[Ingezonden artikel] Testcase: A/B testen
- Algemeen
- 31 okt 2017 @ 10:27
- Link
-
Redactie MarketingTribune
- Branded content
- 31 okt 2017 @ 10:27
- Redactie MarketingTribune
A/B testen zijn een goede manier om je conversie continue beter te maken. Wanneer je het goed aanpakt, valt er als marketeer veel uit te halen. Met A/B testen kun je verbeteringen en hypotheses meten en er conclusies uittrekken. UnitedConsumers doet al jaren aan A/B testen en licht drie van haar testcases toe.
Bij A/B testen vergelijk je twee varianten om te ontdekken welke de beste is. Het is een kwantitatieve onderzoeksmethode waarbij de onderzoeksgroep in twee delen wordt gesplitst. De eerste groep krijgt het origineel (A) te zien en de tweede groep krijgt de test variant (B). Er wordt op gelijke mailvolumes met een willekeurige steekproef gemaild, op hetzelfde moment. Zo kan het geen invloed op de resultaten hebben. Er wordt gemeten welke van de twee de beste conversie oplevert en daaruit worden conclusie getrokken om al dan niet een verandering door te voeren.
Drie testcases
UnitedConsumers voert al jaren A/B testen uit. Uit niet alle test kunnen grote conclusies worden getrokken, maar uit de meeste toch wel. Soms leer je dat een wijziging niets uitmaakt, maar dan weet je toch dat je je daar dus geen zorgen over hoeft te maken. Mochten er significante verschillen zijn dan worden de e-mails of website aangepast. Per test wordt er altijd maar één verschil toegepast, zodat de testen kwalitatief blijven. Ook wordt er altijd meerdere keren getest. We bespreken drie testcases uit hun e-mailmarketing.
Test 1: het toevoegen van een pre-header in de mail
De pre-header zie je wanneer de mail bij je binnenkomt. De pre-header geeft een eerste indruk van de mail en is hierdoor perfect om samen met het onderwerp het openen van de e-mail te stimuleren. Een inbox maakt daar ruimte voor en daardoor koos UnitedConsumers ervoor er gebruik van te maken.
Uit de testresultaten bleek inderdaad dat het positief is om een pre-header toe te voegen. De onderwerpen in het voorbeeld zijn wat lang, maar dat wordt niet als een probleem gezien. Er is in de test gekeken hoe ontvangers reageren wanneer het onderwerp over de onderwerpregel en pre-header werd verdeeld. Zowel het onderwerp als de pre-header zijn direct te lezen. Zo kun je al je informatie kwijt en wordt de zin korter. Dit is meerdere malen positief getest, zowel bij auto- als energiemailings.
Test 2: de kijkrichting van mensen op foto’s
Uit onderzoek blijkt dat mensen die naar een foto kijken, in dezelfde richting kijken als de mensen op de foto. In de e-mailmarketing werd dit een paar keer getest, met goede resultaten.
Test A werd verstuurd naar de ene helft van de abonnees, test B naar de andere helft. In de eerste instantie werd altijd gekozen voor foto’s die mensen thuis in de kast zouden hebben, zoals hier, maar omdat uit onderzoek bleek dat de kijkrichting veranderen beter werkt, werd besloten dit te testen. Met resultaat. Wanneer mensen op de foto naar de aanbieding kijken, heeft dit een positief effect op doorkliks en conversie. In test B werd 10% vaker doorgeklikt. Ook het conversiepercentage was hoog: foto B leverde 32% meer conversie op. Daarom wordt er nu vaker voor foto’s zoals in voorbeeld B gekozen.
Test 3: de teksten in buttons
Uit onderzoek blijkt ook dat het toevoegen van urgentie in een button een positieve invloed heeft op de conversie. Daarom werd er getest op het toevoegen van het woordje ‘nu’ in een button.
Bij test A stond enkel ‘Aanmelden’ in de button, bij test B stond het woordje ‘nu’ ervoor. Deze tests werden uitgevoerd bij mails over energie en tanken. Ook dit bleek een positieve invloed te hebben op de conversie, test B bleek veel meer conversie op te leveren: 71 procent.
Dit betekent niet dat UnitedConsumers dit nu bij elke mail zo doet, want ze willen wel een evenwicht behouden. Het moet geen overkill worden aan ‘doe dit, doe dat’. Per mail wordt bekeken hoe ermee om wordt gegaan.
Testen blijft altijd belangrijk, of het nu een A/B test is of een onderwerpentest. Je leert altijd bij en krijgt beter resultaat. Daarnaast is elke webshop of website anders en bedient iedereen een andere doelgroep. Wat voor de ene website geldt, geldt wellicht niet voor de ander. Er zijn talloze manieren om je website aan te kleden. Om precies te weten welke aanpak het beste aanslaat, zul je dus altijd moeten blijven testen. Het internet verandert continu en het is de kunst er bovenop te zitten.
“Dit artikel is zonder bemoeienis van de redactie van MarketingTribune tot stand gekomen”.
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Meest gelezen
- ACM: sluit geen energiecontract af per telefoon
- Keukenhof viert 75-jarig jubileum
- Ministerie van VWS lanceert campagne ‘Praat vandaag over morgen’
- Simavi en Earth Water lanceren Seksvrij Water
- International Advertising Association lanceert nieuw Benelux...
- Specsavers zet met campagne lokale winkeleigenaren in het...
Word abonnee en ontvang:
- ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
- ✔ Korting tot wel €100,- op events
MarketingTribune Events
- 28mei 2024
Retail Media Day
- 13jun 2024
NIMA Marketing Day
- 17sep 2024
CrossBorder Event
- 3okt 2024
CustomerFirst Congres
- 10okt 2024
Shopping Today
- 12nov 2024
Grand Prix Content Marketing