[Topvrouwen in marketing] Fleur van Zandbeek: 'Ik laat me niet leiden door het feit dat ik vrouw ben'

  • Algemeen
  • 23 nov 2017 15:49
  • 19977 x gelezen
  • Link
  • Lucas Boon
  • InterviewPersonalia

Blij verrast zijn wij met het feit dat er dit jaar een ContentmarketingVROUW van het Jaar een Grand Prix in ontvangst mocht nemen: Carlijn Postma. Blijkbaar is het niet moeilijk om een topvrouw in onze branche te vinden, maar toch zijn het negen van de tien keer de mannen die naar voren worden geschoven als er wordt gevraagd om een voorzittersrol, directiefunctie of gewoon een mening. Terecht of niet? En aan wie kunnen we dat beter vragen dan aan topvrouwen in onze branche zelf? We trappen af met Fleur van Zandbeek, ceo bij contentmarketingbureau Zandbeek.

Wat vind je van de discussie -te weinig vrouwen in de marketingtop- an sich? Terecht of juist niet?
Onterecht. We zitten in een vak waar bij uitstek veel vrouwen op allerlei plekken acteren en ik zie ook interessante vrouwen in de top performen. Maar als je van me vraagt te redeneren vanuit het standpunt dat er weinig vrouwen op topposities zitten, is dat natuurlijk geen exclusief marketing probleem. In marketing zie ik het probleem niet zo. Natuurlijk neem ik waar dat er op topposities nog altijd veel minder vrouwen te vinden zijn. De vraag is of je dat met beleid moet veranderen. Dat weet ik helemaal niet. Ik kijk vrij nuchter naar deze discussie. In het leven draait alles om keuzes en als je de top wilt bereiken, moet je heel gefocust je kwaliteiten inzetten en je eigen koers volgen. Dat vraagt veel energie, consessies, een gezonde dosis egocentrisme en misschien ook wel oppurtunisme. Kortom: je moet het profiel, de aanleg en de drive hebben om de top te bereiken. Latent zijn heel veel vrouwen -en ook mannen- daartoe in staat. Dus over talent gaat het niet. Het gaat erom wat je er voor over hebt om een bepaalde plek te bereiken. Harde keuzes maken dus, voor jezelf en ook voor anderen. Daar moet je je goed bij kunnen voelen.

Heeft naar jouw idee onze (marcom-)branche hier meer of juist minder last van dan andere branches?
Overduidelijk minder. Het is toch een branche die vanwege de inhoud veel aantrekkingskracht heeft op vrouwen.

Er zullen lezers zijn die deze reeks als discriminerend ervaren. Hoe zie jij dat?
Ik persoonlijk zie dat niet zo, maar ik respecteer het andere standpunt. Zelf ben ik niet zo bezig met het feit dat ik een vrouw op een bepaalde positie ben. Ik doe gewoon wat ik leuk vind en weet wat ik wil. Daarbij laat ik me niet leiden door het feit dat ik een vrouw ben, ik sta er niet op voor en ik ervaar ook niet de kwetsbare kant ervan. Ik ben ook gedrilld door een man -mijn vader- die me altijd op mijn talenten heeft aangesproken. Hij heeft me behoorlijk uitgedaagd en dat heeft me gehard, gevormd en veel zelfvertrouwen gegeven. 

Welke vrouw in onze (marcom)branche vind jij dat het ontzettend goed doet?
Ik ben onder de indruk van Vivian Butzelaar van telecombedrijf Simpel. Zij typeert zichzelf overigens niet als een pure marketeer. Maar ze heeft ontzettend veel verstand van het vak, durft met lef keuzes te maken en draagt in grote mate bij aan het succes van Simpel. 


comments powered by Disqus

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de nieuwsbrief.
  • Abonneren

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 22 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events
  • ✔ Gratis tablet versie

MarketingTribune Events


  • MarketingTribune.nl: presenteert en duidt het brede palet aan ontwikkelingen in het vakgebied marketing.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken