MarketingTroonrede 2017: Kan het vakgebied zelf nog innoveren?

 MarketingTroonrede 2017: Kan het vakgebied zelf nog innoveren?
  • Algemeen
  • 11 sep 2017 @ 11:00
  • Link
  • Redactie MarketingTribune
    Redactie MarketingTribune


  • StrategieMarketingEvenement

Zoals de koning elke derde dinsdag in september de troonrede uitspreekt, zo laat de Stichting MarketingTroonrede op de tweede dinsdag in september de MarketingTroonrede uitspreken. Dit jaar zal dinsdag 12 september de MarketingTroonrede uitgesproken worden door Inge Beckers: marketing- en communicatieprofessional, auteur, interventie deskundige en ondernemer. Zij zal daarbij zeker ingaan op de vernieuwingen die het vakgebied zelf dient te ondergaan om zich aan te passen aan de ‘Age of the Customer’ (Forrester Research, 2016). De MarketingTroonrede 2017 wordt georganiseerd in samenwerking met Nyenerode Alumni VCV (kring Innovatiemanagement) en het marketingvakblad MarketingTribune.

De rol van marketing in de moderne organisatie
Het marketingvak is de afgelopen decennia vooral gedigitaliseerd. Het internet heeft zowel invloed op de wijze waarop afnemers –  consumenten en zakelijke klanten – zich oriënteren op producten en diensten alsmede op de wijze waarop ze deze aanschaffen. Online adverteren en bestellen zijn gemeengoed geworden. Search Engine Optimization, online advertising, webshops, webcare en big data zijn zomaar een paar van de termen die het vakgebied rijker is geworden. Het codewoord: digital.

Hoe geavanceerd de achterliggende digitale technologie ook is, de meeste ontwikkelingen zijn toch vooral vernieuwingen van bestaande middelen, media en kanalen. Dat dit veranderingen binnen organisaties en functies met zich meebrengt is evident. En dat nieuwe ondernemingen en nieuwe businessmodellen zijn ontstaan op basis van nieuwe technologische mogelijkheden, ook. Evenals nieuw producten en diensten. Maar is daarmee de basis van het marketingvak nu echt verandert? Of staan het vakgebied zelf nog aanzienlijke innovaties te wachten?

Tweede dinsdag in september
Op 12 september – de tweede dinsdag in september – wordt de MarketingTroonrede 2017 uitgesproken door Inge Beckers: marketing- en communicatieprofessional, auteur, interventie deskundige en ondernemer. Zij zal daarbij ingaan op de vernieuwingen die het vakgebied zelf dient te ondergaan om zich aan te passen aan de ‘Age of the Customer’ (Forrester Research, 2016). Locatie is de Nyenrode Universiteit Breukelen

Want niet alleen de middelen en media hebben het afnemersgedrag veranderd. Ook de afnemer is zelf anders gaan kijken naar ondernemingen, hun producten en diensten. De afnemer is mondig en heel goed geïnformeerd. En dat vereist niet alleen een andere benadering maar ook een vernieuwing van het vakgebied zelf.

De centrale vraag daarbij is hoe organisaties die innovaties kunnen managen om de afnemer ook in de toekomst te bedienen en te binden. Het event rondom het uitspreken van de MarketingTroonrede 2017 wordt in samenwerking met de Nyenrode Alumni VCV kring innovatiemanagement en het vakblad MarketingTribune georganiseerd.

Deelnemen is ook mogelijk als je geen Nyenrode alumnus bent maar marketing- en/of innovatiemanagement een warm hart toedraagt. De kosten voor deelname bedragen voor niet-VCV-leden € 15,-- (contant bij binnenkomst te voldoen). Wel vooraf graag aanmelden.

Programma en locatie
Het programma dinsdag 12 september bestaat in hoofdlijnen uit een beschouwing door professionals uit wetenschap, bedrijfsleven en consultancy op marketing van morgen:.
- 18.30 uur: Ontvangst met koffie/thee en broodje
- 19.00 - 20.00 uuur: Welkom + uitspreken van de MarketingTroonrede 2017 door Inge Beckers
-  Algemene beschouwingen op de MarketingTroonrede vanuit onder meer wetenschap, onderzoek en praktijk door.
- Onno Ponfoort (Berenschot): de organisatorische consequenties van innovatie en marketing.
- Dorkas Koenen (CMO RABO-bank): Marketeers hebben per definitie te weinig contact met afnemers.
-  Inge Beckers over het belang van engagement.
- Na een korte pauze gaan de deelnemers met elkaar aan de slag rond het thema met het oog op hun dagelijkse praktijk.
- Reacties op MarketingTroonrede en Algemene Beschouwingen in tweede termijn. Oftewel napraten over de thema’s van deze avond onder het genot van een drankje.

Deelnemen?
Aanmelden kan via de website. VCV-leden betalen 10 euro voor hun deelname. Voor niet-leden bedraagt de bijdrage in de kosten van deze bijeenkomst 15 euro contant te voldoen bij binnenkomst. 

Het is de tweede keer dat de MarketingTroonrede wordt uitgesproken, de relevantie van de marketeer door de ogen van de directie was in 2015 het thema. Lees hier de volledige tekst van de MarketingTroonrede 2015. 


Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl: presenteert en duidt het brede palet aan ontwikkelingen in het vakgebied marketing.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken