Digital talent Myrna Pruijn: 'Mijn leercurve is bizar, dat geeft een kick'

Digital talent Myrna Pruijn: 'Mijn leercurve is bizar, dat geeft een kick'
  • Algemeen
  • 18 sep 2017 @ 09:00
  • Link
  • Sjaak Hoogkamer
    Sjaak Hoogkamer

    hoofdredacteur
    MarketingTribune
  • Digitaal

Ook bij de tweede detachering bij Interpolis – ze werkte eerder bij Jumbo – is digital talent Myrna Pruijn er nog meer van overtuigd dat ze verder wil in (online) marketing. Ze viel met haar neus in de boter met haar detacheringsperiode via het Digital Talent Development Programma van Schaal+ bij Interpolis. Toen draaide net de campagne AutoModus die viral ging.

In deze campagne wordt gewaarschuwd voor de gevaren van mobielgebruik in de auto. Een hot item waarmee Interpolis in afgelopen juni met een ontroerende video van bureau Wefilm nationaal hoge ogen scoorde. Mensen die regelmatig hun smartphone gebruiken tijdens de autorit worden in dit filmpje keihard geconfronteerd met de gevolgen hiervan. Niet alleen persoonlijk op een testparcours met kartonnen dozen (die ze, al turend op hun telefoon, uiteraard allemaal omver rijden), maar ook in een gesprek met een automobilist die vanwege smartphonegebruik een dodelijk ongeval veroorzaakte.

Leermoment
Pruijn heeft zich tijdens de half jaar durende detachering bij Interpolis vooral beziggehouden met de optimalisatie van de website en verbetering van het conversiepercentage naar de Rabobank. Ofwel: hoe zorgen we ervoor dat meer sitebezoekers ook daadwerkelijk een Interpolis verzekering afsluiten via de Rabobank. Haar betrokkenheid bij de campagne over de AutoModus app was een bijzonder leermoment. Pruijn: ‘Ik ben bij dit specifieke project bezig geweest met de site van de campagne. De video had een sterke emotionele lading. Hoe zorg je dat de omringende content daarbij aansluit? En hoe push je ze daarbij voorzichtig richting een commerciële stap?. Een heel intensief en boeiend traject waarin ik met veel partijen moest schakelen.’ 

Volgens Nicolle van Bakel, collega online content marketeer en deels coach van Pruijn bij Interpolis heeft de campagne een sterk maatschappelijke boodschap met een bescheiden commerciële bijklank. ‘Onze boodschap is sterk gericht op een omvangrijk maatschappelijk probleem. Wij willen een oplossing bieden zonder belerend over te komen. Als je onze AutoModus app download rij je niet alleen veilig, maar krijg je ook nog eens korting op je premie, wanneer je een nieuwe autoverzekering afsluit.

Lat te hoog
Pruijn voelt zich als een vis in het water bij Interpolis. Deze job komt stiekem in de buurt van haar ‘droombaan’. Ze ervaart Interpolis als een bedrijf met een informele cultuur waarin mensen alle ruimte krijgen om zich zelfstandig snel te ontwikkelen. Op het gebied van online marketing wordt met zelfsturende agile marketing teams gewerkt in zogenoemde sprints van twee weken. Korte projecten die voortdurend tussentijds worden geëvalueerd en bijgestuurd. Pruijn: ‘Wat werkt wel en wat niet zijn eigenlijk de vragen die we elkaar steeds stellen. Zo houden we elkaar scherp. Er is veel onderling contact, ook persoonlijk, dat maakt het werken hier erg leuk.’ Veel tijd om te acclimatiseren heb je met 6 maanden eigenlijk nauwelijks. Het is in het diepe springen en zwemmen. Pruijn: ‘Je moet heel snel, heel intensief samenwerken met een team, zeker in een agile team. Dat vraagt om snel schakelen. Het helpt dan als je zowel op werkgebied als op persoonlijk vlak je snel thuis kunt maken in een organisatie.’

Sterke basis
De veelzijdigheid van de functie van online marketeer bij de verzekeraar vraagt dat je van heel veel verschillende dingen iets weet. Schaal + biedt dan met hun trainingsprogramma een goede basis. Waar loop je als digital talent dan toch nog tegenaan? ‘Voor hulpvragen de juiste persoon zoeken en vinden. Dat is soms wel een hindernis. Ook een aanmoediging overigens om mensen gewoon aan te spreken en niet via de mail te werken. Persoonlijk contact werkt veel beter. Ik ben mij nog meer bewust geworden van mijn prestatiedrang. De valkuil is dat ik graag meer wil doen dan er van mij wordt verwacht. Ik kan moeilijk grenzen bewaken en ben vaak te eager. Soms bekruipt me het gevoel dat ik het nooit goed genoeg kan doen.’

Van Bakel – zelf vaak gedetacheerd - herkent dat aspect en heeft ook meteen een advies aan Myrna. ‘Ze onderschat zichzelf wel eens, terwijl ze vakinhoudelijk heel sterk is. En weet ze iets niet, dan zorgt ze er wel voor dat ze het zich snel eigen maakt. Eigenlijk legt ze de lat voortdurend te hoog. Als gedetacheerde heb je nu eenmaal die neiging. Belangrijkste les voor haar is om meer vertrouwen te hebben in haar eigen kwaliteiten.’

Klant centraal
Ander belangrijk leermoment vond Pruijn de gebruikersonderzoeken die ze initieerde en waarin ze met mensen op de straat en binnen het bedrijf in discussie ging. Juist om te bekijken of bepaalde content of aanpak als ‘glashelder’ werd ervaren. ‘Je krijgt dan snel opvallende en heldere inzichten die bruikbaar zijn in de ontwikkeling van projecten. Veel bedrijven praten over de klant, maar ik vind dat je juist met ze in gesprek moet gaan. Met dit soort onderzoeken krijg je dat voor elkaar.’

Van Bakel benadrukt dat dergelijke ideeën naadloos passen bij de algemene marketing aanpak van Interpolis: altijd de klant centraal stellen op een bijzondere manier. ‘Wat we nastreven is de klant slimme oplossingen bieden voor echte problemen. Niet vanuit een gevoel van angst, maar mensen aangeven hoe ze schade juist kunnen voorkomen en hoe we het leven een beetje makkelijker kunnen maken. Verzekeren is een saai fenomeen, maar het idee dat we samen de lasten van de pechvogels dragen is een heel ander uitgangspunt.’

Pruijn gaat na haar Interpolis klus nog naar een derde opdrachtgever en dan zit de detachering van 1,5 jaar erop. ‘Marketing verandert snel en is een heel breed vakgebied. Deze drie periodes zijn perfect om een goed overzicht te krijgen van wat marketing allemaal te bieden heeft. Mijn leercurve is bizar, dat geeft een kick. Het mooie is dat de bedrijven waar ik werk ook nadrukkelijk verbeterpunten voor hun eigen organisatie van mij willen horen. Zo snijdt het mes aan twee kanten.’

Fotografie: ZuiverBeeld 

Sjaak Hoogkamer

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl: presenteert en duidt het brede palet aan ontwikkelingen in het vakgebied marketing.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken