Lucien Spee (directeur Pride Amsterdam): 'Je moet ballen hebben om je voor ons in te zetten'

Lucien Spee (directeur Pride Amsterdam): 'Je moet ballen hebben om je voor ons in te zetten'
  • Algemeen
  • 3 aug 2017 @ 11:21
  • Link
  • Lucas Boon
    Lucas Boon

    redacteur
    BBP Media - MarketingTribune
  • EntertainmentMaatschappijEvenement

De Pride Amsterdam, voorheen Gay Pride, is deze week van start gegaan. Aanstaande zaterdag (5 augustus) vindt de botenparade plaats. De Pride is een mensenrechten organisatie, wat maakt dat het naar eigen zeggen niet aan marketing doet maar evengoed is het evenement alom bekend, ook over de grens. Lucien Spee, directeur van de stichting, over de media aandacht, sponsoring en uitdagingen van de Pride.

Gay Pride is geen Gay Pride meer maar Pride Amsterdam. Waarom?
Om de LHBTI-doelgroepen beter te bedienen, inhoudelijk te verstevigen en inclusief te zijn voor iedereen, hebben we dit jaar het aantal bestaande (werk)commissies verstevigd en vernieuwd. Hierdoor krijgt ons festival nog meer inhoud dan voorheen en kunnen doelgroepen zich beter herkennen in het programma. Zo hebben we de afgelopen jaren gemerkt dat inclusiviteit steeds belangrijker voor de hele community is geworden. Veel doelgroepen gaven bijvoorbeeld aan zich niet te herkennen in het woordje 'gay'. Dat signaal hebben we serieus genomen. 


Lucien Spee (r) met zijn man Victor.

Bovendien spreken we tegenwoordig ook over de LHBTI-doelgroep in plaats van over de homo-community. Er is de afgelopen jaren dus veel veranderd. Met het 'aanpassen' van de festivalnaam sluit de stichting ook aan bij wat Pride-organisaties al wereldwijd in bijvoorbeeld Madrid, Londen en New York doen. Eigenlijk zeggen we met elkaar dat er voortaan nog meer één letter belangrijk is, en dat is de 'p' van pride. Ofwel: wees trots op wie je bent en hou van wie je wil. Overigens blijft de naam van de organisatie nog wel stichting Amsterdam Gay Pride en is alleen de naam van het festival aangepast. 

Hoewel wellicht achterhaald insinueerde 'gay pride' dat de doelgroep zich beperkt tot homoseksuelen. Wil je met deze nieuwe naam dat idee weghalen?
Nee. We hebben genoeg bezoekers die op de Pride afkomen. Sterker: daarom hebben we geen landelijke campagne gedaan. Het gaat ons echt om inclusief te zijn. Vergeet niet: Pride Amsterdam is een festival met een belangrijke boodschap. Dat is in de loop der jaren alleen maar toegenomen.

Hoe ziet de marketingmix van de Pride eruit?
Marketing levert niets op, het kost alleen maar geld. We doen niet aan marketing, we zijn een mensenrechten organisatie. Het gaat dan ook niet om de verkoop, maar om mensenrechten. Wel is het zo dat we misschien wel het enige evenement in de wereld zijn waar concurrenten met elkaar partner/sponsor zijn. Zo hebben we Vodafone, KPN en Tele2 als partners. Dit zijn bedrijven die - door partner te zijn en mee te varen - ook een belangrijke boodschap afgeven en een veilige omgeving (willen) creëren voor al hun werknemers. En dat zij bij hen kunnen zijn wie ze zijn en kunnen houden van wie ze willen. Op deze bedrijven ben ik bijzonder trots.

Wanneer is de A'dam Pride wat jou betreft geslaagd?
Als we bijvoorbeeld voor elkaar krijgen dat er minder meldingen LHBTI-gerelateerd geweld zijn. Of dat het uit de kast komen op het werk of in de sportwereld gewoon is. En ga zo maar door.

Wat is de grootste marketinguitdaging van de Pride?
Onze uitdaging is om de markt ervan te overtuigen dat de Pride niet interessant is vanuit sales oogpunt bekeken. Het gaat om het overbrengen van de echte boodschap van de Pride. Immers: gelijke rechten kun je krijgen in het wetboek, maar de acceptatie haal je op straat. Daarom hebben we onze focus gelegd op bedrijven en de sportwereld. Daar valt nog veel te verbeteren.

We blijven een nichemarkt. Nog geen 7% van de bevolking is LHBTI. Dat is niet interessant voor grote bedrijven. Het belang van bedrijven om mee te doen is te laten zien dat ze zo leuk, liberaal en open zijn. Daarmee trekken ze talentvol personeel aan. het sponsorgeld komt niet uit de budgetten voor marketing en sales, maar van personeelszaken. Het is dan ook belangrijk om te realiseren dat de mensen die meevaren op de bedrijvenboten, LHBTI-mensen zijn die met hun Roze Netwerk binnen het bedrijf zich inzetten om hun organisatie te betrekken. Bovendien kunnen bedrijven ons alleen sponsoren als ze ook daadwerkelijk een diversiteitsbeleid hebben. Mensen die beweren dat sponsoren voor ons in de rij staan, nodig ik dan ook graag uit om voor ons de werving te doen. We hebben in de parade van tachtig boten acht plekken van €30.000. Daar heb ik er dit jaar maar zes van kunnen vullen. Pride Amsterdam kost één miljoen euro, 25% komt uit subsidie, de rest uit de markt. Echt: je moet ballen hebben om je voor ons in te zetten.  

Wat verwacht je van de media aandacht die de Pride (nog) gaat aantrekken? 
We trekken elk jaar ontzettend veel media aandacht. Omdat het festival een festival met inhoud is, zie je dat ook terug in de communicatie. Media kunnen vanuit onze overkoepelende boodschap ontzettend veel verhalen maken. En dat zie je ook terug in de media met interviews over onze activiteiten, de ambassadeurs, de boten met hun boodschap en ga zo maar door. 

Lucas Boon

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl: presenteert en duidt het brede palet aan ontwikkelingen in het vakgebied marketing.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken