‘Above the line marketing is wat zweverig’

‘Above the line marketing is wat zweverig’
  • Algemeen
  • 10 aug 2017 @ 10:16
  • Link
  • Sales
    Sales


    BBP Media
  • Branded content
  • 10 aug 2017 @ 10:16
  • Sales

Op het moment dat wij spreken met Jochem Hövels (24) is hij nog maar net begonnen aan zijn tweede week bij pensioenuitvoeringsorganisatie PGGM. Jochem volgt het Digital Talent Development Programma, een initiatief van werving- en selectiebureau SchaalX. Hier krijgen digitale talenten de kans om ervaring op te doen bij multinationals die digitalisering hoog op de agenda hebben staan. Hoe bevalt het traject tot dusverre en misschien nog wel interessanter: hoe ziet de samenwerking met zijn manager Annemarieke van der Ven eruit?

Jochem is eigenlijk ‘super spontaan’ het Schaal+- traject ingerold. ‘Ik hoorde de avond van tevoren van mijn huisgenoot over de speeddates. Ik heb dus direct mijn CV en motivatiebrief opgestuurd, gelukkig was er nog een plekje.’ Jochem heeft er net negen maanden opzitten bij Centraal Beheer, waarna hij direct is gestart bij PGGM. Hierna volgt hij het traject bij een derde en laatste corporate. Bij PGGM werkt Jochem op de afdeling marketing & communicatie als multichannel contentspecialist voor de klant PFZW (Pensioen Fonds Zorg & Welzijn). Annemarieke is binnen PGGM verantwoordelijk voor het team digitaal & innovatie. Daar werken zeventien professionals, verantwoordelijk voor de strategie tot en met de realisatie. ‘We zijn als het ware het marketing- en communicatiebureau van PGGM, waarbij we in opdracht van pensioenfondsen werken.’

Jochem, wat vind jij zo interessant aan online marketing?
 
‘Het feit dat het fact based is. Naar mijn idee is above the line marketing wat zweverig. Een radiocampagne is leuk, maar de verantwoordelijke marketeer ervan heeft vervolgens amper een idee hoeveel mensen ernaar geluisterd hebben, laat staan of die er iets mee gaan doen. Het fijne aan digital marketing is dat het meetbaar is. Het is direct te herleiden naar de bron.’

Je zit pas in je tweede week, hoe ervaar je de cultuur tot dusverre?
De collega’s zijn erg sociaal, dus dat is fijn. Er hangt een goede sfeer. Ik merk wel dat ik het lastig vind dat we vooral worden afgerekend op klanttevredenheid. Dat vind ik een wat passieve KPI, bij Centraal Beheer [Jochem’s vorige traject, red.] ging het echt om marktaandelen en rendementswaarde van portefeuilles behalen. Hier bij PGGM wordt dus totaal andere marketing bedreven, maar uitdagend is het zeker.’

Annemarieke, hoe zie jij dat?
‘Goed punt van Jochem. We worden inderdaad afgerekend op klanttevredenheid, maar we doen nog veel meer marktonderzoek, om erachter te komen hoe de klant onze dienstverlening in brede zin ervaart. Dankzij digitale marketing is dat dus ook steeds makkelijker te meten. Je verwacht het misschien niet in de pensioenhoek, maar we zijn echt een vooruitstrevende club en bezig met alle relevante marketingontwikkelingen.’ Annemarieke gelooft heilig in de kracht van jonge digital marketeers en daarmee dus ook in Jochem: ‘Ik ben uiteindelijk - in vergelijking met Jochem – ook maar een fossiel. De ervaring en open mind van hem vind ik erg fijn. Ik geef hem bij PGGM ook de kans om buiten de lijntjes te kleuren.’ Jochem: ‘Er wordt weleens gezegd dat er niet met millennials valt te werken. Dat klopt in zekere zin wel; we hebben sturing en tegelijkertijd creatieve vrijheid nodig. Dat vind ik zeker in Annemarieke.’

Annemarieke, hoe zou je zelf jouw stijl als manager willen omschrijven?
‘Ik handel vanuit vertrouwen. Schaal+ selecteert altijd goede talenten, dus daar vertrouw ik op. Dat betekent dat ik Jochem niet op zijn nek ga zitten. Mijn rol is meer inspirerend en stimulerend. Ik ga dus regelmatig met hem om de tafel. Waar loop je tegenaan? Wat heb je nodig?’

Prachtig programma eigenlijk, Schaal+. Jochem, jij hebt straks geheid een baan. Toch?
‘Absoluut, het biedt een hoop kansen en ja, dat verwacht ik wel. Ik ben echt een netwerk aan het opbouwen. Het is mijn uitgangspunt om bij een van de corporates naam te maken en mocht dat allemaal niet lukken, heb ik altijd nog de contacten bij SchaalX.’

Digital Talent Development Programma Schaal+ is een initiatief van werving- en selectiebureau SchaalX. Het Digital Talent Development Programma biedt recent afgestudeerde HBO’ers en WO’ers een combinatie van werken en masterclasses in digital marketing. In een periode van 1,5 jaar werken de talenten voor verschillende opdrachtgevers gedurende 4 dagen per week aan digital marketing-vraagstukken. Zij krijgen één dag per week masterclasses van gerenommeerde bureaus over relevante online marketing-onderwerpen en er wordt aandacht besteed aan de juiste vaardigheden en competenties om de digitalisering te begeleiden en om te gaan met de snelheid en toenemende complexiteit.

 

 

tekst Lucas Boon

 


Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl: presenteert en duidt het brede palet aan ontwikkelingen in het vakgebied marketing.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken