Kanshebber MOTY Niko Koffeman: Groot marketingbudget maakt niet gelukkig

Kanshebber MOTY Niko Koffeman: Groot marketingbudget maakt niet gelukkig
  • Algemeen
  • 26 mrt 2018 @ 10:12
  • Link
  • Sjaak Hoogkamer
    Sjaak Hoogkamer

    hoofdredacteur
    MarketingTribune
  • Awards

Donderdag 29 maart a.s. wordt de nieuwe marketeer of the year bekendgemaakt tijdens de Dutch Marketing Awards. Niko Koffeman van De Vegetarische Slager is een van de genomineerden.

In welke zin heb jij in het afgelopen jaar als marketeer verschil gemaakt?

‘In het afgelopen jaar heb ik laten zien dat 'beleefmarketing' meer mensen inspireert dan 'beweermarketing'. Onze aanpak van no-budgetmarketing, waarbij we niet adverteerden en louter inzetten op social media en direct klantcontact, heeft ons een enorme fanbase opgeleverd van mensen die graag als onze ambassadeurs optreden. Word- of -mouth en free publicity hebben ons laten groeien naar 4500 verkooppunten in 15 landen.’

Welk marketingmiddel is in 2017 heel expliciet als nieuw door De Vegetarische Slager gebruikt en waarom?

‘Wij geloven heilig in de kracht van social media. Twitter, Facebook en Instagram zorgen voor geweldige exposure binnen de door ons gedefinieerde doelgroepen en direct contact met journalisten die veel, graag en positief schrijven over onze nieuwe ontwikkelingen. Daarnaast is storytelling voor ons heel erg belangrijk. Dat is voor ons makkelijk omdat onze founder Jaap Korteweg een zeer geloofwaardig en aanstekelijk verhaal te vertellen heeft. Een vleesliefhebber die vegetariër werd, die de smaak en de beleving van vlees niet wilde missen en daarom met wetenschappers en topchefs aan de slag ging om plantaardig vleesch te maken dat niet van dierenvlees te onderscheiden is.’

Wat kunnen collega-marketeers van jou leren?

‘Dat geld niet gelukkig maakt in marketing. Dat je zonder geld en met creativiteit minstens zoveel kunt bereiken als met een groot marketing- of reclamebudget. Zolang je missie maar oprecht een aantrekkelijk is.  Bouwen aan conversatie- en herinneringswaarde is het beste wat je voor je merk kunt doen.’

Wat is anno 2018 de grootste uitdaging/dilemma voor de marketeer?

‘Er zijn zoveel aandachtprikkels in de huidige samenleving dat lawaai niet helpt om de aandacht op je te vestigen. Het gaat steeds meer om het creëren van een emotioneel onderscheid, door perspectieven te kantelen. Zo kun je zorgen dat je gezien en gehoord wordt zonder dat je een enorme zak geld hoeft te hebben. De 10.000 keer dat elke dag aan het jasje van elke consument getrokken wordt, stompt af. Zorg dat je met een oprechte aai over zijn of haar bol je de aandacht krijgt die je vindt dat je product of dienst verdient. Zorg dat de consument niet teleurgesteld raakt in je. Alleen lange termijn relaties tellen, vluchtige en wisselende contacten leveren niks op.’

Waarom ga jij winnen?

‘Ik hoop zeer dat de beste kandidaat gaat winnen en niet de kandidaat met het meeste geld of de grootste marketingafdeling. Het is natuurlijk al een enorme eer om in de finale te staan voor deze prachtige vakprijs. Het zou geweldig zijn als klein duimpje het kan winnen van de grote reuzen. Zonder geld, maar met kruimelwerk dat mensen blij en enthousiast maakt. Als mensen wekelijks twitteren (ongevraagd)  over hun  97 jarige oma aan wie ze onze vleesreplica's serveren, waarbij oma wekelijks blijer wordt, dan kan daar geen 'beweermarketing' tegenop. Datzelfde geldt voor mensen die posten over ervaringen met hun kat, collega, kleinkind of partner!’

Sjaak Hoogkamer

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl: presenteert en duidt het brede palet aan ontwikkelingen in het vakgebied marketing.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken