[Nima Marketing Day] Met je poten in de modder

[Nima Marketing Day] Met je poten in de modder
  • Algemeen
  • 16 mei 2017 @ 14:08
  • Link
  • Redactie MarketingTribune
    Redactie MarketingTribune


  • Marketing

Op dinsdag 20 juni organiseert Nima samen met BBP Media (uitgever van MarketingTribune) de Nima Marketing Day in DeFabrique in Utrecht. Er worden tussen de 1.200 en 1.400 marketeers verwacht. Belangrijkste onderliggende thema is 'persoonlijke ontwikkeling in marketing, communicatie en sales' belicht in de breedste zin van het woord. De sprekers staan allemaal 'met hun poten in de modder' en MarketingTribune stelde een aantal van hen alvast een paar vragen.

Astrid Groenewegen, medeoprichter Sue Amsterdam
Ooit begonnen als trainee bij Young & Rubicam, gevolgd door PMSvW/Y&R, daarna een aantal jaar FHV/BBDO en toen bij Boondoggle Amsterdam terecht gekomen. Vijf jaar geleden was Astrid één van de oprichters van Sue Amsterdam. In haar twintig jaar ervaring heeft zij alle functies doorlopen van account, strategie, tot creative director en nu eigenaar van bureau Sue. Astrid is verliefd op Amsterdam en Berlijn en regelmatig te vinden in de spelonken van goede techno. Ze houdt van details en heeft een hekel aan onverschilligheid.

Waarom mogen mensen jouw presentatie niet missen?
Als je wilt zien welke magie ontstaat als je creatie met gedragspsychologie combineert, mag je de presentatie zeker niet missen.

Welke recente ontwikkeling in marketing - het vak en de functie - boeit jou momenteel het meest en waarom?
Het feit dat opdrachtgevers steeds minder volledige briefings bij bureaus neerleggen en zelf antwoorden op vraagstukken willen vinden. Ik vind dat boeiend. Het wordt tijd dat merken relevant worden door problemen op te lossen die hun klanten echt voelen. Dan is de oplossing niet meer communicatie alleen en is het dus juist heel goed dat we vraagstukken kraken met verschillende expertises, inclusief die bij opdrachtgevers zelf. De rol van het bureau wordt om opdrachtgevers te helpen creativiteit te ontsluiten. Ik geloof dat je met de juiste methodiek creativiteit en goede ideeën uit iedereen kunt halen. Daarnaast vind ik dat we meer moeten experimenteren, testen, prototypen en leren voordat we ideeën lanceren. Ook daar kan een bureau mee helpen. Snelheid en wendbaarheid is vaak nog wel een uitdaging binnen organisaties. Kortom, deze ontwikkeling dwingt zowel opdrachtgevers als bureaus zich opnieuw uit te vinden. En stilstand is achteruitgang, nietwaar?

Marketeers zijn er in veel soorten, maar wat is dé specifieke eigenschap die iedere marketeer nodig heeft voor succes?
Twee zijn onmisbaar: Lef en empathie.

Wat is de persoonlijke missie van het merk Astrid Groenewegen?
Het potentieel van gedragspsychologie ontsluiten om mensen te helpen positieve keuzes te maken in hun werk en leven.

Wat was hét (toevallige) gelukje dat jouw marketingloopbaan een positieve impuls gaf?
Het was een Johan Cruijffje: ‘Ieder nadeel heb z’n voordeel’. Door ziekte van m’n vader besloot ik mijn voorspoedige grote-bureau-reclamecarrière gedag te zeggen en kwam ik Tom de Bruyne en Gaston Serpenti tegen. Met hen heb ik heel vernieuwend digitaal werk kunnen maken en kwam ik erachter dat er een wereld van bureaus bestaat waar delen en leren vanzelfsprekend is.


Stel dat je begin 20 zou zijn en opnieuw aan je loopbaan zou beginnen. Bij welk bedrijf zou je solliciteren?
Bij Patricia Urquiola.

Leslie Hoogeveen, verantwoordelijk voor de (digital) marketing bij Knab
Leslie Hogeveen begon zijn carrière bijna 20 jaar geleden in de auto-industrie. Hij was onder andere verantwoordelijk voor de marketing van Pon en Hummer. Daarna was hij bijna 7 jaar verantwoordelijk voor de marketing van De Hypotheker. Sinds 2014 werkt hij bij Knab, waar hij een bijdrage heeft geleverd aan de versnelling van de groei, onder meer door de introductie van factbased marketing; een combinatie van ‘old school’ marketing en (big) data-verzamelingen en -analyse. Daarnaast is Leslie mentor bij Startupbootcamp Amsterdam.

Waarom mogen mensen jouw presentatie niet missen?
Tijdens deze presentatie geven we - op de Knab-manier - inzicht in de samenwerking tussen service en marketing. We tonen de belangrijkste uitkomsten van die samenwerking en hopen de bezoekers zo te motiveren om succesvoller te worden in hun aanpak.

Welke lessen kunnen bezoekers leren tijdens een bezoek aan Nima Marketing Day?
De servicedesk kan je beste marketingkanaal zijn en andersom.

Welke recente ontwikkeling in marketing - het vak en de functie - boeit jou momenteel het meest en waarom?
De opkomst van kunstmatige intelligentie en robotisering. Hoe behoud je het persoonlijke karakter van je bedrijf en blijf je tegelijkertijd schaalbaar.

Marketeers zijn er in veel soorten, maar wat is dé specifieke eigenschap die iedere marketeer nodig heeft voor succes?
De klant heeft gelijk!

Wat is de persoonlijke missie van het merk Leslie Hogeveen?
Ik wil relevant zijn. Wat we doen moet (positieve) impact hebben voor klanten. Daarmee creëer je automatisch toegevoegde waarde voor Knab.

Wat was hét (toevallige) gelukje dat jouw marketingloopbaan een positieve impuls gaf?
De ontdekking van de mogelijkheden van neuromarketing. De uitkomsten en één van de onderzoeken zorgden ervoor dat ik contact opnam met René Frijters en zo ben ik uiteindelijk bij Knab blijven hangen.

Stel dat je begin twintig zou zijn en opnieuw aan je loopbaan zou beginnen. Bij welk bedrijf zou je solliciteren?
Een bedrijf dat een echte impact op (het leven van) de klant wil hebben. Commerciële doelstellingen zijn niet erg, als het belang van de klant maar wel voorop blijft staan.

Roel Stavorinus, zelfstandig adviseur
Roel Stavorinus opereert op het snijvlak van marketing, communicatie en design. Hij is gespecialiseerd in organisatie-identiteit en geïnteresseerd in het vinden van een goede balans tussen producten en diensten, communicatie, cultuur en gedrag van een organisatie. Roel begon zijn carrière in marketing- en communicatiefuncties bij grote organisaties, waarna hij een periode bij grafisch ontwerpbureaus werkte. Sinds 2003 werkt hij voor zichzelf als adviseur van bureaus en opdrachtgevers. Hij werkte onder meer aan de visuele identiteit van het Centraal Museum en Nationale Opera & Ballet. Op dit moment houdt hij zich bezig met de strategie van de Kunstenbond, Stadsschouwburg Amsterdam, out-of-home mediabedrijf Ngage Media en IT-bedrijf Motion10.

Waarom mogen mensen jouw presentatie niet missen?
Marketeers hebben vaak een beperkt beeld van wat een goede visuele identiteit voor hun organisatie kan doen. Mijn case voor het Centraal Museum laat goed zien hoe dynamisch een stijl kan zijn en hoe goed die kan werken voor een organisatie. Ik hoop met die case en met andere voorbeelden de marketeers te inspireren om actiever met hun visuele identiteit om te gaan.

Welke lessen kunnen bezoekers leren tijdens een bezoek aan Nima Marketing Day?
Het is voor elke marketeer gezond om af en toe de boel de boel te laten en zich te laten inspireren door verhalen van collega’s. Je leert het meest als je eens buiten je eigen kaders breekt en een lezing bezoekt die wat verder van je af ligt.

Welke recente ontwikkeling in marketing - het vak en de functie - boeit jou momenteel het meest en waarom?
Ik vind het interessant om te zien dat vakgebieden elkaar tegenwoordig zo dicht raken of zelfs overlappen. Bij online producten en diensten is het product of de dienst vaak tegelijk de marketing, de communicatie, het distributiekanaal, de identiteit, et cetera. Al die facetten moeten naadloos op elkaar aansluiten om de klant een topervaring te geven. Dat is spannend, ingewikkeld en vereist een open en goede samenwerking tussen alle disciplines.

Marketeers zijn er in veel soorten, maar wat is dé specifieke eigenschap die iedere marketeer nodig heeft voor succes?
Dat zijn er een paar: nieuwsgierigheid, verbeeldingskracht, overtuigingskracht en doorzettingsvermogen.

Wat is de persoonlijke missie van het merk Roel Stavorinus?
Ik vind het fijn als dingen kloppen en ik geloof heilig in de kracht van eenvoud. Het is mijn missie om organisaties te helpen een eerlijk verhaal te vertellen: eenvoudig en toegankelijk.

Wat was hét (toevallige) gelukje dat jouw marketingloopbaan een positieve impuls gaf?
Ik geloof sterk in de maakbaarheid van je eigen geluk. Je kunt het afdwingen. Als ik dan toch iets moet noemen: de kans en de keuze om bij De Designpolitie te gaan werken is van grote invloed geweest op de rest van mijn carrière.

Stel dat je begin twintig zou zijn en opnieuw aan je loopbaan zou beginnen. Bij welk bedrijf zou je solliciteren?
Ik zou weer bij een grote organisatie gaan werken. Ik heb daar enorm veel geleerd over structuren, cultuur, belangen en besluitvorming. Niet per se de leukste keuze, maar zonder twijfel een zeer leerzame keuze.

Yvonne Nassar, hoofd Marketing & Innovation Rai
Bij Rai Amsterdam zette Yvonne in 2010 de afdeling Marketing & Innovation op. Zij bouwt graag; voor het Amerikaanse Dolce Hotels & Resorts startte zij internationale sales- & marketingafdelingen in Nederland en het VK. In Parijs was zij verantwoordelijk voor Dolce’s Europese marketingstrategie. Zeven jaar heeft zij daar gewoond en gewerkt. Voor recruitmentorganisatie Badenoch & Clark heeft Yvonne de eerste marketingstappen in continentaal Europa gezet. Naast haar baan bij de Rai, is zij onder meer voorzitter bij Platform Innovatie in Marketing (PIM).

Welke recente ontwikkeling in marketing - het vak en de functie - boeit jou momenteel het meest en waarom?
Ontwikkelingen rondom data, omdat we hiermee steeds relevanter en persoonlijker kunnen worden.

Marketeers zijn er in veel soorten, maar wat is dé specifieke eigenschap die iedere marketeer nodig heeft voor succes?
Luisteren en kunnen inleven in mensen die anders zijn dan jijzelf.

Wat was hét (toevallige) gelukje dat jouw marketingloopbaan een positieve impuls gaf?
Dat mijn toenmalige Amerikaanse werkgever een Europees hoofdkantoor wilde openen en iemand nodig had om de marketing op te zetten.

Stel dat je begin twintig zou zijn en opnieuw aan je loopbaan zou beginnen. Bij welk bedrijf zou je solliciteren?
Google.


WAT Nima Marketing Day

WANNEER Dinsdag 20 juni

WAAR DeFabrique, Utrecht

INSCHRIJVEN nimamarketingday.nl

BIJZONDERHEID Nima-geaccrediteerd met 6 PE-punten

 

 




Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl: presenteert en duidt het brede palet aan ontwikkelingen in het vakgebied marketing.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken