[Jong in Marketing MT11] Roos Brekelmans: ‘Ik zat huilend op de wc als ik geen 9 had gescoord’

[Jong in Marketing MT11] Roos Brekelmans: ‘Ik zat huilend op de wc als ik geen 9 had gescoord’
  • Algemeen
  • 9 aug 2016 @ 09:52
  • Link
  • Lucas Boon
    Lucas Boon

    redacteur
    BBP Media - MarketingTribune
  • InterviewContentDigitaal

Roos Brekelmans (30) is channel manager digital services (’in normale mensentaal betekent dat gewoon online projectmanager’) bij Ziggo en tevens bestuurslid bij NIMA Young Professionals. Roos heeft een grote passie voor taal, zo studeerde ze onder meer literatuurwetenschappen in Utrecht en spreekt ze maar liefst zeven talen, waaronder Zweeds en Mandarijn. Maar het liefst werkt ze voor een groot internationeel bedrijf in Scandinavië.

Vanwaar eigenlijk die voorliefde voor taal?
Simpel: ik word daar gelukkig van. Ik ben gek op contact leggen met mensen en doe dat het liefst in zoveel mogelijk verschillende talen. Niet iedereen begrijpt dan ook direct dat ik digital specialist bij Ziggo ben.

Hoe zag je studententijd eruit?
Ik heb hard en veel gestudeerd. Ik was rechtlijnig; alleen maar mijn doelen proberen te halen. Mijn tijd heb ik bepaald niet verkwanseld, nee. Toen ik twee bachelors [Nederlands en Engels, red.] tegelijk ging doen en mijn studiebegeleider me dat afraadde, heeft me dat juist gemotiveerd om het dus wel te doen. Moet je net mij hebben.

Wat is kenmerkend voor jouw generatie?
We hebben de juiste mentaliteit. Zo van: je moet er echt zelf iets van zien te maken. Alleen maar een studie volgen is allang niet meer genoeg, dat is slechts een hygienefactor. Cum laude afstuderen idem dito. Interessanter is wie jij als mens bent en wat je bijvoorbeeld naast je studie hebt gedaan.

In jouw geval is dat onder andere je bestuursfunctie bij NIMA Young Professionals. Hoe ben je daar terechtgekomen?
Ik zag de vacature voorbijkomen en heb gesolliciteerd. Ik kwam aanvankelijk voor social, maar zij zochten ook iemand voor events. Dat laatste ben ik gaan doen. Maar waar het uiteindelijk om draait, is de energie. Ik had simpelweg een goede klik met Guido [Smit, voorzitter, red.]

Welk aspect binnen de marketing spreekt jou het meest aan?
‘Digital. Online. Ik denk dat een hoop campagnes en initiatieven nog zoveel beter kunnen op digitaal vlak. Daar is echt een inhaalslag te maken. Een dooddoener, ik weet het. Maar als ik bepaalde marketingplannen lees waarin op een veel te laat moment pas digital wordt behandeld… Soms had het zelfs louter en alleen een online only campaign kunnen zijn. Dat vind ik dan zonde.

Stel: je zou iets compleet anders gaan doen, buiten de marketing. Wat zou dat dan zijn?
Ik mag alles kiezen? Directeur van een dierentuin, van Blijdorp in Rotterdam. En, vooruit, iets realistischer: international liaison officer bij een groot internationaal bedrijf, en dan het liefst in Scandinavië.

Wat is de beste beslissing die je hebt genomen in je carrière tot nu toe?
Weggaan uit Berlijn, ik heb daar drie jaar gewerkt, maar was er klaar voor mijn gevoel. Ik ben toen even terug gegaan naar Nederland en zocht een ‘tijdelijk baantje’, zodoende kwam ik bij UPC [later gefuseerd met Ziggo, red.] als web specialist content terecht. Nu, vijf jaar later, zit ik er nog steeds.

En van welke beslissing heb je spijt?
Ik had meer van mijn studententijd mogen genieten. Mijn focus lag echt op hoge cijfers halen. Ik zat huilend op de wc als ik geen 9 had gescoord. Daar is natuurlijk niets mis mee, maar wat heb ik daar vandaag de dag nog aan?

Wie zijn je helden?
Grote sterke bedrijfsvrouwen. Ik ben afgestudeerd op intraseksuele competities van vrouwen in het bedrijfsleven. Ik loop daar zelf ook tegenaan. Hoe vaak ik wel niet heb gehoord dat ik een bitch ben. Als ik een penis had gehad, dan had niemand dat tegen me durven zeggen. Daar ben ik heilig van overtuigd. Respectloos.

Op een netwerkborrel: max twee wijntjes of als laatste naar huis?
In de meeste gevallen doe ik de lichten uit. Ik vind het gezellig, en daarnaast is het zo laat op de avond toch de plek waar ‘het’ gebeurt.

Corporate monday of casual friday?
Corporate. Alleen al omdat ik mannen in pak heerlijk vind. Daarnaast vind ik het gewoon leuk om er met z’n allen iets moois van te maken.

Romanticus of realist?
Een pessimist! In de liefde ben ik zeker een romanticus; in professionele zin ben ik een realist. Ik ben een controlfreak, ga er eigenlijk aanvankelijk al vanuit dat iets fout gaat, wat in de meeste gevallen ook zo is.

Positieve feedback of met gestrekt been erin?
Mijn feedback is altijd direct, maar ik ga er nooit met gestrekt been in. Altijd in een duidelijke context.

Online of offline marketing?
Online. Met online marketing kun je niche doelgroepen beter aanspreken. Je hebt zo’n divers palet, zoveel diverse media om te gebruiken in het overbengen van je boodschap. Everything is possible. Dat gaat je met een ouderwetse folder niet lukken.

Dit artikel verscheen eerder in MarketingTribune 11, verschijningsdatum 19 mei. 

Lucas Boon

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl: presenteert en duidt het brede palet aan ontwikkelingen in het vakgebied marketing.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken