De Ontwikkeling: Vakmanschap 2.0
- Algemeen
- 11 jun 2014 @ 09:00
- Link
-
Redactie Online
Redactie
MarketingTribune - Technologie
- 11 jun 2014 @ 09:00
- Redactie Online
We leven in een tijd waarin technologie ervoor zorgt dat we niks meer zelf hoeven te doen. Anderen, en met name machines, zijn verantwoordelijk geworden voor ons eten, kleding en gebruiksvoorwerpen. We zijn vervreemd geraakt van het productieproces en weten niet meer hoe producten gemaakt worden, waar ze vandaan komen of wat er in zit.
Producten met een ziel
Massaproductie en schaalvergroting hebben gezorgd voor steeds meer uniforme en anonieme producten. Alles hetzelfde en alles voor iedereen. Dit heeft niet alleen het leven uit de producten gehaald, maar we worden ook bewuster van hoe slecht deze massaproductie is voor het leven an sich. Want hoe goed is supermarktbrood voor ons? Hoe goed is goedkope kleding voor de mensen die het maken? En in hoeverre sluiten deze producten nog aan op persoonlijke behoeftes?
Er is een groeiende hang naar producten waar leven in zit. Producten met een ziel van de maker die er liefde in heeft gestopt. En dus zien we dat steeds meer mensen het heft in eigen handen nemen en meer zelf maken. Met hun eigen handen, hoofd en hart.
Van hobby tot serieus merk
Zo zien we allerlei ‘thuisfabriekjes’ ontstaan. Zelf bier brouwen, worst maken, glasblazen of kleding maken. Alleen of met vrienden, thuis of op locatie. Het wordt gedaan vanuit de overtuiging dat dingen anders kunnen, met meer menselijkheid, puurheid en onderscheid. Kortom, met meer bezieling. En het gaat verder dan hobbyen. Brandt & Levie is daar een voorbeeld van; drie vrienden die zich druk maakten om de dieronvriendelijkheid en de 'foodmiles' van worsten. Ze besloten zelf worst te gaan maken. Klein begonnen in eigen keuken, maar inmiddels tot een serieus merk uitgegroeid. Een ander voorbeeld is een groep vrienden die besloot om zelf bier te gaan brouwen. Ze hebben via crowdfunding in 55 dagen 100.000 euro binnengehaald voor de brewpub Oedipus; een plek waar ze zelf bier brouwen en mensen laten genieten van een biertje met de ziel van de mensen die het schenken. Zij willen de makers, het product en de consument zo dicht mogelijk bij elkaar brengen, zodat ze direct kunnen anticiperen op wat mensen van hun bier vinden.
We zien ook dat deze nieuwe makers elkaar helpen bij promotie en schaalvergroting. Zoals de Beerbro’s die bierdiners met hun eigen bier organiseren en iedere keer weer andere makers uitnodigen om hun producten te presenteren. En Wetailer biedt een platform voor mensen die vanuit huis producten maken. Ze helpen lokale makers om de producten van keuken tot keukenkastje te krijgen. Ook brengen ze makers met elkaar in contact zodat ze gebruik kunnen maken van elkaars productieruimtes en zo hun product op grotere schaal kunnen produceren.
Nieuwe vakmannen
Deze samenkomst van Vakmannen 2.0 zie je met name veel in Amerika. Daar komen ze samen op maker-werkplaatsen waar ze gebruik kunnen maken van allerlei apparaten waarmee ze samen nieuwe technologische producten bedenken en maken. Al spelend komen ze op nieuwe games, toys, of technologische snufjes.
Technologie is een factor die deze ontwikkelingen alleen maar verder stimuleert. Door de komst van onder meer 3D-printers kunnen we binnenkort bijna alles zelf produceren. En door internet kunnen mensen hun eigen producten eenvoudig aan de man brengen. Daarnaast zien we dat er dankzij nieuwe technologieën en internet ‘nieuwe vakmannen’ opstaan die ‘nieuwe ambachten’ voorstaan. Een mooi voorbeeld hiervan is de vrouw die Barber is gestart. Met behulp van YouTube leerde zij zichzelf het vak van barbier. En nu runt ze één van de succesvolste barbershops van Amsterdam.
Deze ontwikkeling betekent nogal wat voor merken. Want waar het begon als hobbyen, zijn de vakmannen 2.0 professioneler aan het worden. En vormen ze steeds meer een bedreiging voor gevestigde merken. De nieuwe vakmannen geven hun producten een ziel, want de ziel van de maker zit er rechtstreeks in. Ook kunnen ze sneller veranderen, want ze zitten niet vast aan een starre organisatie of inflexibele massaproductielijn. Ze kunnen sneller schakelen, omdat ze dichterbij de mensen staan die het kopen. Ze weten dus sneller wat ze moeten veranderen om hun product nog aantrekkelijker te maken.
Het enige wat hen in de weg staat is dat ze (nog) niet makkelijk hun schaal kunnen vergroten. Echter, ze weten elkaar steeds beter te vinden. Samen staan ze sterk en het zou zomaar kunnen dat de beste innovaties uiteindelijk van de vakmannen 2.0 gaan komen.
Tegen merken zeggen we: If you can’t beat them, join them! Een goed voorbeeld van een merk dat dit heeft gedaan is Brand. Zij hebben een bierbrouwwedstrijd uitgeschreven om bierbrouwers 2.0 uit te nodigen hun nieuwste bier te produceren.
Om het hoofd te kunnen bieden aan de bezielde producten van de vakmannen 2.0 moeten merken opnieuw ziel in hun producten gaan leggen. Wat is je overtuiging? Waarom ben je op deze aarde? Zorg dat je sneller kunt schakelen en inspelen op nieuwe ontwikkelingen. Breng de ziel van de maker, het product en de consument dichter bij elkaar en word een vakman 2.0. Want nieuw vakmanschap is leiderschap.
Dit artikel is geschreven door Jacqueline Wolfs & Merel de Boer en verscheen in MarketingTribune 9 (6 mei 2014).
-
Redactie Online
- Werkt bij: MarketingTribune
- Functie: Redactie
- Website:http://www.marketingtribune.nl/online/
- Profiel »
- vakmanschap
- De Ontwikkeling
- Merel de Boer
- meesterschap
- crowdfunding
- schaalvergroting
- Jacqueline Wolfs
- ziel
- technologie
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Meest gelezen
- ACM: sluit geen energiecontract af per telefoon
- Keukenhof viert 75-jarig jubileum
- Ministerie van VWS lanceert campagne ‘Praat vandaag over morgen’
- Simavi en Earth Water lanceren Seksvrij Water
- International Advertising Association lanceert nieuw Benelux...
- Specsavers zet met campagne lokale winkeleigenaren in het...
Word abonnee en ontvang:
- ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
- ✔ Korting tot wel €100,- op events
MarketingTribune Events
- 28mei 2024
Retail Media Day
- 13jun 2024
NIMA Marketing Day
- 17sep 2024
CrossBorder Event
- 3okt 2024
CustomerFirst Congres
- 10okt 2024
Shopping Today
- 12nov 2024
Grand Prix Content Marketing