[interview] Marktonderzoek door en over tieners: 'Tof moet je echt niet meer zeggen'
Mooi natuurlijk om ook eens te kijken hoezeer de jongste generaties aan de weg timmeren en aldus kwamen we Alexander Verhagen tegen, een 13-jarige Amsterdamse scholier die eigenhandig het nieuwe youngknowsyoung.com van de grond heeft getrokken. Marktonderzoek door en met betrekking tot tieners.
Snickers en Noa Lang maken en vragen aandacht voor fouten
Noa Lang heeft, in opdracht van Snickers, een muurschildering gemaakt bij het Philips Stadion in Eindhoven. Jammer van de opvallende spelfout in de schildering. Of niet?
Fabulosa lanceert geparfumeerd huishoudmerk in Action
Fabulosa, in Engeland een bijzonder groot huishoud- en lifestylemerk dat bekend staat om het toevoegen van 'luxe geuren' aan alledaagse schoonmaakproducten, breidt uit naar Nederland.
Ruikt ‘t naar McDonald’s? Dat is hun nieuwe billboard
McDonald’s zet in een nieuwe campagne billboards in zonder beeld, maar mét de geur van Franse frietjes.
Omzetaandeel food met duurzamer keurmerk stijgt naar 25%
De jaarlijkse Monitor Keurmerken Retail van Circana laat ook voor 2023 zien dat de groei in de bestedingen aan duurzamere voeding doorzet. In 2023 bestond 25% van alle omzet in voeding & dranken uit producten met een duurzamer keurmerk. In 2022 was dit nog 22,3%.
Odido Business wil met B2B-campagne grote én kleine ondernemers bereiken
Odido Business, de B2B-tak van telecomprovider Odido, lanceert deze week haar campagne gericht op ondernemers: ‘Hoe groot je bedrijf ook is, of wordt.’ De campagne moet de merkbekendheid van Odido Business in de B2B-markt versterken.
De marketingtransfers van week 14, 2024
Het extreem natte weer van deze week was geen beletsel voor een aantal marketeers, PR-personen en andere creatievelingen om bij een nieuwe, nóg betere werkgever te tekenen. MarketingTribune behoudt, zoals altijd, het overzicht.
Onderzoek: podcastadvertising loont
MeMo² heeft in samenwerking met Tonny Media onderzoek gedaan naar de impact van adverteren in podcasts. De resultaten zijn nu beschikbaar in een praktische gids voor adverteerders.
DOSSIER SOCIAL MEDIA Daniek Spanjers van KitKat
Daniek Spanjers is Marketing Manager Confectionery bij Nestlé en in die hoedanigheid verantwoordelijk voor de marketingactiviteiten van KitKat. In gesprek met haar over het merk KitKat op social: ‘Dit jaar ligt de focus op Instagram, maar het is een no brainer dat we TikTok verder moeten ontdekken.’
[column] Talpa en ViaplayTV samen naar de finish maar adverteerder is de winnaar
Met de aankondiging van de samenwerking tussen Viaplay en Talpa wordt een volgende stap in consolidatie van het medialandschap zichtbaar. Na het mislukken van de fusie tussen RTL Nederland en Talpa Network is deze laatste naarstig op zoek naar andere samenwerkingen om het hoofd boven water te kunnen houden.
ProRail kiest MediaMonks voor arbeidsmarktcommunicatie
De krapte op de arbeidsmarkt laat ook ProRail niet ongemoeid. Na een aanbesteding met meerdere partijen heeft ProRail MediaMonks aangesteld als partner voor haar arbeidsmarktcommunicatie voor een periode van drie tot zes jaar.
Videoserie De Impact vraagt aandacht voor de overgang
Vrouwen die in de overgang zijn, kunnen daar veel last van hebben. Espria Ledenvereniging en Zorghulp vragen met de videoserie De Impact daarom aandacht voor dit onderwerp. De aftrap van de serie is in de Week van de Overgang, die start op maandag 8 april 2024.
Energieleveranciers scoren gemiddeld NPS van +39
De gemiddelde NPS van de grootste Nederlandse energieleveranciers is +39. ANWB Energie krijgt de hoogste NPS (+90) en Coolblue Energie de laagste (+3). Dit blijkt uit de Nationale Benchmark Energieleveranciers, een onderzoek van Multiscope onder ruim 6.400 Nederlanders.
Gelatomerk Amorino start in Nederland
Vandaag opent het Italiaanse ijsmerk Amorino zijn deuren in Amsterdam. Het merk is al in zes landen actief. De USP van Amorino is ambachtelijk ijs dat met een spatel tot een roos wordt gevormd, geheid een hit op Insta.
Roxanne Pinckers van Mastercard: 'Gut feeling marketing is niet meer van deze tijd'
Roxanne Pinckers is Director of Marketing & Communications NL bij Mastercard. Voor de rubriek ‘Mijn Marketing’ reageert zij op een aantal steekwoorden: ‘Marketing is het hart van het bedrijf.’
MediaMarkt nieuwe hoofdsponsor Feyenoord
MediaMarkt Nederland heeft een drie-jarig contract gesloten als hoofdsponsor van Feyenoord. Het partnership gaat in op 1 juli 2024 en is afgesloten tot en met 30 juni 2027.
Nieuwe campagne Toegift brengt gesprek over nalaten tot leven
Steeds vaker kiezen mensen ervoor om ná hun dood aan een goed doel te (blijven) schenken. Deze mogelijkheid is echter bij veel Nederlanders nog niet bekend. Toegift, een samenwerkingsverband van meer dan 60 goede doelen, wil daar met een campagne verandering in brengen.
Rapper Donnie gaat voor Statiemonnie
Statiegeld Nederland, de stichting die verantwoordelijk is voor het statiegeldsysteem, start een grootschalige campagne met rapper Donnie om consumenten meer plastic flessen en blikjes in te laten leveren.
PingPrice is nieuwe retailprijsvergelijk-app
PingPrice, een app waarmee je de prijzen van meerdere retailers tegelijk kunt vergelijken, start in Nederland. Founder Christophe Echement: 'Prijsvergelijkingssites zijn populair in Nederland, maar een "scan en go"-app voor alledaagse boodschappen is er nog niet.'
KLM zet AI in voor 'reisinspiratie' op platform Ask Atlas
KLM lanceert op 3 april 2024 het platform Ask Atlas, dat (potentiële) reizigers op basis van AI moet helpen met reisinspiratie. Het nieuwe platform van de luchtvaartmaatschappij gaat gefaseerd live in 40 landen en in 12 talen.
Wouter Kolk vertrekt bij Ahold Delhaize
Ceo Europa en oud-marketeer Wouter Kolk stapt per 2025 op bij Ahold Delhaize, het bedrijf waar hij dan ruim 30 jaar zal gewerkt hebben. 'Ik wil mijn horizon verder verbreden'.
ProActiv gebruikt stuntvrouw om over cholesterol te praten
Europeanen hebben geen idee hoe het met hun cholesterolgehalte is gesteld. De nieuwe campagne van ProActiv zet een stuntvrouw in om dit onderwerp op de agenda te zetten met als motto ‘Live Fearlessly ‘.
Samsung speelt met werkelijkheid in augmented reality tramhalte
Samsung lanceert een nieuwe Digital Out Of Home-campagne in Brussel, waarbij de AI-features van de nieuwe Galaxy S24 gebruikt worden om de realiteit van een tramhalte beïnvloeden.
Cannes Lions brengt jaarlijkse State of Creativity uit
Deze jaarlijkse analyse - op basis van 3000 wereldwijde reacties -brengt spanningen binnen de branche aan het licht. De relatie tussen klant en bureau staat aanzienlijk onder druk en gefrustreerde marketeers wijzen met de vinger naar ‘play-it-safe’-leiderschap.
Achmea wil in campagne minder bla bla, meer ga ga
Volgens verzekeringsmaatschappij Achmea praten we allemaal over wat anders moet, maar wat we zeggen betekent niets als we het niet doen. Om hier aandacht voor te vragen en mensen te prikkelen ergens voor te gaan, start Achmea op 2 april de campagne ‘Ga ergens voor‘.
Campagne VWS om gebruik Nutri-Score te promoten
Sinds de wettelijke invoering van Nutri-Score op 1 januari staat het voedselkeuzelogo op steeds meer producten in de supermarkt. Het ministerie van VWS start een campagne om shoppers attent te maken op het logo en waar het voor staat.
Talpa en Viaplay sluiten contentpartnership, SBS9 wordt Viaplay TV
Talpa Network en Viaplay Group sluiten een strategisch contentpartnership met Viaplay Group. Talpa gaat een selectie van het sportaanbod van Viaplay uitzenden op het huidige SBS9, dat per 5 april a.s. verdergaat onder de naam Viaplay TV.
Rafael van der Vaart in nieuwe tvc van Plus
In een nieuwe tv-commercial brengt Plus een ode aan ondernemen in een kleine gemeenschap. Lokale voetbalhelden inclusief ‘geheel toevallige dorpsgenoot’ Rafael van der Vaart strijden voor de overwinning. De commercial wil het voordeel van samenwerken vertalen naar het voordeel van Plus.
Scheltema en Athenaeum gaan samen verder
Twee Amsterdamse boekhandels met een grote literaire geschiedenis, elk met een eigen iconische uitstraling tot ver buiten Amsterdam en Nederland, gaan samen verder, maar blijven naast elkaar bestaan: Scheltema (anno 1853) en Athenaeum (1966).
De marketingtransfers van week 13, 2024
Niet iedereen was in de week voor Pasen druk bezig met het voorbereiden van The Passion. Een aantal marketeers, PR-personen en andere creatievelingen zochten en vonden paaseieren, excuses, een nieuwe werkgever. MarketingTribune behoudt, zoals altijd, het overzicht.
Jumbo presenteert bijzondere AI paaseitjes
Komend weekend is het Pasen en dus vliegen de paaseitjes de winkels uit. Jumbo-chef Ton dook voor de Paasdagen de keuken in om een aantal smaken te ontwikkelen met artificial intelligence.
Boekenweek 2024: stijging verkoop Nederlandstalige fictie
Tijdens de in maart gehouden Boekenweek zijn 10% meer Nederlandstalige boeken verkocht in de categorie fictie en literaire non-fictie dan tijdens de Boekenweek 2023.
[marketeer 198] Valerie Vos - country business lead The Vegetarian Butcher
In deel 198 van onze successerie [marketeer] spreken we deze week Valerie Vos, country business lead van The Vegetarian Butcher NL & BE bij Unilever, aka de Vegetarische Slager. 'Er is één trend die we vrijwel overal terugzien: jongere generaties lijken deze plantbased categorie meer te omarmen dan de babyboomers. Dat is een mooi toekomstsignaal en belooft verdere groei.'
Kabinet wil concessie NPO met twee in plaats van vijf jaar verlengen
Het demissionaire kabinet wil de concessie van de NPO met twee jaar verlengen in plaats van met de gebruikelijke vijf jaar. Dat idee werd besproken tijdens de ministerraad op 28 maart.
Welkoop opnieuw winnaar Shopping Awards
De beste webwinkels van Nederland zijn bekend. Op donderdagavond 28 maart werden voor de 23ste keer de Shopping Awards uitgereikt. Welkoop won voor het tweede jaar op rij de titel ‘DHL Beste Webwinkel van het Jaar’.
Landelijke preventiecampagne moet diefstal e-bikes terugdringen
Met een nieuwe landelijke preventiecampagne willen Stichting Aanpak Fiets- en E-bikediefstal, het Centrum voor Criminaliteitspreventie en Veiligheid en een vijftal verzekeraars het aantal fietsdiefstallen terugdringen.
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Meest gelezen
Word abonnee en ontvang:
- ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
- ✔ Korting tot wel €100,- op events
MarketingTribune Events
- 28mei 2024
Retail Media Day
- 13jun 2024
NIMA Marketing Day
- 17sep 2024
CrossBorder Event
- 3okt 2024
CustomerFirst Congres
- 10okt 2024
Shopping Today
- 12nov 2024
Grand Prix Content Marketing