5 tips van ANWB Media
- Algemeen
- 21 nov 2014 @ 09:00
- Link
-
Redactie MarketingTribune
- Branded content
- 21 nov 2014 @ 09:00
- Redactie MarketingTribune
Wil je een doelgroep bereiken die vaker dan gemiddeld op vakantie gaat, meer dan gemiddeld te besteden heeft en ook meer dan gemiddeld aandacht heeft voor reclame? ANWB leden raadplegen vaker informatiebronnen over reizen, omdat ze zijn meer dan gemiddeld geïnteresseerd zijn in reizen. Ondanks de dalende trend gaan ze relatief vaak met vakantie. Afgelopen zomer waren ze oververtegenwoordigd in de groep die vaker dan twee keer per jaar op vakantie gaat. Dat geldt ook voor de winterperiode. ANWB-leden geven meer uit aan vakanties dan de gemiddelde Nederlander. Meer dan 50 procent bevindt zich in de hogere welstandklassen van ons land. ANWB Media biedt marketeers 5 tips om hierop in te spelen.
1. Besteed in de zomer meer marketingbudget aan print
In de zomermaanden wordt er minder reclamegeld uitgegeven, omdat de mediaconsumptie afneemt, maar tijdschriften worden juist meer geconsumeerd. Dit maakt adverteren in de zomermaanden in tijdschriften zeer aantrekkelijk! Bijna de helft (47%) van de Nederlanders neemt tijdschriften mee op vakantie. Daarmee behoort tijdschriften tot de top van ‘vermaak producten’ die voor de vakantie in de koffer worden gestopt.
Boost in de zomermaanden
In de zomermaanden worden tijdschriften extra veel gelezen. Oplagecijfers vertonen in het derde kwartaal (juli, augustus, september) een piek in de oplage. Tijdschriften lezen is een populaire tijdsbesteding tijdens de vakantieperiode en krijgt in de zomermaanden een boost, in tegenstelling tot veel andere media die tijdens de zomerperiode een dip kennen. Vooral bij vrouwenbladen (zowel glossy’s als vrouwenweekbladen), gezinsbladen, mind- en bodybladen en populair wetenschappelijke bladen is de oplagestijging het sterkst. Dat tijdschriften extra gelezen worden in de zomer komt o.a. door het mooie weer. Bladen worden meegenomen naar het strand, op het terras etc. Tijdschriften zorgen ook voor passende content: onderwerpen worden aangepast aan het zomergevoel.
De groei op de lezersmarkt vertaalt zich niet naar de advertentiemarkt. In de zomermaanden wordt er minder reclamegeld uitgegeven, maar voor tijdschriften is dit onterecht. De zomer heeft een positieve invloed op het lezen van tijdschriften en daar kunnen adverteerders juist van profiteren.
Weten welke tijdschriften ANWB Media heeft om vakantiegangers te informeren en inspireren op het gebied van Vakantie, Vrije Tijd en Mobiliteit? Kijk dan hier naar de mogelijkheden.
2. Speel in op trends; Vakanties zijn onderdeel van de eigen 'lifestyle'
Vakanties, weekendjes weg of zelfs dagjes uit zijn onderdeel geworden van onze zoektocht naar de juiste balans tussen werk en privé. Bovendien is vakantie een onderdeel van 'personal branding', want waar je gaat, wat je daar doet en met wie, zegt iets over wie je bent. Daarom kiezen mensen eerder voor een serie korte vakanties dan één lange vakantie. Ook gaan we dichter bij huis op vakantie om reiskosten en reistijd te besparen. De jongere generatie bepaalt waar de reis naartoe gaat en de oudere betaalt.
Vakantie is een manier om te ontsnappen uit de dagelijkse gedigitaliseerde maatschappij. We kiezen de komende jaren nog meer voor lichamelijk én geestelijke gezondheid en trekken ze er steeds vaker op uit in de natuur. Buitensportactiviteiten groeien in populariteit, net als overnachten op natuurlijke plekken in een 'glamping-accommodatie'. Back to basic in de natuur, maar dan wel met enige vorm van luxe.
Dit blijkt ook uit onderzoek, buitensport activiteiten zoals wandelen, zwemmen en fietsen zijn de meest ondernomen sportieve activiteiten tijdens vakanties in het buitenland. Van alle bijna 1,8 miljoen vakanties waarin men gefietst heeft, was 16% een fietsvakantie waarin meer dan de helft van de dagen aan fietsen besteed is. Dit komt overeen met 285.000 fietsvakanties. Voor de vakanties waarin gewandeld is ( 10,5 miljoen) geldt dit dat in 12% van de gevallen een ‘echte’ wandelvakantie was. Wat overeenkomt met bijna 1,3 miljoen wandelvakanties.
ANWB Media speelt in op deze ontwikkelingen met uitbreiding van haar portfolio aan specials, welke in een oplage van 150.000 gratis worden verspreid onder de 4.000.000 leden van de ANWB. Zo is er de Fietsspecial, verschijning 13 april en komen ze in 2015 NIEUW met de Wandelspecial, verschijning 27 april 2015. Daarnaast verschijnt in december alweer voor het vijfde jaar Glamping voor de doelgroep die op zoek is naar de ultieme combinatie van dichtbij de natuur, maar wel met enige vorm van luxe!
3. Zorg dat je boodschap op alle schermen zichtbaar en consistent is
De consument via één medium bedienen is niet effectief meer, sterker nog, het kan averechts werken. Stel, jouw klant gaat naar aanleiding van een tv-campagne naar het internet om het product online te bestellen en daar vindt hij van hetzelfde product andere aanbiedingen en reclames? Gebrek aan 360-gradenmarketing ondermijnt niet alleen de sterke creatie, het werkt de bedrijfsdoelstellingen zelfs tegen. 360-Gradenmarketing betekent dat je crossmediaal hetzelfde signaal afgeeft. De boodschap is precies gelijk, ongeacht welke kanalen je inzet. Video kan hierbij een prima middel zijn, omdat een professioneel geproduceerde video zowel online, als op TV, als in je social campagne geïntegreerd kan worden. Dit geeft naast een groot bereik, ook een sterke consistente boodschap richting jouw doelgroep.
Dit voorjaar komt ANWB Media in samenwerking met tv producent Tin Can met het nieuwe RTL4-programma Het Land Van wat in plaats komt van Lekker Weg In Eigen Land, dat wekelijks 221.000 trouwe kijkers had. Ook dit keer neemt presentatrice Stella Gommans de kijker mee langs de leukste plekken van Nederland. ANWB Media heeft cross-mediale sponsorpakketten, waarin je video wordt getoond op RTL4, online op de portal Land van ANWB, aangejaagd via de Kampioen ( bereik 5,3 miljoen lezers) en de nieuwsbrief Land van ANWB met meer dan 100.000 abonnees. Daarnaast is de professioneel geproduceerde video vrij voor gebruik op je eigen platforms en in jouw social campagne. En dat met maar liefst 50 procent korting als je nog voor 1 december 2014 beslist. Er is geen product, merk of bedrijf dat niet geschikt is voor video. Producten kun je laten zien, diensten kun je demonstreren en niet zichtbare concepten of ideeën kun je toch visualiseren door middel van interviews, animaties en graphics. Wij mensen zijn visuele wezens, en video is een uitstekend middel om daar goed op in te spelen. Als consumenten de keuze hebben, bekijken ze liever een video dan dat ze tekst lezen.
Reserveer vóór 1 december 2014* jouw plaats op TV en profiteer van de zeer aantrekkelijke pakketkorting! Bekijk hier de verschillende sponsorpakketten.
4. Een positieve merkbeleving draagt bij aan de top of mind positie van jouw merk
Klanten willen tegenwoordig meer dan alleen een product of een dienst. Zij willen een bijzondere belevenis en zijn vaak bereid daarvoor te betalen. Marketeers kunnen hun concurrentiepositie versterken door niet alleen producten of diensten aan te bieden, maar ook gedenkwaardige gebeurtenissen te creëren waar klanten een warm gevoel bij krijgen, met een prettige herinnering als gevolg. Een positieve, intensieve merkbeleving draagt bij aan de top of mind positie van het merk, waardoor mensen het merk kennen, vertrouwen en er eerder iets van aannemen. Met Content Marketing werken marketeers ook aan de merkbeleving. Omdat men inspeelt op de thema’s van de klant en de klantbeleving meer centraal zet, dragen deze middelen bij aan een merkbeleving. Een combinatie van deze elementen maakt de beleving nog sterker; een artikel over een thema, een filmpje daar over en uiteindelijk een evenement waar de doelgroep zich nog meer kan onderdompelen in de materie maken de beleving compleet. ANWB lanceert in het voorjaar van 015 een nieuw buitenevenement dat bol staat van de beleving! Bij de ANWB denk je aan thema’s zoals kamperen, fietsen, actieve vakanties, wandelen en waterrecreatie. Alles wat buiten zijn zo geweldig maakt! Het vernieuwde evenement is ontstaan uit de wensen van ANWB-leden en deelnemers van de voormalige ANWB Outdoor & Kampeerdagen. Het is completer dan ooit. Kijk hier voor een sfeer-impressie. ANWB geeft elk thema een passende sfeer en speciale activiteiten. Een selectie van de activiteiten die op de agenda staan: culinaire route, fiets- en wandelroutes, kampeermarkt en entertainment. Maar uiteraard ben je vrij om zelf een activiteit te organiseren of een workshop te geven!
Wil jij ook aanwezig zijn bij dé start van het buitenseizoen op 18 en 19 april 2015 in recreatiegebied Bussloo op het enige evenement dat gegarandeerd 20.000 bezoekers trekt? Kijk dan hier voor meer informatie.
5. Bereik de doelgroep die zelfs in tijden van crisis geld voor vakantie heeft.
De ANWB heeft maar liefst vier miljoen leden!. Dat is 25% van de Nederlandse bevolking! Mede dankzij het 130 jarig bestaan van de Algemene Nederlandse Wielrijders Bond, kent de vereniging haar leden door en door. Niet alleen vanwege de omvang zijn ANWB Leden een interessante doelgroep voor menig marketeer, maar ook omdat de leden, gerelateerd aan het thema Vrije Tijd en Vakantie, veel positieve eigenschappen bevatten.
ANWB Leden raadplegen vaker informatiebronnen over reizen dan de gemiddelde Nederlander. Ze bezoeken de ANWB-winkels en de Vakantiebeurs. Pluizen tijdschriften en Nederlandse dagbladen uit en laten zich informeren door e-mailnieuwsbrieven. Ook struinen ze internet af, op zoek naar inspiratie en informatie over hun volgende reis. Afgelopen zomer waren ANWB leden oververtegenwoordigd in de groep die vaker dan twee keer per jaar op vakantie gaat. Dat geldt ook voor de winterperiode. Geliefd zijn sportieve en actieve vakanties, natuurvakanties en wintersport. Als vakantiebestemming in de zomer is het eigen land populair, maar ook Frankrijk, Duitsland, Denemarken, Italië, Oostenrijk en Zwitserland. ANWB-leden geven meer uit aan vakanties dan de gemiddelde Nederlander. Meer dan 50 procent bevindt zich in de hogere welstandklassen van ons land. Ook bezitten ze vaker dan gemiddeld een caravan of vouwwagen, een boot, een weekend of vakantiehuis. Of ze hebben een grotere intentie deze alsnog aan te schaffen.
ANWB Media heeft vele mogelijkheden deze ANWB leden te bereiken in de huidige tijden van crisis, omdat het beschikt over Media, zowel in print als online, die gratis ter beschikking worden gesteld en hierdoor geen hinder ondervinden van de dalende waardeperceptie rondom betaalde content. Het bekendste medium is waarschijnlijk wel de Kampioen, met iedere maand een actueel bereik van 5,3 miljoen lezers. Maar ook special interest bladen als de special Kamperen, de special Onderweg en de E-bike Special, met ieder een oplage van 150.000 , welke voor ANWB Leden gratis af te halen zijn in één van de ruim 80 winkels, behoren tot de mogelijkheden en zijn ook voor een kleiner budget betaalbaar. Daarnaast is er natuurlijk ook een online aanbod, zoals anwb.nl wat maandelijks een bereik van ruim 9 miljoen unieke bezoekers genereert en beschikt over een scala aan special interest portals. Kijk hier voor de online mogelijkheden en ontdek hoe ANWB Media jouw kan helpen in tijden van crisis meer rendement uit jouw campagnes te halen.
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Meest gelezen
- ACM: sluit geen energiecontract af per telefoon
- Keukenhof viert 75-jarig jubileum
- Ministerie van VWS lanceert campagne ‘Praat vandaag over morgen’
- Simavi en Earth Water lanceren Seksvrij Water
- International Advertising Association lanceert nieuw Benelux...
- Specsavers zet met campagne lokale winkeleigenaren in het...
Word abonnee en ontvang:
- ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
- ✔ Korting tot wel €100,- op events
MarketingTribune Events
- 28mei 2024
Retail Media Day
- 13jun 2024
NIMA Marketing Day
- 17sep 2024
CrossBorder Event
- 3okt 2024
CustomerFirst Congres
- 10okt 2024
Shopping Today
- 12nov 2024
Grand Prix Content Marketing