[TK17] Emilio de Haan (Indie Amsterdam) over !Mets - Kantel de macht: 'Wij spreken de taal van jongeren beter dan politici'

[TK17] Emilio de Haan (Indie Amsterdam) over !Mets - Kantel de macht: 'Wij spreken de taal van jongeren beter dan politici'
  • Algemeen
  • 15 mrt 2017 @ 09:24
  • Link
  • Lucas Boon
    Lucas Boon

    redacteur
    BBP Media - MarketingTribune
  • StrategieContent

Jongeren stemmen steeds minder en dat moet veranderen, zo luidt de boodschap van '!Mets - Kantel de macht', van initiatiefnemers Indie Amsterdam, Maak, Top Notch en Noah's Ark. 'Drie kwart van de jongeren met een migrantenachtergrond gaat zelfs helemaal niet stemmen. Wij willen laten zien dat zij weldegelijk zelf over macht beschikken.' Aan het woord Emilio de Haan van Indie over hoe de (grotendeels online) campagne in korte tijd jongeren tóch naar de stembus lijkt weten te krijgen.

In het kort: waarom zijn jullie dit initiatief gestart?
De reden is tweeledig. we hebben zorgen over het politieke klimaat in Nederland. Jongeren lijken steeds minder geïnteresseerd in politiek. Wij hebben de overtuiging dat we daar als reclamebureau iets aan kunnen doen.

Is het niet de taak van politici om jongeren over te halen om te stemmen?
Ja, maar een burgerinitiatief kan soms ook heel goed werken. Ik denk ook dat wij - samen met Noah's Ark, Top Notch, Maak en Massih Hutak - de taal van jongeren beter spreken dan politici. Hen een handje helpen kan geen kwaad.

Jullie zetten niet of nauwelijks traditionele media in en zijn alleen online te vinden. Zit daar een bewuste strategie achter of wilden Pauw & Jinek simpelweg niet meewerken?
De doelgroep die wij hiermee willen bereiken kijkt niet naar Pauw & Jinek, dus daar op inzetten zou een rare keuze zijn. Beter kun je dan de media gebruiken die zij zelf consumeren. En dat zijn social media en het bereik van artiesten die wij inzetten zoals de rappers Sticks en Jiggy Dje.

Hoe is de samenwerking tussen alle partijen tot stand gekomen?
Heel organisch. Er zijn veel partijen en ook merken die vinden dat je als merke en maatschappelijke verantwoording hebt. Dus die deelden onze zorg en overtuiging ook. 

Voor ons is het begonnen met een gesprek met Kees de Koning (labelbaas van Top Notch, red.). We voelden allebei dat jongeren zich steeds minder interesseren voor politiek. En wij kunnen communiceren, hebben een breed bereik. Dit gevoel deelden we met mensen als Vincent Patty (labelbaas van Noah's Ark, red.), Omar Kbiri (Maak, red.) en Massih Hutak. Dus zijn we aan de slag gegaan. From scratch.

Eerlijk is eerlijk: jullie bereik is indrukwekkend te noemen. Wat is het geheim van de smid?
Goed nadenken. En je verplaatsen in de doelgroep. Daarom werken we ook mét de doelgroep, jongeren dus.  

 

Gisteravond was er een 'live stemfeest' in de Tolhuistuin te Amsterdam. Dit event had een nationale primeur: de stempas was ook meteen het toegangsbewijs. Om middernacht opende  'stemlocatie Tolhuistuin' de deuren. Bezoekers konden daar als eerste in Nederland hun stem uitbrengen. Ga voor meer informatie naar de website
   

Lucas Boon

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl: presenteert en duidt het brede palet aan ontwikkelingen in het vakgebied marketing.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken