Marketeer Lette: Heineken moet meerwaarde creëren in de horeca

Marketeer Lette: Heineken moet meerwaarde creëren in de horeca
  • Algemeen
  • 27 feb 2017 @ 10:59
  • Link
  • Sjaak Hoogkamer
    Sjaak Hoogkamer

    hoofdredacteur
    MarketingTribune
  • InterviewPersonalia

David Lette is per 20 maart benoemd tot marketingdirecteur van Heineken Nederland. Hij volgt daarmee Bram Westenbrink op die voor Heineken naar Brazilië vertrekt. We belden met Lette over zijn benoeming en marketinguitdaging.

David Lette (40) startte zijn carrière 14 jaar geleden bijhet bierconcern in sales en amrekting Singapore en ging daarna bij global commerce bij Heineken International in Amsterdam aan de slag. Ook werkte hij voor Heineken in Polen en de UK. Daar was hij verantwoordelijk voor merken als Heineken, Amstel, Affligem, Birra Moretti, Desperados, Red Stripe, Sol en Tiger.

Hoeveel houd je van bier en waarom?

Ik geniet graag van een mooi glas bier, het is een fantastisch natuurlijk en sociaal product.

Wat is het lekkerste biermerk in het Heineken concern? 

Persoonlijk vind ik Heineken H41 een erg mooi bier. Het is een uniek bier dat alleen door het veranderen van de gist een volledig andere smaak geeft. Waar veel craftbrouwerijen variëren met hop hebben onze meesterbrouwers dat gedaan met gist. Het is lastig om met een wilde gist te brouwen, maar ze zijn daar fantastisch in geslaagd en hebben een hele mooie smaak weten te creëren.

Je hebt veel in het buitenland gewerkt. Wat is daar anders dan in Nederland in termen van marketing?

Ik heb nog niet in Nederland gewerkt, maar ik zie veel overeenkomsten met andere landen. Ik herken de trend van mediafragmentatie en het belang van een geïntegreerde marketingcommunicatie aanpak, waarbij mobile en digital zeer belangrijke onderdelen zijn.

Wat is je belangrijkste (marketing)opdracht in deze nieuwe functie?

De focus op de kwaliteit van ons mooie portfolio bieren en ciders. De liefde voor brouwen en vakmanschap moet voorop staan. Daarnaast is het belangrijk om waarde toe te voegen aan de categorie, voor consumenten, maar ook voor de horeca en retail.

De biermarkt in Nederland gaat weer iets beter, maar de bierconsumptie in het café is dramatisch. Is dat ook een aandachtspunt in je strategie?

Met het aanbieden van variatie in ons portfolio, passend bij de behoeften van bier- en ciderliefhebbers, moeten we meerwaarde creëren in horeca. Het is daarnaast ontzettend belangrijk om als partners te werken. Samen met horecaondernemers moeten we waarde toevoegen voor consumenten. Een mooi voorbeeld daarvan is Heineken Biertegoed.

Wat is in jouw ogen de grootste uitdaging van de marketeer anno 2017? En waarom?

De trend van mediafragmentatie moeten we zien als een kans voor een geïntegreerde en effectieve marketingcommunicatie aanpak. Traditionele media en digital moeten op de meest effectieve manier ingezet worden om brand storytelling bij de consument tot leven te brengen. Dat houdt ook in dat een campagne niet afgesloten wordt met digital en mobile. Maar dat dit juist het startpunt is. Het is een zeer belangrijk onderdeel van de campagne.

 

 

 

 

Sjaak Hoogkamer

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl: presenteert en duidt het brede palet aan ontwikkelingen in het vakgebied marketing.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken