[The Experience Conference] 'Je evenement is de start van de conversatie'

[The Experience Conference] 'Je evenement is de start van de conversatie'
  • Algemeen
  • 29 mrt 2017 @ 10:07
  • Link
  • Redactie Online
    Redactie Online

    Redactie
    MarketingTribune
  • EvenementCommunicatie

Hoe zorg je voor een brand experience die beklijft? Hoe groeit merkbekendheid uit tot merkvoorkeur? Door live interactie met de doelgroep, in het écht. Of dit nu via een merkactivatie op straat is of een sterk inhoudelijk event. ‘Live communicatie inzetten binnen je marcom-strategie zorgt voor impact’, zo is het uitgangspunt van The Experience Conference. Gesprek met eindproducent van The Next Web Xander Kranenburg over zijn talk tijdens deze conferentie, of beter gezegd, conversatiestarter.

Wat zijn de gouden ingrediënten voor de organisatie van een eigen evenement?
We zijn met The Next Web van 200 naar 10.000 bezoekers gegroeid. Eén van de inzichten die hieraan ten grondslag ligt, is dat vertrouwen ontstaat door elkaar fysiek te ontmoeten. Er is wat dat betreft is er niets dat de fysieke, live ontmoeting overstijgt. Je evenement is de start van de conversatie.
Wij zorgen er daarnaast voor dat ons evenement precies op de scheidslijn zit van business&pleasure. Daardoor ervaren bezoekers echt een festivalgevoel. Het gaat er daarbij niet zozeer om dat je grote namen presenteert, maar wel dat de content die je brengt interessant en relevant is.
Tijdens het evenement dat je organiseert wordt alle content ontsloten, vooraf zijn er dus talloze digitale conversatiemomenten. We hebben daarom dan ook één persoon in dienst die de hele dag bezig is met het maken van killer content. Dus niet alleen een korte biografie van een spreker opvragen en wat algemene mailings sturen, maar liefde en aandacht hebben voor teksten.
En de organisatorische kant is uiteraard ook belangrijk. Daarbij helpt het enorm om de juiste digitale tools in te zetten, zoals Slack.

Zou je nader kunnen toelichten hoe belangrijk een sterke online-strategie is?
Onwijs belangrijk natuurlijk. Merken die evenementen organiseren, vergeten vaak dat een evenement uiteindelijk neerkomt op een aaneenschakeling van contactmomenten. Het is daarbij heel belangrijk om tijdens het evenement alles goed vast te leggen. Zowel via video als tekst. De talks moeten te vinden zijn via bijvoorbeeld YouTube. Daarnaast mag een state of the art aftermovie niet ontbreken. Het is niet voor niets dat bijvoorbeeld ID&T en Q-dance heel veel investeren in hun aftermovies. Dat maakt dat mensen die niet geweest zijn, zin krijgen om de volgende keer wel te gaan. Experienced by few, witnessed by many. Het is in wezen reverse engineering.

‘Live communicatie inzetten binnen je marcom-strategie zorgt voor impact’. Onderschrijf je deze stelling? 
Ja, want het geeft verschillende redenen om de conversatie met mensen levend te houden. Zowel vooraf als achteraf, en zowel fysiek als online. 

Wat mogen bezoekers van je talk verwachten? 
Ik presenteer samen met Wytze de Haan (directeur events bij The Next Web, red.) onze learnings. Een verhaal over hoe fantastisch je wel bent, is nooit zo interessant. We vertellen hoe het ons gelukt is om in 12 jaar uit te groeien naar een evenement met 10.000 bezoekers. Welke groeipijnen we hebben gekend. En welke digitale tools ons hebben geholpen om te groeien.

Naar welke spreker ben je zelf benieuwd en waarom? 
Mathieu Bartel van Magic Garden heeft een te gekke case Hij is erin geslaagd om het grootste virtual reality pretpark te  maken met de Samsung Life Changer Park. Daar wil ik graag alles over horen.

u vindt hier meer informatie over The Experience Conference.



 

Redactie Online

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl: presenteert en duidt het brede palet aan ontwikkelingen in het vakgebied marketing.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken