[TK17] D66 over verkiezingscampagne: 'We onderscheiden ons met boodschap van optimisme'

[TK17] D66 over verkiezingscampagne: 'We onderscheiden ons met boodschap van optimisme'
  • Algemeen
  • 6 mrt 2017 @ 10:02
  • Link
  • Lucas Boon
    Lucas Boon

    redacteur
    BBP Media - MarketingTribune
  • InteractieCommunicatie

Nog minder dan twee weken te gaan voor de Tweede Kamerverkiezingen. Campagnetijd voor de politieke partijen dus, en dat is voor D66 niet anders. Aan het woord Sander Bus, manager marketing & communicatie bij Landelijk Bureau D66. Over de ROI van de D66-campagne, zijn visie op campagnes van commerciële merken en de slogan van zijn partij.

Waarin onderscheidt de verkiezingscampagne van D66 zich van die van andere partijen?
D66 is het hele jaar door met veel vrijwilligers vertegenwoordigd op straat en tijdens bijeenkomsten door het hele land. We onderscheiden ons van andere partijen door een boodschap van optimisme. Inhoudelijk onderscheiden we ons door een gedegen en ambitieus maar realistisch verkiezingsprogramma. Tijdens de campagne maar ook buiten verkiezingstijd om zijn we voortdurend in gesprek met kiezers en organisaties om die inhoud over te brengen.

Hoe meet u de ROI van uw campagne? En wanneer heeft het naar uw idee zijn doel behaald?
Iedere campagne wordt geëvalueerd door een commissie die bestaat uit mensen uit de vereniging en soms van buiten. D66 heeft de ambitie om zoveel mogelijk kiezers te bereiken en op ons te laten stemmen. Als dat lukt binnen de beperkte middelen en mankracht die er is, dan zijn we heel tevreden.

Welke andere partijcampagne vindt u goed en waarom?
Onze zusterpartij NEOS in Oostenrijk voert op een frisse manier campagne. Kernpunten daarin zijn: creativiteit, assertiviteit, onbevangenheid en een hoge mate van zichtbaarheid met veel mensen op straat.

Kijkt u ook naar andere reclamecampagnes, bijvoorbeeld naar die van commerciële merken? En wat steekt u daar dan van op?
Ja, soms wel. De campagnes van bijvoorbeeld Triodos Bank zijn interessant om te volgen. Tegelijkertijd bieden reclames van bijvoorbeeld Unilever ook inspiratie. En de verkiezingsspots vanuit het buitenland niet te vergeten. Soms ook om te ontdekken hoe het vooral niet moet.

Hoe is de slogan 'D66 krijgt het voor elkaar' tot stand gekomen?
Die wordt gebruikt in combinatie met 'Goed werk. Goede zorg. Goed onderwijs.' Steeds als mensen ons vragen waar D66 voor staat, dan komt daadkracht als een van de kernwaarden naar voren. Mensen herkennen dat ook. Samenwerken en werken aan een goede toekomst met kansen voor iedereen zit in ons DNA. Dat hebben we de afgelopen jaren ook laten zien door het sluiten van diverse akkoorden en het doen van voorstellen die vaak niet over de meest populaire onderwerpen gaan. D66 heeft de ambitie om die verantwoordelijkheid de komende jaren vanuit een kabinet voort te zetten. 

Hoe zorgt u ervoor dat uw campagne effectief is maar Nederlanders tegelijkertijd niet D66-moe worden?
Als je geïnteresseerd bent in politiek of er zoals wij middenin zitten, vergeet je soms dat de meeste mensen helemaal niet vaak met politieke boodschappen in aanraking komen. Zeker kort voor de verkiezingen willen mensen toch graag weten waar een partij voor staat. Je kunt je boodschap dan niet vaak genoeg herhalen. En door een diversiteit aan middelen in te zettene n de boodschap telkens op een andere manier te presenteren, blijft het aantrekkelijk.

Lucas Boon

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl: presenteert en duidt het brede palet aan ontwikkelingen in het vakgebied marketing.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken