ADCN werkt met Creative Marketing Leadership aan creatieve eindbazen

ADCN werkt met Creative Marketing Leadership aan creatieve eindbazen
  • Algemeen
  • 27 okt 2017 @ 15:42
  • Link
  • Redactie MarketingTribune
    Redactie MarketingTribune


  • Geen tag

Van de Fortune 500-bedrijven heeft meer dan de helft dalende omzetten in 2016, ondanks hogere mediabestedingen. De oplossing: creativiteit en creatief leiderschap. Dit is geen propaganda van ADCN en de creatieve industrie, maar de uitkomst van een onderzoek van IBM, McKinsey en World Economic Forum, waaruit blijkt dat CEO’s wereldwijd creative problem solving als belangrijkste vaardigheid zien voor de leiders van de toekomst.

Waarom investeren zo weinig marketingbedrijven in de ontwikkeling van talent, precies op die gebieden waar ze het onderscheid moeten maken en waar de grootste investeringen naar toe gaan: marketing creativiteit en de distributie daarvan? Naast alle investeringen in de marketing creativiteit - ideeën en producties (advertising, design, experiences, products, services, et cetera) – bedroegen alleen al de bruto mediabestedingen in Nederland in 2016 meer dan € 6 miljard (Nielsen). Wanneer deze investeringen geleid worden door managers die op dit gebied vrij middelmatig scoren, wat verwachten wij dan van de ROI op deze investeringen? Waarom bestaan er geen programma’s – bij universiteiten, business schools, marketingopleidingen – die zich concentreren op de vaardigheden, kennis, mindset, ervaringen, gedrag die horen bij het leidinggeven aan marketing creativiteit?


Dinesh Sonak.

Hoe zorgen wij in Nederland voor de ontwikkeling van een nieuwe generatie ‘creative marketing leaders’? ADCN werkt samen met partners en experts in binnen- en buitenland (onder meer THNK School of Creative Leadership en D&AD) aan een nieuw model en bijbehorend trainingsprogramma voor ‘creative marketing leadership’. Het is tijd voor een nationale business investering in de ontwikkeling van een nieuwe generatie creative marketing leaders die uitblinken in onder andere de volgende competenties:

Creative Purpose & Strategy

Het hebben van passie voor je merk en voor de creatieve uitdagingen van het marketingvak; het waarderen, bewaken en verkopen van creatieve ideeën en marketinginnovatie binnen organisaties die vragen om voorspelbaarheid; het hebben van een creatieve en betekenisvolle en ambitieuze visie op de toekomst van je merk en onderneming;

Creative Direction

Het eigenaarschap van je merk; het voelen van het DNA en de soul van je merk zoals waarden, design en taal; het centraal stellen van users/mensen in alles; het herkennen van strategische brand ideas en het bewaken van sterke concepten in alle vormen van executie;

Creative Entrepreneurship & Exploration

Het exploreren van nieuwe kansen voor je merk – juist buiten het vakgebied – leren van bijvoorbeeld filosofie en architectuur; het ontwikkelen van nieuwe en disruptieve businessmodellen; associatief denken; openminded en nieuwsgierig zijn; het investeren in experimenten; het hebben en vertonen van durf en lef; het maken en vieren van fouten;

Creative Space & Culture

Het creëren van een omgeving van vertrouwen; het ontwikkelen van een cultuur van ‘play’; het geven van vrijheid aan interne en externe teams; het bewaken van de ruimte die creativiteit nodig heeft; het testen en leren van creatieve denk- en werkprocessen (zoals design-thinking).

Creative Process & Excellence

Het begrijpen van alle facetten van creatieve processen voor alle onderdelen van het marketingvak; het definiëren van de rol en het gedrag van marketing teams in verschillende fasen van het creatief proces. Het op originele wijze orchestreren van key momenten in het creatieve proces – zoals briefings en concept presentaties;

Creative Collaboration & Language

Het spreken van de taal van creativiteit; het inspireren van creatieve teams; het orchestreren van samenwerking tussen alle creatieve partners; het geven van feedback en delen van performance data met creative agencies; het managen van procurement in het creatieve proces; het bouwen van relaties van vertrouwen.

Internationale CMOs over creative marketing leadership

Jonathan Mildenhall, CMO, Airbnb: ‘The days of separating church and state, and the days of separating ‘us and them’ are completely over. We are a hyper-growth company and we move at such a fast pace that it’s really important that the external agency is embedded into the internal creative team.’

Keith Weed, CMO, Unilever: ‘When I look at our industry, what I see is the fragmentation of brands through siloed working, which is restricting their ability to make real impact at scale. The secret of building strong brand equities is consistency of the brand message across all touchpoints. I have talked before about the need for real integration and collaboration among agencies and their clients in order to thrive in today’s fast-changing world. We collectively need to prioritize the brand and the idea over maximizing the individual channel. This requires a huge amount of trust. Hard to achieve, easy to lose, but absolutely vital to creativity, trust is the magic ingredient that builds brands that make an impact, brands that matter.’

Marc Pritchard, Chief Brand Officer, P&G: ‘Let's also remember that advertising is a creative business, and our agencies are made up of people. The last few years have been admittedly tough on agencies, P&G included. And it's time to turn the page. Let's tap into all that positive human energy to create the most abundant explosion of creativity the world has ever seen. Improving creativity requires craft that ‘belongs in the hands of serious professionals’. Don't ever accept mediocrity. Don't be seduced into the crap trap of just getting something out. On every part of the canvas, craft matters.’

 

Programma Creative Marketing Leadership

ADCN werkt met verschillende educatieve en contentpartners en experts van binnen en buiten het vak aan een programma dat marketingorganisaties op verrassende wijze gaat helpen om tot een hoger niveau marketing creativiteit te komen. Het programma gaat live in 2018. Voor meer informatie: dinesh@adcn.nl.

Dinesh Sonak is managing director van ADCN, de Nederlandse club voor creativiteit. ADCN’s missie is: Unleash Dutch Creativity – het ontwikkelen van creatieve talenten, leiders en teams en het stimuleren van marketing creativiteit en innovatie met positieve impact op merken, de economie en samenleving.

 

Foto door Krijn van Noordwijk.

Dit artikel verscheen eerder in MarketingTribune #18.

 


Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl: presenteert en duidt het brede palet aan ontwikkelingen in het vakgebied marketing.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken