[Ingezonden artikel] Speelgoed uitzoeken begint aan de keukentafel

[Ingezonden artikel] Speelgoed uitzoeken begint aan de keukentafel
  • Algemeen
  • 17 okt 2017 @ 10:34
  • 5867 x gelezen
  • Link
  • Sales
  • Geen tag

Wie zat er als kind niet smachtend op te wachten… de dikke speelgoedcatalogus die vlak voor de feestdagen op de deurmat viel. Uren kon je jezelf ermee vermaken, knippend en plakkend voor de verlanglijstjes in de schoen. Datzelfde knutselplezier ervaart ook de nieuwste generatie. De catalogus blijkt nog altijd een slim en effectief marketingmiddel. Het maken van een verlanglijstje begint nu eenmaal thuis aan de keukentafel.

De catalogus
Tegenwoordig ligt de voornaamste focus van veel bedrijven op online (content)marketing. De redenatie dat mensen het winkelaanbod online wel bekijken, heeft steeds meer terrein gewonnen. Maar de traditionele marketingmiddelen hebben nog niets aan kracht verloren. Een catalogus als direct marketing inzetten is altijd effectief geweest vanwege de hoge respons. De papieren catalogus is nooit verdwenen en de praktijk toont aan dat het voor online spelers nog steeds een belangrijk kanaal is.

Online winkel, offline boek
Actueel op dit moment is de dikke catalogus van speelgoedwinkel Lobbes.nl. Lobbes is een webshop zonder fysieke winkels die al sinds 2002 een full color catalogus uitbrengt. Ook dit najaar viel er weer een 240 pagina’s tellende speelgoedcatalogus op de mat bij klanten thuis. En hoewel pas een maand na dato, zijn de reacties nu al overweldigend. “In de eerste week, toen de catalogus bij mensen thuis werd bezorgd, zagen we al een toename van 24% bezoekers op de website”, zegt Berry de Snoo, Manager Bedrijfsvoering. “De omzet steeg met 48% en het aantal transacties met 35%. En dan is het nog niet eens november, wat traditioneel gezien de beste maand is in aanloop naar de feestdagen.”

De kracht van het speelgoedboek
Wat is de kracht van het speelgoedboek? Is het nostalgie? Deels. Het is vooral investeren in een langdurige klantrelatie. Het is laten zien dat je kosten noch moeite spaart om hen tegemoet te komen. Klantgerichte marketing is altijd effectiever gebleken dan massamarketing, maar er zijn maar weinig online winkels die dit aandurven. Webshops zijn zo gefocust op online, dat ze de klantbeleving vergeten. Berry: “De customer journey begint niet bij het bezoeken van de website, die begint thuis aan de keukentafel. Samen met papa en mama, bladerend door de speelgoedcatalogus.”

In eigen beheer
Als een speelgoedcatalogus zo goed lijkt te werken, waarom brengen dan niet meer online winkels ze uit? Dat heeft enerzijds met de visie op klantbeleving te maken en anderzijds met de hoge kosten die gepaard gaan met het drukken van een catalogus. Lobbes heeft de know-how in huis en koos men ervoor de catalogus helemaal in eigen beheer te ontwikkelen. “We hebben een eigen fotostudio en een eigen afdeling met designers en dtp’ers. Alleen het drukwerk wordt nog uitbesteed. Zo is het echt een gezamenlijk project geworden waarvan veel gezinnen profiteren.”
 

** De redactie van Marketingtribune heeft geen enkele bemoeienis gehad met de totstandkoming van dit artikel.

 


Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de nieuwsbrief.
  • Abonneren

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 22 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events
  • ✔ Gratis tablet versie

MarketingTribune Events


  • MarketingTribune.nl: presenteert en duidt het brede palet aan ontwikkelingen in het vakgebied marketing.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken