[Ingezonden artikel] Maatschappelijk betrokken ondernemen is ook marketing

9aug 201711:23
  • Algemeen
  • 6221 x gelezen
  • Link
  • Sales
  • Geen tag

nieuws Maatschappelijk betrokken ondernemen is eigenlijk een vorm van marketing die meebouwt aan de visie en het bestaansrecht van een bedrijf.

Maatschappelijk betrokken ondernemen is ook marketing

Iets doen voor anderen, maatschappelijk verantwoord ondernemen: vrijwel ieder bedrijf vindt het belangrijk. Zo ook CameraTools, waarvan medewerkers en betrokkenen 2 van de 52 weken per jaar de handen uit de mouwen steken in het dorp Haripur in Nepal. Doel: bouwen aan een succesvolle toekomst voor iedereen.

Bedrijf versus stichting

Een bedrijf en een stichting verschillen als dag en nacht. Zo is een bedrijf een organisatie van arbeid en kapitaal, die over het algemeen is gericht is op winst. Heel anders dan een stichting die ook winst mag maken, maar die dan wel moet worden gebruikt voor sociale doeleinden. Dat deze werelden toch kunnen samenkomen, bewijzen verschillende Nederlandse bedrijven. Steeds vaker richten die een stichting op die hun visie op het ondernemerschap ondersteunt.

2 van de 52 weken

Met de aantrekkende economie ziet de toekomst van veel Nederlandse bedrijven er rooskleurig uit. Met die gedachte in het achterhoofd, richtte één van de eigenaren van CameraTools een nieuwe stichting op, genaamd 2 van de 52. Idee: in Nederland kunnen we het hele jaar winst maken, maar 2 van de 52 weken helpen we anderen. In het dorp Haripur zorgden medewerkers en betrokkenen onder andere al voor zonnepanelen, scholen, een ingenieur en een waterpomp.

Maatschappelijk betrokken ondernemen

Geen gekke gedachte. Bedrijven die de wens hebben om iets aan de wereld te verbeteren, worden gezien als bedrijven van de toekomst. Het zijn de mensen die problemen niet alleen zien, horen of fotograferen, maar ook hun best doen om ze op te lossen. Zo wordt maatschappelijk betrokken ondernemen eigenlijk een vorm van marketing die meebouwt aan het bestaansrecht van het bedrijf.

Winst en toegevoegde waarde hand in hand

In oktober staat de volgende reis naar Haripur op de planning. Dit jaar is de eer aan Marsha en Charissa. Je kunt ze volgen via de Facebook-pagina van de stichting 2 van de 52 en met eigen ogen zien hoe winst en toegevoegde waarde hand in hand gaan.

 

** De redactie van Marketingtribune heeft geen enkele bemoeienis gehad met de totstandkoming van dit artikel.


comments powered by Disqus

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de nieuwsbrief.
  • Abonneren

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 22 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events
  • ✔ Gratis tablet versie

  • MarketingTribune.nl: presenteert en duidt het brede palet aan ontwikkelingen in het vakgebied marketing.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken
  • Partners