[SAN Interviews] Consumenten voelen direct wat echt en niet echt is

[SAN Interviews] Consumenten voelen direct wat echt en niet echt is
  • Algemeen
  • 8 mei 2017 @ 14:26
  • 11227 x gelezen
  • Link
  • Sjaak Hoogkamer
  • AdvertisingReclame

Voor het SAN Jaarboek 2016 met als thema Be Real waarin adverteerders en creatieven een spiegel krijgen voorgehouden, maakte Toine Al elf interviews met marketing & communicatieprofessionals over menselijke merken. MarketingTribune publiceert een nieuwe reeks van zeven. In deze eerste aflevering Jeroen Kaal van BVH Rotterdam. Op 1 juni worden de SAN Accenten 2016 uitgereikt tijdens een feestavond in Studio 21 in Hilversum. Fotocredits: Studio Gerry Hurkmans

Kaal: ‘Te midden van de purpose-economie moeten we wel iets met echte emoties. Al komen er ook veel onechte emoties voorbij, omdat veel marketeers alleen willen meeliften. En als emoties slechts als trucje worden ingezet, gaat het vaak mis. Je verliest het vertrouwen, en dat is nu juist het scharnierpunt naar succes.’

Kunnen merken bijdragen aan de essentie van het bestaan?

‘Ja, merken kunnen daar wel degelijk aan bijdragen. Mits ze maar doen waar ze goed in zijn. Als je dat consequent volhoudt, ga je voor mij als klant iets betekenen. Dat kan evengoed een NGO zijn als een parfummerk. Zolang je maar niet iets gaat pretenderen wat je niet bent, maar staat voor wat je kunt.’

Je moet als merk opletten met emoties

‘Bij echte emoties, worden niet-echte emoties heel interessant. Want daarmee val je door de mand. Consumenten voelen direct wat echt en niet echt is. Merken moeten dus niet die echte emoties er met de haren bijslepen. Dan geef je klanten meteen het gevoel dat je ze iets op de mouw spelt en dat wekt wantrouwen.’

Zijn mensen achter het merk belangrijk?

‘Het hangt ervan af wat je product of dienst is. Bij veel dienstverleners wil je de mensen achter het merk zien. Daar zijn het de mensen die het merk maken. Zij zijn het merk. Maar waarom zou ik bij Bol.com of Chanel naar de mensen achter het merk willen kijken?’

Communiceren van mens tot mens  

‘Dat is dus niet altijd even relevant. Persoonlijke communicatie van mens tot mens is in principe altijd goed. Maar gebruikt in massacommunicatie mag het geen trucje zijn, een slecht geregisseerd toneelstukje. Zo van: laten we mens-tot-mens-communicatie simuleren, want dat schijnt goed te werken en komt je verhaal geloofwaardiger over. Dat geldt ook voor storytelling. Ook dit is een techniek waarvoor je soms zorgvuldig en gericht kunt kiezen, als je echt een goed verhaal te vertellen hebt.’


Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de nieuwsbrief.
  • Abonneren

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 22 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events
  • ✔ Gratis tablet versie

MarketingTribune Events


  • MarketingTribune.nl: presenteert en duidt het brede palet aan ontwikkelingen in het vakgebied marketing.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken