[Ingezonden artikel] Maatschappelijk betrokken ondernemen is ook marketing
- 9 aug 2017 @ 11:23
- Sales
Maatschappelijk betrokken ondernemen is eigenlijk een vorm van marketing die meebouwt aan de visie en het bestaansrecht van een bedrijf.
Maatschappelijk betrokken ondernemen is ook marketing
Iets doen voor anderen, maatschappelijk verantwoord ondernemen: vrijwel ieder bedrijf vindt het belangrijk. Zo ook CameraTools, waarvan medewerkers en betrokkenen 2 van de 52 weken per jaar de handen uit de mouwen steken in het dorp Haripur in Nepal. Doel: bouwen aan een succesvolle toekomst voor iedereen.
Bedrijf versus stichting
Een bedrijf en een stichting verschillen als dag en nacht. Zo is een bedrijf een organisatie van arbeid en kapitaal, die over het algemeen is gericht is op winst. Heel anders dan een stichting die ook winst mag maken, maar die dan wel moet worden gebruikt voor sociale doeleinden. Dat deze werelden toch kunnen samenkomen, bewijzen verschillende Nederlandse bedrijven. Steeds vaker richten die een stichting op die hun visie op het ondernemerschap ondersteunt.
2 van de 52 weken
Met de aantrekkende economie ziet de toekomst van veel Nederlandse bedrijven er rooskleurig uit. Met die gedachte in het achterhoofd, richtte één van de eigenaren van CameraTools een nieuwe stichting op, genaamd 2 van de 52. Idee: in Nederland kunnen we het hele jaar winst maken, maar 2 van de 52 weken helpen we anderen. In het dorp Haripur zorgden medewerkers en betrokkenen onder andere al voor zonnepanelen, scholen, een ingenieur en een waterpomp.
Maatschappelijk betrokken ondernemen
Geen gekke gedachte. Bedrijven die de wens hebben om iets aan de wereld te verbeteren, worden gezien als bedrijven van de toekomst. Het zijn de mensen die problemen niet alleen zien, horen of fotograferen, maar ook hun best doen om ze op te lossen. Zo wordt maatschappelijk betrokken ondernemen eigenlijk een vorm van marketing die meebouwt aan het bestaansrecht van het bedrijf.
Winst en toegevoegde waarde hand in hand
In oktober staat de volgende reis naar Haripur op de planning. Dit jaar is de eer aan Marsha en Charissa. Je kunt ze volgen via de Facebook-pagina van de stichting 2 van de 52 en met eigen ogen zien hoe winst en toegevoegde waarde hand in hand gaan.
** De redactie van Marketingtribune heeft geen enkele bemoeienis gehad met de totstandkoming van dit artikel.
-
Sales
- Werkt bij: BBP Media
- Functie:
- Website:
- Profiel »
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Meest gelezen
Word abonnee en ontvang:
- ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
- ✔ Korting tot wel €100,- op events
MarketingTribune Events
- 28mei 2024
Retail Media Day
- 13jun 2024
NIMA Marketing Day
- 17sep 2024
CrossBorder Event
- 3okt 2024
CustomerFirst Congres
- 10okt 2024
Shopping Today
- 12nov 2024
Grand Prix Content Marketing