"Film.nl moet het kijkgedrag van Nederlanders veranderen"

"Film.nl moet het kijkgedrag van Nederlanders veranderen"
  • Algemeen
  • 8 mei 2017 @ 13:38
  • Link
  • Sales
    Sales


    BBP Media
  • Branded content
  • 8 mei 2017 @ 13:38
  • Sales

Diverse partijen in de Nederlandse entertainmentsector wilden een oplossing die het kijken van legale content zó makkelijk maakt dat de Nederlandse kijker er eigenlijk niet meer omheen kan. Die oplossing is onlangs gelanceerd in de vorm van het zoekplatform Film.NL, ontwikkeld door digital agency TamTam (part of Dept).

Film.nl is een gratis dienst in een website- en een app-variant waarmee je films en series zoekt en vindt. De app, die meer functionaliteiten biedt dan de website, is beschikbaar voor zowel iOS als Android-toestellen. Het kijken van films en series is niet gratis: je betaalt de aanbieder van de film of serie, niet Film.nl. De bron kan een bioscoop of een televisiezender zijn, maar ook een fysieke winkel of online aanbieder. De belangrijkste doelstelling van de initiatiefnemers is niet het verkopen van films en series maar de weg naar legale content compleet, overzichtelijk en eenvoudig maken.

“Film.nl maakt kijken van legale content zó makkelijk, dat de kijker er eigenlijk niet meer omheen kan.”

Content, communicatie en handhaven
“Alle betrokken partijen waren het er al snel over eens dat het teweegbrengen van gedragsverandering bij de consument over drie schijven moet gaan: legale content, communicatie en handhaving”, zegt Jaap Bruijnen. “De content is op orde: op Film.nl vind je nu al meer dan 15.000 titels met bron, en elke dag komen er titels bij. Communiceren is net zo belangrijk: het is misschien geaccepteerd om zonder te betalen films en series te kijken, maar het is niet juist. Om kijkers te overtuigen dat legaal kijken eerlijker en makkelijker is, is de campagne ‘Kijk niet zo moeilijk’ waarin acht Nederlandse topacteurs pleiten voor het betaald bekijken van series en films. Met handhaven doel ik op het bestendigen van de gedragsverandering ten aanzien van illegaal kijken. Het maatschappelijk bewustzijn moet groeien.”

Intrinsiek motiveren beter dan opleggen
Max Pinas van TamTam (part of Dept) herinnert zich nog goed hoe hij zich voorstelde bij een van de eerste sessies van het project: “Voor jullie staat een downloadpiraat. Als jullie mij en mensen zoals ik willen veranderen, moet je met een alternatief komen. Je wil opleggen gaat niet werken, we stappen pas over op legale bronnen als we intrinsiek gemotiveerd worden.” Met Pinas als levend voorbeeld van de doelgroep werd besloten om oplossing aan te bedenken met de daadwerkelijke wensen van de consument als uitgangspunt. “Samen hebben we de vraag achter de vraag naar boven gehaald”, zegt Pinas. “We wilden naar een eenvoudige, snelle en vooral complete oplossing voor de kijker. Die combinatie, samen met uitstekende vindbaarheid is heel belangrijk voor het succes van Film. nl.” Hij licht de twee manieren toe waarop mensen films en series kijken: “Het eerste scenario is dat je op de bank zit en een film of serie wil kijken. Je kunt verdergaan met een serie waar je aan bent begonnen maar misschien wil je liever iets anders, dat beter bij je stemming op dat moment past of het gezelschap waarin je verkeert. De andere optie is dat je iets specifieks wilt kijken, maar je weet niet waar je de film of serie vindt. Film.nl leidt je naar de juiste plek.”

Vinden, kijken, waarderen en delen
Door dat oplossingsgerichte denken, dicht Film. nl een groot gat tussen vraag en aanbod. Max Pinas licht de app toe: “De bovenkant van de app is de locatie waar je aangeeft wat je wilt kijken. Vervolgens word je naar de juiste bron gestuurd, dus bijvoorbeeld naar een winkel die een dvd en Blu-Ray aanbiedt, naar een bioscoop, een televisiezender of een streamingdienst. De persoonlijke voorkeuren liggen over de kanalen en bronnen heen. Het heeft natuurlijk niet zo veel zin als je het bioscoop-aanbod te zien krijgt van Friesland als je in Zeeland woont en als je het aanbod van Ziggo te zien krijgt terwijl KPN je provider is. De app voorziet ook in mogelijkheden om films en series te beoordelen en ze aan anderen aan te raden. Dat laatste maakt Film.nl ook de ideale plek voor inspiratie. Aan de app ligt een ingewikkelde matrix ten grondslag. Die vertalen naar een gebruiksvriendelijke oplossing is wat we bij TamTam het liefst doen. Met Film.nl is dat in onze ogen heel goed gelukt, en we zijn trots op het resultaat. De app is in de vier weken na de lancering al ruim 55.000 keer gedownload!”

Film.nl als keurmerk
“Het zou natuurlijk het mooist zijn als Film.nl de rol van een keurmerk heeft”, besluit Jaap Bruijnen. “Dat hoeft wat mij betreft niet vanuit de overheid worden toegekend, het gaat erom dat consumenten enthousiast zijn over hoe ze films en series zoeken en vinden. En er vervolgens op een verantwoordelijke manier, legaal dus, van genieten.” Dit artikel is tot stand gekomen in samenwerking met TamTam

De aanbieders van Film.nl
Het aanbod van Film.nl wordt gevormd alle bioscopen en filmtheaters, AMC, BBC First, Bol.com, Cinetree, Comedy Central, Disney Channel, ECI, Film 1, Film(t)huis, Fox, iTunes, KPN, MediaMarkt, MTV, Netflix, Nederlandse Publieke Omroep (NPO), Nickelodeon, Pathé Thuis, RTL Nederland, SBS Broadcasting, Videoland en Ziggo. De groep aanbieders en daarmee het aanbod in films en series, groeit sinds de lancering van Film.nl gestaag.


Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl: presenteert en duidt het brede palet aan ontwikkelingen in het vakgebied marketing.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken