen. Zodat ze ruim voordat ze met pensioen gaan inzicht en duidelijkheid hebben. Mijn vader kijkt aan de zijlijn met gepaste trots toe. Dus of het pensioen-gen bestaat? Zeker weten!”

 

Tekst Marjolein Brokkelkamp Bureau [De Redactie] | Fotografie Zuiver beeld


Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl: presenteert en duidt het brede palet aan ontwikkelingen in het vakgebied marketing.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken