RIP reclame 'Legend' Tejo Hollander
- Algemeen
- 21 feb 2018 @ 12:42
- Link
-
Peter van Woensel Kooy
senior redacteur, merk-expert
MarketingTribune - Personalia
- 21 feb 2018 @ 12:42
- Peter van Woensel Kooy
Tejo Hollander, jarenlang werkzaam als creative director voor succesbureau FHV/BBDO, is overleden. De reclameman is achtste ‘Legend’ in de VEA Hall of Fame.
Hollander (foto boven) werd VEA Legend 2012 tijdens het ‘Legend Dinner’ van de vereniging van communicatie-adviesbureaus. Na Giep Franzen, Albert Winninghoff, Paul Meijer, Pietro Tramontin, Frank Pels, Hans van Dijk en Béla Stamenkovits was Tejo nummer acht. De VEA verklaarde in het bijbehorende persbericht: 'Tejo Hollander was een van de langst zittende creatief directeuren en directievoorzitters van de FHV/BBDO groep. Mede dankzij hem is FHV gedurende zijn 33-jarige loopbaan uitgegroeid tot een van de meest succesvolle Nederlandse bureaugroepen in zijn tijd.'
Marc Oosterhout van reclamebureau N=5 destijds als prille VEA-voorzitter bij de uitreiking: 'Tejo heeft niet alleen een uiterst succesvol bureau neergezet, maar ook een onmiskenbare stempel gedrukt op de creatieve reclamecultuur van Nederland. Dat verdient ieders aandacht en niet in de laatste plaats van de jongere generatie in ons vak.'
Hollander heeft tijdens zijn lange reclamecarrière een fundamentele bijdrage geleverd aan de Nederlandse reclamecultuur. Als creatief directeur heeft hij een grote hoeveelheid bekroond werk gemaakt voor onder meer Amstel, Heineken, Douwe Egberts, Mexx en La Paz. Daarnaast heeft hij een uiterst succesvolle loopbaan als bureauleider en medegrondlegger van een van de sterkste bureauculturen in de 70′er en 80′er jaren op zijn naam staan en was prominent ADCN-lid. Op diverse plaatsen op Facebook wordt hij momenteel herdacht als 'groot mens', 'markante man' en 'icoon' genoemd. Wim de Roos refereert aan onderstaand schitterend gedicht van FHV-collega wijlen Martin Veltman, eerder gepubliceerd in MarketingTribune, en schrijft: 'Tejo, man die altijd zichzelf bleef, ik heb veel van je geleerd. Dank je wel.'
En oud FHV-ceo Jacques Kuyf tenslotte: 'Wat een verdrietig en helaas verwacht nieuws. Een herinnering aan een waanzinnig bijzondere en mooie tijd rest slechts.'
(PvWK)
-
Peter van Woensel Kooy
- Werkt bij: MarketingTribune
- Functie: senior redacteur, merk-expert
- Website:http://nl.linkedin.com/in/petervanwoenselkooy
- Profiel »
- Paul Meijer
- VEA
- succesbureau
- creative director
- Hall of Fame
- RIP
- Béla Stamenkovits
- FHV/BBDO
- Hans van Dijk
- Albert Winninghoff
- Legend Dinner
- Pietro Tramontin
- reclameman
- Giep Franzen
- Frank Pels
- Tejo Hollander
- communicatie-adviesbureaus
- vereniging
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Meest gelezen
- Imo Muller van 165 Beats: 'Veel voetbalclubs zijn erin...
- DOSSIER ESG Esther Overmars Purpose is een werkwoord
- Europees Parlement stemt vóór AI-wet
- Harry Dekker krijgt Coq de Grand Honneur tijdens GVR-diner
- ACM: sluit geen energiecontract af per telefoon
- Sven Fase van VodafoneZiggo: 'AI voelt voor mij echt als een...
Word abonnee en ontvang:
- ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
- ✔ Korting tot wel €100,- op events
MarketingTribune Events
- 19mrt 2024
Branded Content Event
- 28mrt 2024
Shopping Awards Gala
- 28mei 2024
Retail Media Day
- 13jun 2024
NIMA Marketing Day
- 17sep 2024
CrossBorder Event
- 3okt 2024
CustomerFirst Congres
- 10okt 2024
Shopping Today
- 12nov 2024
Grand Prix Content Marketing