Steffen van der Land wint SWOCC Scriptieprijs
- Algemeen
- 23 apr 2015 @ 10:12
- Link
-
Redactie MarketingTribune
- MarketingAwardOnderzoek
- 23 apr 2015 @ 10:12
- Redactie MarketingTribune
Steffen van der Land (26) is verkozen tot winnaar van de SWOCC Scriptieprijs, de wedstrijd voor de beste universitaire masterscriptie over merken en communicatie. De UvA-student deed onderzoek naar de veranderende rol van merken in een tijdperk van transparantie. Het levert hem 1.000 euro prijzengeld op. Daarnaast mag hij zijn onderzoek 23 juni presenteren op het SWOCC Symposium.
De scriptie van Van der Land stelt een interessant en actueel thema aan de orde. Hij onderzocht welke invloed het toegenomen belang van transparantie heeft op consumentenbeslissingen en wat dit betekent voor de rol van het merk. Merken spelen tegenwoordig steeds vaker in op de behoefte van consumenten aan openheid van zaken over producten en hoe deze worden geproduceerd. Daarnaast is informatie over merken en producten beschikbaar op bijvoorbeeld vergelijkingssites en delen consumenten online hun ervaringen en meningen.
Nadere studie
Uit het onderzoek blijkt onder andere dat als merken zelf openheid van zaken geven dit een positief effect heeft op het vertrouwen in de producten van dat merk. Het onderwerp sluit goed aan bij de aandacht die SWOCC heeft voor de betekenis en de werking van merken. Bovendien nodigt de scriptie uit tot nadere studie van het belang van het merk in een steeds transparanter wordende wereld. Wat betekent deze transparantie voor consumentengedrag; neemt de rol van het merk af of toe, en onder welke condities? En hoe kunnen organisaties deze kennis gebruiken om de effectiviteit van hun merkmanagement te vergroten? De jury hoopt met deze prijs aankomende studenten te stimuleren deze onderwerpen op te pakken.
Jury
Naast voorzitter professor Peter Neijens bestond de jury dit jaar opnieuw uit vier experts op het gebied van merken en communicatie, afkomstig uit wetenschap en praktijk: Marieke van den Berg (Roorda Reclamebureau), Christian Burgers (VU), Willemijn van Dolen (UvA) en Tijs Timmerman (Heineken). De in totaal veertien inzendingen kwamen van studenten van de Erasmus Universiteit Rotterdam, Universiteit van Amsterdam en Vrije Universiteit Amsterdam.
Het is de vijfde keer op rij dat SWOCC (Stichting Wetenschappelijk Onderzoek Commerciële Communicatie) de wedstrijd organiseert. De winnende scriptie wordt gepresenteerd op het SWOCC Symposium, dat plaatsvindt op 23 juni 2015. Steffen van der Land zal daar één van de acht sprekers zijn.
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Meest gelezen
- [interview] Marktonderzoek door en over tieners: 'Tof moet je...
- Samsung lanceert TikTok-activatiecampagne buiten TikTok
- Mobiel dataverkeer stijgt, bellen daalt
- LOI bekendste online opleider
- [onderzoek] Het voorkomen van sociaal wenselijke antwoorden
- [branded content] Merken in loyaliteitscrisis? Dit is de...
Word abonnee en ontvang:
- ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
- ✔ Korting tot wel €100,- op events
MarketingTribune Events
- 28mei 2024
Retail Media Day
- 13jun 2024
NIMA Marketing Day
- 17sep 2024
CrossBorder Event
- 3okt 2024
CustomerFirst Congres
- 10okt 2024
Shopping Today
- 12nov 2024
Grand Prix Content Marketing