Big five in tech domineren BrandZ Top 100

Big five in tech domineren BrandZ Top 100
  • Algemeen
  • 6 jun 2017 @ 14:14
  • 9884 x gelezen
  • Link
  • Sjaak Hoogkamer
  • Onderzoek

Technologiegiganten Google, Apple, Microsoft, Amazon en Facebook bezetten de eerste 5 plaatsen in de BrandZTM Top 100 van meest waardevolle merken wereldwijd. De Top 100 is vandaag gepubliceerd door WPP en Kantar Millward Brown. Deze merken verdienen het predicaat meest waardevolle merken wereldwijd.

De BrandZ Top 10 meest waardevolle wereldwijde merken 2017

Amazon sterkst in waarde gestegen

Amazon kent de sterkste waarde toename. Het bedrijf groeide van $ 40,3 miljard (+41%) naar $ 139,3 miljard en neemt daarmee de 4e plaats in in BrandZTM Top 100. De retail-gigant heeft het eigen technologie-ecosysteem verder versterkt om nog beter te kunnen voldoen aan klantbehoeften als online shoppen, snelle levering en entertainment. Ook introduceerde Amazon diensten die gebruik maken van kunstmatige intelligentie (AI), zoals de persoonlijke assistente Alexa.

Google, Apple en Microsoft behouden Top 3 positie. Facebook bezet plek 5.

Google, Apple en Microsoft hebben hun Top 3 positie behouden, met een respectievelijke toename van hun merkwaarde van +7% naar $ 245,6 miljard (Google), +3% naar $ 234,7 miljard (Apple) en +18% naar $ 143,2 miljard (Microsoft) in het afgelopen jaar. Facebook volgt op nummer 5 met een groei van +27% naar $ 129,8 miljard.

Top 10 merken van 2017 samen bijna net zoveel waard als volledige Top 100 in 2006

25% van de totale waarde van de BrandZTM Top 100 meest waardevolle merken wereldwijd bestaat uit de totale merkwaarde van de Top 5. Dit geeft duidelijk aan wat een dominante positie deze Top 5 inneemt.

De BrandZTM Top 10 van 2017 is samen bijna net zoveel waard als de volledige Top 100 in 2006. De Top 10 is in 2017 maar liefst +249% gegroeid in waarde, de Top 100 als geheel groeide +152%.

Hugo Schurink van Kantar Millward Brown: ’Dit jaar laat onze BrandZTM Top 100 opnieuw zien dat sterke merken van superieure waarde zijn en veel geld opbrengen voor de aandeelhouders, ondanks een lastig extern klimaat, zowel geopolitiek als economisch. Merken zijn een veilige basis in een hectische wereld. De totale Top 100 is in 2017 8% in waarde gestegen, tegen een stijging van 3% in 2016. Sterke merken worden dus alleen maar sterker.’

De waarde van BrandZTM Top 100 bevestigt dat sterke merken beter blijven presteren dan de concurrentie. Vergeleken met puur financiële benchmarks (S&P 500 en MSCI All Country World Index) groeien merken uit de BrandZ Top 100 tot 3,5 keer sneller in waarde.

Technologische bedrijven groeien het sterkst

De trend die we in 2016 al duidelijk zagen, zet zich in 2017 verder door. Klantgerichte technologiemerken die - al dan niet in partnerships - het leven van consumenten vereenvoudigen, groeien het sterkst. Meer dan de helft van de totale merkwaarde van de Top 100 bestaat uit technologisch georiënteerde merken: pure tech, maar ook telecombedrijven en online retailers. Tech-gedreven merken groeiden gemiddeld met +16%, non-tech bedrijven met +4%.

Negen merken uit de Top 10 zijn technologisch gedreven, evenals de zeven nieuwkomers in de Top 100 in 2017: XFinity, YouTube, Hewlett Packard Enterprise, Salesforce, Netflix, Snapchat en Sprint.

Retail snelst groeiende categorie door e-commerce

Retail is de snelst groeiende categorie, met een toename van +14% in de afgelopen 12 maanden. Deze groei komt vooral van e-commerce-merken als Amazon en Alibaba. Zoals de meeste lokale internetbedrijven, zijn deze merken doorgegaan met het toevoegen van fysieke winkels aan hun verkoopkanalen. Pure online players zijn sinds 2006 met +388% in waarde gestegen, terwijl traditionele retailers een waardeverlies laten zien van -23%.

Hugo Schurink: ‘Het is natuurlijk geen geheim dat deze trend in retail ook in Nederland gaande is. Sterker nog, we zijn een voorloper op het gebied van online en de trotse thuisbasis van mooie spelers als Coolblue en Omoda die op lokaal niveau een groei laten zien die meer dan vergelijkbaar is met die van de ‘big boys’ uit de USA.’

Health-producten en innovaties zorgen voor groei in fastfood-categorie

Fastfood is de derde grootste groeicategorie dit jaar (+7%). Vooral vanwege de introductie van meer health-producten en door innovaties op het gebied van klantcontact.

Hugo Schurink: ‘Een Nederlands voorbeeld hiervan is McDonalds die nu als pilot eten thuis gaat bezorgen. Vooralsnog alleen in de regio Amsterdam. Ze moeten ook wel, want partijen als Takeway.com, Deliveroo en Foodora brengen ook andere keukens snel bij je thuis. Verstandig van McDonalds is dat ze partneren met UberEats. De tech geven ze dus - terecht - uit handen.’

Ook Nederlandse bedrijven als ING, Shell en Heineken doen het goed

Nederlandse merken in de ranking zijn Shell, ING en Heineken. ING Bank verliest 9% van haar waarde, maar behoudt haar nummer 4 positie in de Top 10 van banken wereldwijd met een waarde van $ 9.4 miljard.

Het Nederlands-Engelse Shell is 23% in waarde gestegen, als gevolg van de hogere olieprijs. Shell houdt hiermee haar tweede plaats in de categorie petrol met een waarde van $ 18.3 miljard.

Heineken is $ 10,9 miljard waard (+3% ten opzichte van 2016) en daarmee nog steeds het derde én meest internationale biermerk ter wereld. Achter Bud Light en Budweiser die vooral in hun thuismarkt Amerika erg sterk zijn.

Rapportage

Het BrandZTM Top 100-rapport, de ranglijst en inzicht in regio’s en 14 marktsectoren, zijn online beschikbaar via www.wppbaz.com. Het wereldwijde rapport, de ranglijst, grafieken, artikelen en meer kunt u ook terugvinden via de BrandZ-app. De BrandZ-app kan gratis worden gedownload voor Apple IOS en alle Android-apparaten via www.brandz.com/mobile of zoek naar BrandZ in de iTunes- of Google Play-store.

 

 


Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de nieuwsbrief.
  • Abonneren

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 22 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events
  • ✔ Gratis tablet versie

  • MarketingTribune.nl: presenteert en duidt het brede palet aan ontwikkelingen in het vakgebied marketing.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken