[Topvrouwen in marketing] Emilie Tabor: 'Mannelijk succes mag geen benchmark zijn'

[Topvrouwen in marketing] Emilie Tabor: 'Mannelijk succes mag geen benchmark zijn'
  • Algemeen
  • 8 feb 2018 @ 17:54
  • 11810 x gelezen
  • Link
  • Lucas Boon
  • Personalia

Vrouwen te over in de marcombranche, toch zijn het negen van de tien keer de mannen die naar voren worden geschoven als er wordt gevraagd om een voorzittersrol, directiefunctie of gewoon een mening. Terecht of niet? In deel 4 van deze reeks Emilie Tabor, chief marketing officer van influencer marketingbureau IMA.

Wat vind je van de discussie an sich? Nodig of juist niet?

Ik denk absoluut dat het een belangrijke discussie is, maar we moeten niet vergeten dat we als maatschappij op dit vlak ook al heel ver zijn gekomen. Kijk alleen al naar IMA; bij ons op kantoor zitten bijna alleen maar vrouwen die elke dag meewerken aan het creëren van grootschalige campagnes van A-merken. We staan er zelf niet eens meer zo bij stil dat dat iets unieks is, ook op managementniveau. Dit verschilt natuurlijk erg per branche, in marketing en communicatie werken nou eenmaal veel meer vrouwen dan in bijvoorbeeld de financiële sector.

Opvallend dat er in de marcom-branche weldegelijk veel vrouwen hoge(re) functies bekleden. Maar waarom zien we ze dan zo weinig? En hoe brengen we er verandering in?

Ik denk dat we verandering eigenlijk al onderweg is, en dat we steeds meer succesverhalen horen over vrouwen aan de top. Zelf heb ik samen met founding partner Maddie Raedts bijvoorbeeld op Forbes' 30-under-30 Media list en op The Drum's 50-under-30 list gestaan. Vanuit IMA presenteren we dit soort prestaties niet per se als overwinning voor vrouwen - we zijn succesvol omdat we goed zijn in wat we doen en er keihard voor werken. Het feit dat we vrouw zijn maakt dit voor ons niet meer of minder bijzonder.

Overigens lijken vrouwen het in de influencer-scene redelijk goed te doen. Hoe zie jij dat? 

Dit is inderdaad een ontwikkeling die we zien in de social media wereld, waar zo'n 80% van alle content van vrouwen afkomstig is. Dit komt voornamelijk omdat het posts zijn in de meest populaire categorieën: fashion, beauty, travel, food en lifestyle. Grappig ook dat deze branche eigenlijk de enige is waar de vrouw gegarandeerd meer verdient dan de man. 

Er zullen lezers zijn die deze reeks als discriminerend ervaren. Hoe zie jij dat?

Ik denk dat we ons eerder moeten realiseren dat het feit dat deze discussie nog bestaat, op zich al een vorm van discriminatie is. Ons streven moet zijn naar een complete vanzelfsprekendheid voor de vrouw in de zakenwereld. Het lijkt alsof het succes vand e carrièrevrouw afhankelijk is van de man, alsof mannelijk succes het benchmark is. Die maatstaf moet veranderen, en dat gaat uiteindelijk gebeuren door dit soort initiatieven.

Welke vrouw in onze branche vind jij dat het ontzettend goed doet?

Een sterk voorbeeld vind ik Sheryl Sandberg, COO van Facebook. Haar boek 'Lean In' gaat niet alleen over de externe obstakels die je als vrouw meemaakt in de zakenwereld, maar ook over de barrières die je jezelf soms oplegt. Erg inspirerend, echt een must-read.


Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de nieuwsbrief.
  • Abonneren

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 22 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events
  • ✔ Gratis tablet versie

  • MarketingTribune.nl: presenteert en duidt het brede palet aan ontwikkelingen in het vakgebied marketing.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken