Held en nar Teun van de Keuken keynote op NIMA Marketing Day 20/6

Held en nar Teun van de Keuken keynote op NIMA Marketing Day 20/6
  • Algemeen
  • 6 apr 2017 @ 12:01
  • Link
  • Sjaak Hoogkamer
    Sjaak Hoogkamer

    hoofdredacteur
    MarketingTribune
  • Marketing

‘Het bal hoort te worden geopend door een held, nar of excentrieke professor. Teun is dat een beetje alle drie,’ aldus Martin Huisman, voorzitter van NIMA. Op 20 juni a.s. organiseert de beroepsvereniging voor professionals in marketing, communicatie en sales de NIMA Marketing Day. Enfant terrible in de marketing scène, Teun van de Keuken opent deze nationale marketing dag die maar liefst 52 andere sprekers biedt. (fotocredits: teunvandekeuken.nl).

Van de Keuken is de bedenker, oprichter en naamgever van Tony’s Chocolonely, journalist en programmamaker van onder meer de Keuringsdienst van Waarde, de Slag om Nederland en De Monitor. Bovendien is hij schrijver van boeken en Volkskrant-columnist, maar bovenal de meest kritische marketingwatcher van Nederland. Want wie wind zaait, zal Teun oogsten.

Tweeënhalve maand voordat de allereerste NIMA Marketing Day van start gaat op de langste dag van het jaar, is het programma gevuld. Sterker: Er moet nog flink worden geschoven in het programma om alles ‘erin’ te krijgen. Bij elkaar zullen 53 sprekers het podium betreden, voornamelijk marketeers zélf, met steeds dezelfde briefing: deel de inzichten, leg uit waar je trots op bent en leer je gehoor waar je het achteraf anders had gedaan. Aanmelden – kosteloos voor NIMA Members, 149 euro voor nieuwe Silver Members – kan hier.

Love Brand

Het was even zoeken naar de ultieme keynote, want op een dergelijke dag die in het teken staat van alle aspecten van werken en leven in marketing, hoort het bal geopend te worden door een held, een nar of een excentrieke professor. ‘Teun is dat een beetje alle drie’, aldus Martin Huisman, voorzitter van NIMA. ‘En het is voor ons marketeers een bijzondere verschijning, want enerzijds staat Van de Keuken bekend als marketinghater, anderzijds wordt hij zeer op waarde geschat door zijn niet aflatende strijd tegen misleiders onder de marketeers. En natuurlijk omdat hij onbedoeld een van de mooiste marketingbedrijven van Nederland heeft opgericht. Tony’s staat nog altijd geregeld op events en Henk Jan Beltman, de huidige Chief Chocolate Officer, was tot vorige week zelfs Marketeer of the Year. Van de Keuken illustreerde op briljante wijze hoe je verontwaardiging en oprechte zorg over misstanden kunt kanaliseren tot de oprichting van een love brand. Al gebeurde dat bijna terloops en verbazen vriend en vijand zich nog geregeld hoe de zaken een loop namen.’


Teun van de Keuken (m.) feliciteert 2 Belgische ijsfabrikanten

Misleiders

Bij overleg met het projectteam van de NIMA Marketing Day werd Teun van de Keuken een aantal keer specifiek genoemd omdat hij het vak scherp houdt. Huisman: ‘Er leeft verontwaardiging omdat hij geregeld alle ‘marketeers’ over één kam scheert als misleiders. Anderzijds wordt hij ten zeerste bewonderd om het werk wat hij doet waaronder het namen en shamen van misleiders, of nog erger.’

Ook in vakbladen, boeken over marketing en richtlijnen zoals die van NIMA zelf wordt geregeld van leer getrokken tegen fout volk. Huisman: ‘Het leert ons als marketeers ook dat we er nog lang niet zijn. We denken dat het mooi zou zijn als Van de Keuken ons publiek iets kan vertellen over waar het volgens hem héén moet met die marketing. Marketing heeft tot doel om producten en diensten te verkopen, dus ergens mag het schuren, maar marketeers – en zeker de aanwezigen op ons event – zijn er bepaald niet op uit om knollen voor citroenen te verkopen.’

Sjaak Hoogkamer

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl: presenteert en duidt het brede palet aan ontwikkelingen in het vakgebied marketing.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken