Corendon koopt Broederliefde en AI maakt merk overbodig

Corendon koopt Broederliefde en AI maakt merk overbodig
  • Algemeen
  • 27 jan 2017 @ 12:52
  • Link
  • Sjaak Hoogkamer
    Sjaak Hoogkamer

    hoofdredacteur
    MarketingTribune
  • Dialoog

De toekomst van marketing. Hoe ziet die eruit? Voorspellen blijft natuurlijk lastig, maar een paar dingen kun je uiteraard wel raden. De techniek gaat marketing in de komende jaren nog veel meer domineren. Hoe bereiken we straks de consument? Via welke media en met welke boodschap? Hoe belangrijk zijn merken in de toekomst nog? DeMeter, het platform voor kennis, innovatie en inspiratie in (dialoog) marketing, organiseerde donderdag 26 januari het event De toekomst van marketing met een aantal gerenommeerde vakgenoten als spreker.

DeMeter had dit keer domicilie gevonden bij SRM, al 60 jaar de opleider op het gebied van marketing en communicatie. Eigenlijk vertrouwd terrein, want DeMeter is ooit voortgekomen uit SRM. Een aantal studenten van SRM vonden het 24 jaar geleden namelijk een goed en nuttig plan om elkaar regelmatig te blijven zien om de bewegingen op het gebied van marketingcommunicatie te duiden en te volgen. DeMeter heeft sinds een half jaar een nieuwe voorzitter, Marlous Spaven. Een interview met haar verschijnt maandag op deze website.

Corendon en Broederliefde

Terug naar de kennissessie over de toekomst. Marketingdirecteur van Corendon, Martin de Boer, beet het spits af en na een lange inleiding over het ontstaan van de prijsbreker in vliegvakanties, presenteerde hij de inzichten over hun uitgebreide onderzoek onder hedendaagse jongeren. Noodzakelijk, want de jeugd in de categorie 16-26 jaar is nog geen grote klant bij Corendon. Daarom vroeg de touroperator 200 jongeren het hemd van het lijf over hun mediagebruik en hun vakantiewensen. Wat bleek? Jongeren zitten de hele dag op hun smartphone, kijken Netflix, gebruiken Spotify en Snapchat en email is definitief bijgezet in het mediamuseum. Net als de krant, radio en tv for that matter. De bewuste doelgroep gaat graag naar de zon, maar dan wel een plek waar iets te beleven valt. Entertainment, jongen! De Nederlandse rapgroep Broederliefde, afkomstig uit de wijk Spangen in Rotterdam, is dan ook hun absolute favoriet. Corendon aarzelde geen moment en legde de groep exclusief vast voor hun eigen events in het buitenland. Zo kennen we oprichter Atilay Uslu weer: smeedt het ijzer als het heet is. Volgens De Boer een prijzige move, maar wel een heel belangrijke om de jeugd aan je binden. Corendon zet overigens vol in op geo advertising (rondom scholen en universiteiten) en OOH om de jongeren te bereiken. Want adverteren via Slam!, in print of tv is bij deze jongeren volgens De Boer kansloos.    

Praatpaal thuis

Bart Fussel, whizkid van Oxyma Group, viel in voor de zieke Marcel Molenaar van LinkedIn en gaf een mooi doorkijkje naar de toekomst met de ontwikkeling van articial intelligence (AI). Een nachtmerrie of een handige tool voor de marketeer van de toekomst? In combinatie met verrijkte data gaan straks superslimme machines ons leven grotendeels bepalen. Ga maar na: de Google home ( de praatpaal thuis), robots, chatbots weten over een paar jaar alles van ons en op basis van die kennis komen zij met op maat gemaakte producten en diensten. Fussel opperde zelfs de stelling of we de marketeer in de verre toekomst nog wel nodig hebben. En schrikbarender: of merken er nog wel toe doen. Hij gaf het voorbeeld van een reis boeken ‘Als robots jouw vakantiewensen kennen, gaan ze ook onderling met elkaar op zoek naar het beste aanbod. Wat voor waarde heeft een merk als KLM dan nog?’ Anno 2017 is AI op vele vlakken al zichtbaar zoals in conversational AI. Het merk Rayban bijvoorbeeld gaat via een robot op Facebook met je in gesprek en laat je vervolgens alle modellen zien en virtueel passen.

Location based marketing

Vervolgens was het woord aan Gonneke Gros van Philips die een onderhoudende presentatie gaf over het concept indoor positioning dat nu grootschalig binnen supermarktketen Carrefour wordt doorgevoerd. Het is een systeem dat via licht communiceert met de smartphone en uitgebreide mogelijkheden biedt voor location based marketing. Dankzij het gebruik van een app kunnen bezoekers aan de supermarkt sneller aanbiedingen vinden die op hen persoonlijk van toepassing zijn. Ook maakt het systeem het mogelijk slimmere routes te lopen door de winkel en maakt het daardoor ook zeer geschikt voor mapping van vliegvelden, ziekenhuizen en universiteiten. Saillant detail: ook gamification behoort tot de mogelijkheden. Dat maakt shoppen nog avontuurlijker…

Bunq en meerwaarde

David van Damme van Bunq sloot de middagsessie af. De marketingmissie van de nieuwe bankvorm is eigenlijk om meer te bieden dan alleen financiële transacties. Hun slogan is dan ook: we create value propositions beyond money. ‘We luisteren voortdurend naar onze klanten en hoe we Bunq nog meer naar hun wensen kunnen vormgeven.’ Bunq zoekt partners om 1-op-1 relatie met klanten van merken op te bouwen voor cross- en up sell proposities of als een tool voor service en vragen. Op de vraag wie hij op zijn wensenlijstje heeft staan, bleef het in eerste instantie stil. Maar bij doorvragen bleek Ahold toch wel een erg gewilde partner om de propositie van meerwaarde van Bunq voor de klant te bieden.

      

Sjaak Hoogkamer

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl: presenteert en duidt het brede palet aan ontwikkelingen in het vakgebied marketing.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken