5 vragen aan... Annemieke Deering: 'Digitale transformatie staat overal hoog op de agenda'

5 vragen aan... Annemieke Deering: 'Digitale transformatie staat overal hoog op de agenda'
  • Algemeen
  • 15 jun 2017 @ 12:29
  • Link
  • Lucas Boon
    Lucas Boon

    redacteur
    BBP Media - MarketingTribune
  • PersonaliaInterview

Annemieke Deering is eigenaar van Brand Nomad, waar ze de marketing en pr voor verschillende digital agencies verzorgt. Daarnaast is ze twee dagen in de week werkzaam voor Dutch Digital Agencies, waarmee ze onder meer Dutch Digital Day (30 juni in de Undercurrent te Amsterdam) en The Embassy of Dutch Creativity tijdens Cannes Lions organiseert. Reden genoeg voor '5 vragen aan'.

Waarom móet je als marketeer volgende week langskomen bij 'de Embassy' in Cannes?
Ten eerste vanwege de groep creatieve professionals die Nederland vertegenwoordigen. Naast events die door partners georganiseerd worden, is er maandag tot en met donderdag van 15:00 tot 18:00 uur een eigen programmering. Hierin komen de Cannes Lions thema's terug: maandag 'The Art of Creativity', dinsdag 'The Creative Marketer', woensdag 'The Future of Design' en donderdag 'Tech Trends'. En met interessante sprekers als Mark van Iterson (Heineken) en Boris Veldhuijzen van Zanten (The Next Web). 

Iedere marketeer doet wel 'iets' met online marketing. Maar wat is de grootste misvatting op dit gebied?
Dat klinkt wat negatief. Ik denk dat de meeste marketeers ondertussen heel goed weten hoe online marketing ingezet moet worden. Digital is inmiddels 'commodity' geworden. Wat ik vaak zie is dat even 'iets' doen zonder een groter plan leidt tot niets en geen waarde toevoegt. Goede strategie en het doorvertalen naar een goed plan is duurzamer en leidt tot consistentie op verschillende kanalen op verschillende momenten. Door kwalitieve content blijft het merk en de boodschap beter hangen.

Voor welke uitdaging staan marketeers op het moment?
Ze moeten zich weerbaar en wendbaar maken in deze snel veranderende wereld. Digitale transformatie staat overal hoog op de agenda; ik denk dat het absoluut belangrijk is dat merken voorop blijven lopen. Dit kan alleen als je snapt wat er 'buiten' gebeurt, dit ziet aankomen en hier snel op kunt acteren. Verder is echt creëren van kwalitatieve content echt key. Weten wat er speelt, wie je doelgroep is en wat ze leuk vinden. Oftewel: luisteren naar wat echt belangrijk is, voor een bepaalde markt of voor een doelgroep. En zorgen dat met deze wetenschap jouw boodschap opgepakt wordt. Omdat het klopt en actueel is. En bovenal authentiek, waar ter wereld dan ook. 

Van welke twee merken ben jij fan en waarom?
Beats by Dre. De manier van marketing bedrijven is fantastisch, het klopt! Je wilt het, je hangt aan hun lippen en vervolgens koop je het. Met name de campagne die Beats heeft gedaan rondom de Olympische spelen vond ik te gek. Supermooie content, mooie verhaallijn en je gelooft het. En daarna met Kendrick Lamar. Een big idea van RG/A die bottom-up door gebruikers viraal is gegaan.

G-Star. Om de visuele stijl, de manier van marketing bedrijven en hoe ze zich inzetten voor een betere wereld. Alles is goed doordacht. Prachtig ook hoe Pharrell verbonden is aan het merk. En als je als Nederlandse creative director naast Hillary Clinton op de foto staat, dan ben je dus echt heel stoer. Ik ben er trots op dat we marketeer Thecla Schaeffer in Cannes op de Embassy als spreker hebben. 

Tot slot: de zomer staat voor de deur. Doorbikkelen of liever met je vriendinnen het terras op?
Beiden, maar sowieso doorbikkelen tot eind juli. Daarbij heb ik twee schoolgaande kinderen, dus in augustus ga ik op vakantie. Maar tot en na de vakantie is er ook genoeg tijd voor een koud glas op een terras in de zon.

 

Lees ook: Dutch Digital Day maakt volledige line-up bekend

Lucas Boon

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl: presenteert en duidt het brede palet aan ontwikkelingen in het vakgebied marketing.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken