[SAN Interviews] Belang sterk merk wordt alleen maar groter
- Algemeen
- 10 mei 2017 @ 10:22
- Link
-
Sjaak Hoogkamer
hoofdredacteur
MarketingTribune - Geen tag
- 10 mei 2017 @ 10:22
- Sjaak Hoogkamer
Voor het SAN Jaarboek 2016 met als thema Be Real waarin adverteerders en creatieven een spiegel krijgen voorgehouden, maakte Toine Al elf interviews met marketing & communicatieprofessionals over menselijke merken. MarketingTribune publiceert een nieuwe reeks van zeven. In deze tweede aflevering Inge Ligthart, partner en managing director van reclamebureau Dawn. Op 1 juni worden de SAN Accenten 2016 uitgereikt tijdens een feestavond in Studio 21 in Hilversum. Fotocredits: Studio Gerry Hurkmans
Ligthart: ‘Steeds meer merken slaan in campagnes een zachte, verhalende toon aan. Daardoor gaan campagnes op elkaar lijken en kan het ‘merk’ een beetje ondergesneeuwd raken. Als merk moet je ergens voor staan. Als dat aansluit bij wat leeft in de samenleving en cultuur dan zorgt dat voor een sterke band met de klant.’
Kunnen merken bijdragen aan de essentie van het bestaan?
‘Daar kan een merk iets in betekenen, maar daarbij gaat het niet om de vraag: waartoe zijn wij op aarde? Maar: past dit merk bij mij, herken ik mijzelf erin, mijn waarden, mijn point-of-view? Mensen zijn geneigd op dat gevoel te kiezen voor een merk.’
Je moet als merk opletten met emoties
‘Het is steeds lastiger de klant überhaupt te bereiken. Mensen worden alerter op marketing en reclame. Daarom wordt steeds meer gekozen voor een ‘zachte’ emotionele benadering. Maar dan moet je ook wel een echt goed verhaal hebben. Want zogenaamd ‘Echte emoties’ en clichés liggen helaas nog steeds erg dicht bij elkaar. Hoe beter je in staat bent mensen op een unieke manier te raken, hoe sterker het netwerk van associaties dat dan ontstaat. Daarin schuilt de kunst van het bouwen van een merk.’
Zijn mensen achter het merk belangrijk?
‘De mensen achter het merk hoeven niet altijd zichtbaar te zijn. Nike weet de klant te raken zonder de mensen achter het merk te laten zien. Maar AH laat zien hoe je de afstand tot je klant kunt verkleinen. Zij laten nu vaak de mensen zien die de producten maken. En de toewijding waarmee ze dat doen.’
Communiceren van mens tot mens
‘Als merk kun je, nee, moet je, op een menselijke manier communiceren. Story telling kan helpen om je merk een frame te geven, maar hoeft niet perse de vorm van je campagne te zijn. Nu iedereen voor deze stijl kiest gaan campagnes erg op elkaar lijken. De ‘stijl’ lijkt belangrijker te worden dan de inhoud. Daarmee wordt het steeds noodzakelijker om goed te bepalen waar het merk voor staat.’
-
Sjaak Hoogkamer
- Werkt bij: MarketingTribune
- Functie: hoofdredacteur
- Website:http://www.marketingtribune.nl
- Profiel »
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Meest gelezen
- ACM: sluit geen energiecontract af per telefoon
- Keukenhof viert 75-jarig jubileum
- Ministerie van VWS lanceert campagne ‘Praat vandaag over morgen’
- Simavi en Earth Water lanceren Seksvrij Water
- International Advertising Association lanceert nieuw Benelux...
- Specsavers zet met campagne lokale winkeleigenaren in het...
Word abonnee en ontvang:
- ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
- ✔ Korting tot wel €100,- op events
MarketingTribune Events
- 28mei 2024
Retail Media Day
- 13jun 2024
NIMA Marketing Day
- 17sep 2024
CrossBorder Event
- 3okt 2024
CustomerFirst Congres
- 10okt 2024
Shopping Today
- 12nov 2024
Grand Prix Content Marketing