“Er is weer reuring bij Quote en dan zijn we op ons best”

“Er is weer reuring bij Quote en dan zijn we op ons best”
  • Algemeen
  • 9 aug 2017 @ 15:14
  • Link
  • Sales
    Sales


    BBP Media
  • Branded content
  • 9 aug 2017 @ 15:14
  • Sales

In de acht maanden Sander Schimmelpenninck (33) hoofdredacteur is van Quote, is er bijna net zoveel over hem gepubliceerd als hij produceerde in zijn tijd als redacteur van het magazine. Inderdaad, hij heeft een adellijke titel. En dat hij tegen heilige huisjes schopt, weerhoudt hem niet van een goede nachtrust. Maar zelf heeft hij ook nog wel een en ander te melden: over de nieuwe koers die hij heeft uitgezet voor Quote, bijvoorbeeld.

“Quote heeft een uniek propositie: we weten ingewikkelde zakelijke kwesties te reduceren tot de kern. En die kern is vaak veel menselijker dan gedacht”, zegt Schimmelpenninck. Het is geen ‘ons-kent-ons oudemannenblaadje’ maar een magazine dat de verhalen achter succesvol ondernemerschap en lifestyle vertelt. Quote biedt veel meer dan ‘huisje-bootje-feestje loeren’. Want hoewel sommigen Quote niet direct associëren met onderzoeksjournalistiek, is het wel degelijk een van de sterke punten van het magazine. In 1998 schreven wij als eerste over een mogelijk vooropgezet seksschandaal waarmee Nina Brink de president- commissaris van World Online in de val lokte om af te treden. En in 2002 publiceerde Quote als eerste over de contacten tussen de in 2004 geliquideerde vastgoedmagnaat Willem Endstra en Heineken-ontvoerder Willem Holleeder.”

Het erfgoed van Jort
Ook de naam Schimmelpenninck komt veelvuldig voor in de auteurslijst van Quote: sinds zijn aantreden in 2013 leverde hij ruim 200 soms pinnige, doorgaans goed onderbouwde en altijd soepel lezende artikelen. Hoewel hij meer schrijft dan zijn verplichte maandelijkse editorial, is Schimmelpenninck vooral druk met het varen van de koers die hij heeft uitgezet voor het magazine: “Vóór 1993 was Quote zakelijk en saai. Jort Kelder heeft er in de dertien jaar dat hij betrokken was bij het magazine een glossy met inhoud van weten te maken. Onder zijn hoofdredacteurschap is Quote een sterk merk geworden. Hij had de tijd mee: het waren jaren waarin het kapitalisme hoogtij vierde. Praten over geld en vermogen was geen probleem, er gold ‘als je in Quote staat, tel je mee’. Ten tijde van Jort’s vertrek in 2007 barstte de economische crisis los en was praten over geld niet langer algemeen geaccepteerd. Als de wereld verandert en jij daar als magazine niet in mee weet te komen, valt dat op. Met alle respect voor mijn voorgangers denk ik dat Quote te lang is doorgegaan met het erfgoed van Jort.”

Vernieuwing voor de Quote 500
Hij was al succesvol in het eerste jaar van publicatie: de Quote 500. Schimmelpenninck laat deze speciale editie van Quote niet vallen, maar wil er wel ‘m wel inhoudelijk sterker maken. “In vroegere tijden was er 100% transparantie in belasting, inkomen en vermogen”, zegt hij. “De Staatscourant publiceerde gegevens over de mensen met het meeste vermogen en niemand maakte daar een punt van. Maar vandaag de dag doen we eigenlijk heel raar over transparantie: het is wenselijk als het gaat om bedrijfsvoering maar wanneer het gaat over persoonlijk vermogen, klappen zelfs de mensen met de grootste mond dicht. Neem de Quote 500, jaar na jaar een van de best verkopende edities. De hypocrisie rondom deze uitgave is soms ronduit stuitend. De redacteuren leggen hun informatie voor aan de betrokkene zodat die erop kan reageren voordat we publiceren. Regelmatig krijgen we te horen: ‘Ik hoor niet thuis in jullie Quote 500 maar neem vooral contact op met mijn buurman’. Spastisch doen over je vermogen is echt Nederland op z’n smalst. Aan de andere kant: de Quote 500 is een uitgave die naast goede verkoopcijfers traditiegetrouw ook veel media-aandacht oplevert. Dus we gaan we er zeker mee door, maar wel met een meer inhoudelijke insteek. Dus ook hier: vertellen over de inspirerende verhalen achter de positie. Wat dat betreft hebben we ook een aparte werkwijze: onze redacteuren zijn meer ‘in het land’ dan achter hun bureau op de redactie in Amsterdam. Er is weer reuring bij Quote en dan zijn we op ons best.”

Focus op jongere doelgroep
Meer focus op de inhoud, dat is precies waar Schimmelpenninck ook een jongere doelgroep mee wil boeien en binden: “Uiteraard zijn we trots op onze trouwe abonnees. Maar als je je niet richt op een jongere doelgroep, sterven je lezers letterlijk uit. Daarom zijn we gestart met initiatieven die vooral mensen tussen 20 en 35 aanspreken. Zoals de videopitches die jonge ondernemers op de redactie kunnen doen om hun idee te promoten; we doen er live verslag van op onze Facebookpagina. En begin juni hebben we Quote TALKS event georganiseerd in het De La Mar-theater in Amsterdam. Jonge, succesvolle ondernemers vertellen daar hun verhaal. Ik wist het eigenlijk al, maar juist ook tijdens dit event viel me op dat jongeren veel ondernemender zijn dan vaak wordt gedacht. Veel meer dan hun ouders ook. Niet alleen beroepsmatig, maar ook privé. Denk aan vakanties met accommodaties via Airbnb over de hele wereld en een auto aanschaffen als investering - niet alleen als vervoermiddel. Inkomen en vermogen opbouwen staan hoog op hun agenda en daar sluit Quote natuurlijk perfect op aan. Extra bijzonder vond ik dat er flink wat jonge mensen met een migratie-achtergrond aanwezig waren bij TALKS. De tone of voice van Quote – er volledig voor gaan en trots zijn op wat je bereikt – spreekt ook hen duidelijk aan.”

Ook online een sterk merk
Aanpassingen in de inhoud, focus op een nieuwe doelgroep; hoe gaan adverteerders daarmee om? “De band tussen adverteerders die zich al jaren thuis voelen bij Quote, is niet makkelijk te breken”, zegt Schimmelpenninck. “Aan de andere kant: er zijn nog te veel marketeers en adverteerders die een verouderd beeld hebben van Quote. We hebben veel tijd en moeite gestoken in de ontwikkeling van de website om een groter bereik te realiseren. Met 850.000 views per maand is Quote ook online een merk dat adverteerders en consumenten kan verbinden. Een inhoudelijk ijzersterk magazine met bijpassende website die beiden de focus hebben op een jonge, ambitieuze doelgroep is daarvoor uitstekend uitgangspunt om bestaande adverteerders te behouden en nieuwe aan te spreken.”

 

Tekst Marjolein Brokkelkamp Bureau [De Redactie] | Fotografie Zuiverbeeld


Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl: presenteert en duidt het brede palet aan ontwikkelingen in het vakgebied marketing.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken