Annelouk Kriele (Ogilvy & Mather): ‘Vrouwen hebben het onderling minder goed geregeld’

Annelouk Kriele (Ogilvy & Mather): ‘Vrouwen hebben het onderling minder goed geregeld’
  • Algemeen
  • 30 dec 2016 @ 10:15
  • Link
  • Lucas Boon
    Lucas Boon

    redacteur
    BBP Media - MarketingTribune
  • Geen tag

Annelouk Kriele is als client services director bij Ogilvy & Mather verantwoordelijk voor een klantenpakket dat bestaat uit onder meer Rabobank en Coca-Cola Global. Met Ogilvy gaat het goed, zo won het recent twee Effies, maar het bureau uit Amsterdam wil nog altijd af van de reputatie van ‘traditioneel bureau’. Daarnaast is het bij Ogilvy met de man/vrouw-verhouding goed gesteld, hoewel Kriele zelf helemaal niets met ‘dat feministische geleuter’ heeft. ‘Meer aandacht geven aan vrouwen vind ik sympathiek, maar niet vanuit een overtuiging dat dat zou moeten.’

U werkt nog geen twee jaar voor Ogilvy & Mather. Hoe bevalt uw functie tot dusverre?
Goed. We zijn een behoorlijk internationaal georiënteerd bureau, met ook veel lokale klanten, zoals bijvoorbeeld de Rabobank. Wat ik leuk vind aan mijn baan is de dynamiek en de verschillende klanten met hun eigen problematieken. En ik werk in een internationale omgeving. Er werken hier op zowel account als creatie mensen uit Zuid-Afrika, Engeland, Frankrijk, noem maar op. Een smeltkroes dus, met vooral jonge mensen. Ik behoor al tot de oudjes, haha. Die diversiteit brengt een leuke dynamiek met zich mee.

"Als er één bureau de hele funnel beheerst, dan zijn wij dat wel"

Waar ligt op dit moment de 'pijn' voor Ogilvy?
We willen af van de reputatie dat we een traditioneel bureau zouden zijn. Als er één bureau is dat de hele funnel beheerst, dan zijn wij het wel, maar zo staan wij niet bekend.

Waar ligt dat aan?
Je bent zo bekend als je laatste werk. We doen bijvoorbeeld veel op het gebied van data, CRM en social, maar dat is natuurlijk minder zichtbaar. We moeten dus eigenlijk veel missionariswerk verrichten om dat bekend te maken. Niet geheel terecht, want met één van onze disciplines - Social Lab - maken we over de hele wereld spraakmakende campagnes, maar nog steeds denkt men dat wij niet 'social' of ‘digital’ zijn. Dat terwijl we het grootste digitale bureau ter wereld zijn.

Hoe komt u van dat imago af?
Door dat soort werk wel gewoon te blijven maken en die ideeën mee te nemen in presentaties. Laten zien dat we het kunnen én doen.

Ogilvy & Mather valt regelmatig in de prijzen. Zo heeft u dit jaar twee bronzen Effies in de wacht gesleept - voor Rabobank en voor Ford. Ziet u zoiets aankomen?
Natuurlijk zijn we er ontzettend blij mee. Met name de Effie voor de Rabobank had ik stiekem wel verwacht, die campagne is gewoon echt goed. Het had me verbaasd als dat niet was gelukt. Het heeft veel gedaan voor het marktaandeel, dus één en één is twee. Als het niet verkoopt, dan is het ook niet creatief en daarmee niet effectief genoeg, dus maak je al minder kans op een prijs als een Effie.

Met dit nummer doen wij ‘een ode aan de vrouw in de marketing’. Wat vindt u daarvan?
Vooropgesteld: ik heb helemaal niets met dat feministische geleuter. Je komt op een positie terecht om het simpele feit dat je je werk goed doet. Meer aandacht geven aan vrouwen vind ik sympathiek, maar niet vanuit een overtuiging dat dat zou moeten.

Hoe is het gesteld met de man/vrouw-verhouding bij Ogilvy?
Eén van de vier directieleden is vrouw, dus dat is best keurig. Voor de rest is het behoorlijk fiftyfifty. Alleen creatie is behoorlijk maledriven. Dat is ook wel een haantjesafdeling. Daar kun je je als vrouw best staande houden, maar dan vinden ze je weer een heks.

Werkt u liever met mannen of met vrouwen?
Met mannen is het in ieder geval makkelijker samenwerken, dus dan ga ik daar voor. Vrouwen hebben meer een gebruiksaanwijzing. Bij een man kun je bijvoorbeeld een uitbarsting hebben en die is dat de volgende dag weer vergeten. Bij vrouwen duurt zoiets veel langer.

Er zijn nog altijd meer mannen dan vrouwen aan de top van het bedrijfsleven - ook in marketing. Wat vindt u daarvan?
Het is een gegeven en of het ooit echt gaat veranderen, weet ik niet. Ook niet of het nodig is. Waarom is het anders niet al eerder gebeurd? Vrouwen zouden wat mij betreft net zo goed in de top kunnen werken, misschien wel beter zelfs. Ze hebben in ieder geval meer empathische skills en daar kun je heel ver mee komen. Het heeft te maken met: wie zit er om je heen en wie support jou? Ik denk dat vrouwen dat onderling minder goed hebben geregeld. Mannen kiezen voor mannen. Plus: vrouwen zijn minder zelfverzekerd. Die denken eerst een uur na over wat ze aan moeten naar een presentatie. Mannen vertellen gewoon hun verhaal.

Hoe zit dat bij u persoonlijk?
Bij mij is het een beetje wisselend. Hangt ervan af op welke golf ik zit - dat is overigens dus ook iets waar mannen meer steady in zijn. Ik kan mij goed staande houden in een mannenomgeving, dat wel. Dat komt misschien ook omdat ik ben opgegroeid met drie broers.
 

Dit artikel verscheen eerder in MarketingTribune #22.

Lucas Boon

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl: presenteert en duidt het brede palet aan ontwikkelingen in het vakgebied marketing.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken