Blik in de toekomst met 3 jonge marketeers

Blik in de toekomst met 3 jonge marketeers
  • Algemeen
  • 22 feb 2017 @ 10:45
  • Link
  • Lucas Boon
    Lucas Boon

    redacteur
    BBP Media - MarketingTribune
  • Strategie

Wanneer er gevraagd wordt naar voorspellingen, is men al snel geneigd te kijken naar de oude rotten in het vak. Die draaien al zo lang mee, zij zullen vast wel weten hoe de toekomst eruitziet. In dit artikel gooien we het over een andere boeg en vragen we marketeers die nog kort (maar met succes) in het vak zitten. Wat staat ons (marketeers) te wachten en hoe dragen zij daaraan bij in hun dagelijkse werkzaamheden?

Mart Postma (NearSt): ‘Geo-marketing gaat een belangrijke rol innemen’

Mart (29) maakte recent de overstap van brand manager bij Heineken naar partner van de e-commerce start-up NearSt in Londen, de website die 'het gemakkelijker maakt om van winkels in de buurt dan van webwinkels online te kopen.’ Volgens Mart gaat in 2017 geo-marketing (ofwel het onderdelen van je doelgroep op basis van woonplaats) een belangrijke rol innemen. 'Google erkent deze trend en deed een update in zijn local search-algoritme. Zelfs traditionele buitenreclame past zich aan en biedt een medium voor geo-marketing.' Minder relevant wordt de share of voice in traditionele media. 'Je ziet dat start-ups door slimme oplossingen binnen korte tijd en zonder veel budget toch miljoenen mensen kunnen bereiken. Ik geloof dat ook traditionele bedrijven meer moeten zoeken naar creatieve en innovatieve oplossingen om de doelgroep te bereiken.'

Mart is niet iemand die graag in termen als 'trends' praat. 'Als marketeers moeten we relevant zijn en toegevoegde waarde bieden. Je ziet soms dat merken geforceerd proberen mee te gaan met trends die helemaal niet relevant zijn voor de relatie tussen het merk en de klant.’ De ideale marketeer bezit volgens Mart de volgende eigenschappen: creatief, ondernemend en nieuwsgierig. 'Creatief door anders te zijn, dus door niet de gebaande paden te volgen. Ondernemend in de zin van innovatief denken en nieuwe kansen durven pakken. Nieuwsgierig door ontwikkelingen in de markt te ontdekken en daar constant van te leren.’

Judith Franse (Center Parcs): ‘De traditionele opstelling van marketingteams verdwijnt’

Judith (26) werkt als brand & media manager bij Center Parcs en is daar verantwoordelijk voor alle merkcampagnes voor de markten NL, BE en DE. De ontwikkeling voor het marketingvak zitten ‘m wat haar betreft in relevantie en verbinding. ‘Zeker in combinatie met digital. Merken kunnen relevanter worden door slimme oplossingen, zoals tools en services, aan te bieden die de consument helpen, ons leven vergemakkelijken of zelfs de wereld verbeteren. Daarnaast geloof ik dat je met een goed en eerlijk merkverhaal consumenten met je merk kunt verbinden en op die manier een waardevolle relatie kunt opbouwen.’

De grootste misvatting in marketing is volgens Judith ‘de trends in marketing zelf. Daarmee bedoel ik dat de essentie van ons vak hetzelfde blijft, maar dat we de invulling en uitwerking zullen moeten aanpassen aan nieuwe media en middelen.’ In het karakter van een marketeer vindt Judith eigenschappen als toewijding en authenticiteit belangrijk. 'Om als merk geloofwaardig te zijn, moet je er voor 100 procent achter kunnen én willen staan.' Daarnaast lef: 'Op zoek naar verbetering en kunnen omgaan met verandering. Niet altijd heb je iedereen vanaf het begin mee, het soms simpelweg anders doen brengt je verder en houdt iedereen scherp.'

Daan Koek (PostNL): ‘Ik geloof sterk in een open manier van werken’

Daan (30) werkt bij PostNL waar hij verantwoordelijk is voor het ontwikkelen van de online food logistieke propositie. Hij is van mening dat ‘de oude manier van denken’ gaat veranderen. ‘In het verleden werd er toch op een “gesloten manier” ontwikkeld en werden externe partijen nauwelijks betrokken. Ik geloof sterk in een open manier van werken. Betrek juist klanten, partners en consumenten bij het ontwikkelen van proposities en het in de markt zetten van die proposities.’ Ook wordt het data-aspect steeds meer van belang. ‘Personalisatie en gericht de juiste producten bieden aan de consument. Dit zie je ook terugkomen in de foodmarkt. Partijen in Engeland zijn constant bezig om de user experience in het kopen van boodschappen te verbeteren. Je dient eenvoudig de producten te vinden die voor jou van belang zijn. Data is het antwoord op een webwinkel die een goede user experience wil bieden en meer dan 45.000 producten op voorraad heeft.’

Over de marketeer van de toekomst: 'Die is ondernemend, flexibel en innovatief. Door transparant samen te werken met klanten, partners en interne stakeholders weet hij nieuwe concepten te ontwikkelen. Testen, leren en bouwen. Een marketeer dient zowel intern als extern zijn verhaal te positioneren en ervoor te zorgen dat hij verbindt.'

 

Dit artikel verscheen eerder in MarketingTribune #03.

Lucas Boon

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl: presenteert en duidt het brede palet aan ontwikkelingen in het vakgebied marketing.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken