Judith Hoogendoorn van Upfield: 'Alles wat je goed wilt doen, kost tijd'
Judith Hoogendoorn is Head of Marketing a.i. bij Upfield en onder meer verantwoordelijk voor het merk Blue Band. Voor de rubriek ‘Mijn Marketing’ beantwoordt zij een aantal vragen: ‘Het grootste misverstand over marketing is dat het gebakken lucht is.’
[onderzoek] Huismerkverpakking vaak voller dan a-merk
Huismerkenfabrikanten zijn vaak scheutiger met de inhoud van hun verpakkingen dan fabrikanten van a-merken, blijkt uit een steekproef van de Consumentenbond.
CMO Dennis van den Berg (Talpa): 'Onze marketingstrategie is bereik, bereik en bereik'
Nergens is de competitie zo bruut als in tv- en radioland. In gesprek met directeur Marketing Dennis van den Berg van Talpa Network over de concurrentie met RTL, zijn mediakeuze, de uitdagingen als marketeer, de toekomst van het vak en zijn mening over programma’s als VI.
Gouda's Glorie brengt ode aan mensen 'met saus'
Group for Brands en Hazazah zijn verantwoordelijk voor de nieuwe, internationaal ogende campagne ‘Heb je saus, heb je glory’ van Gouda’s Glorie.
Warc Effective 100 2024: Maatschappelijke vraagstukken scoren
Net als in de Warc Media 100 en de Creative 100 zien we in de Effective 100 veel maatschappelijke vraagstukken terug en ook in dit overzicht stijgt Nederland licht naar plek 41 (in 2023 plek 48). De ranglijsten worden bepaald aan de hand van gewonnen nationale en internationale awards.
Lize Verdegaal van Subway: 'Onze focus ligt voornamelijk op digitale marketing en social media'
Lize Verdegaal is Senior Marketing Manager NedNordics bij Subway. Voor de rubriek ‘Mijn Marketing’ beantwoordde zij een aantal vragen: ‘Na het kijken van “Pepsi, where is my jet?” ben ik extra voorzichtig als het gaat om winacties en gaat er toch wat vaker een mailtje naar legal!’
Simavi en Earth Water lanceren Seksvrij Water
Ontwikkelingsorganisatie Simavi en sociale onderneming Earth Water lanceren '100% Seksvrij Water’. Met dit limited edition drankkarton vragen de organisaties aandacht voor de ongemakkelijke waarheid dat vrouwen en meisjes door de wereldwijde watercrisis seksueel geweld ondervinden in landen als Kenia en Bangladesh.
Warc Creative 100 2024: Nederland stijgt 6 plaatsen
De Warc Creative 100 beloont campagnes en bureaus die wereldwijd de meeste prijzen in de wacht gesleept hebben. Nederland stijgt deze editie 6 plaatsen (van 31 naar 25) vergeleken met 2023.
ACM: 'Travel Sustainable programma Booking.com is misleidend'
Reiswebsite Booking.com heeft na gesprekken met de ACm het zogenoemde Travel Sustainable (voorheen: Duurzaam Reizen) programma offline per 25 maart gehaald. De ACM beoordeelde de presentatie van dit programma als misleidend.
International Advertising Association lanceert nieuw Benelux Chapter in Amsterdam
De International Advertising Association (IAA) kondigt de officiële opening aan van haar Benelux Chapter in Amsterdam. Het nieuws dat al was opgemerkt in MT1/'24 is nu officieel.
Plus start training Veilig op de weg
Plus zegt het -als het gaat om de P van Plaats en distributie- belangrijk te vinden dat bezorgers van online boodschappen veilig en verantwoord aan het verkeer kunnen deelnemen. Hiervoor heeft de retailketen de online training ‘Veilig op de weg voor bezorgers’ ontwikkeld.
Specsavers zet met campagne lokale winkeleigenaren in het zonnetje
Specsavers heeft een nieuwe campagne gelanceerd met aandacht voor de lokale winkeleigenaren in Nederland. Alle 143 winkels worden gerund door lokale ondernemers: opticiens, retailmanagers en audiciens. In deze campagne draait het om de lokale opticien die de harten van klanten verovert.
[branded content] De naadloze integratie van CSRD in de gehele keten
Verken de essentiële bijdrage van marketeers aan duurzaamheid en bewust consumeren, met een focus op het Net Positive concept en zijn invloed op bedrijfsstrategieën, waaronder die van IKEA.
Duitse voetbalbond ruilt vanaf 2027 Adidas in voor Nike
Na een ruim 70 jaar durende samenwerking tussen ‘die Mannschaft’ en Adidas kiest de Duitse voetbalbond voor 'de swoosh' per 2027. Een bittere pil voor het van oorsprong Duitse sportmerk met de drie strepen.
Onderzoek: mediamerk van invloed op perceptie adverterend merk
Het mediamerk speelt een belangrijke rol in reclame-effectiviteit, maar hoe advertenties in het brein 'verwerkt' worden in een bepaalde context was onbekend. Onderzoek heeft dat proces nu in kaart gebracht.
De marketingtransfers van week 12, 2024
De lente breekt voorzichtig aan en onze marketeers, PR-personen en andere creatievelingen steken voorzichtig hun kopjes weer boven het maaiveld uit. Dat is niet altijd op dezelfde plek als vorige lente. MarketingTribune behoudt, zoals altijd, het overzicht.
Philips stadion podium voor Philips OneBlade Boss Battle
PSV (esports), Team Gullit en Philips OneBlade houden op vrijdag 22 maart de Philips OneBlade Boss Battle, waarin gamers in het Philips stadion de kans krijgen om volgens het ‘Beat the Champions’ concept tegen een aantal van de beste esporters van Nederland te strijden.
Keukenhof viert 75-jarig jubileum
Het bloemenpark in Lisse bestaat 75 jaar en dat wordt gevierd met een jubileumtentoonstelling, uitgave van een internationale postzegel, een jubileumconcert met het Metropole orkest, een documentaire en tal van andere activiteiten.
[onderzoek] '4 op de 10 Nederlanders koopt zo veel mogelijk online'
Online winkelen is een groot onderdeel van het leven van veel Nederlanders: 54 procent winkelt op zijn minst een paar keer per maand online. 40 procent zegt zelfs zo veel mogelijk van hun aankopen online te doen.
Kruidvat wil autoriteit op gebied van beauty worden
Maandag 25 maart trapt Kruidvat haar nieuwe ‘Beautytrends volg je met Kruidvat’ campagne af in Nederland en België. Met de campagne wil de retailer zich als autoriteit op het gebied van beauty, voor zowel Generatie Z als oudere generaties, neerzetten.
[marketeer 197] Margot van Hulsteijn - marketing directeur Philips Personal Health
In alweer deel 197 van onze successerie [marketeer] spreken we deze week Margot van Hulsteijn. Zij is als marketing directeur Philips Personal Health onder meer betrokken bij de OneBlade, een grote 'hit' onder Gen Z en jong volwassenen. 'We zijn trots dat Philips OneBlade in Drachten geproduceerd wordt.'
Resultaten Action 2023: 'voortdurende groei en ontwikkeling'
Action, de non-food discounter, publiceerde vandaag zijn financiële resultaten. In 2023 steeg de netto-omzet van Action met 27,8% naar €11,3 miljard, grotendeels als gevolg van de omzetgroei op vergelijkbare (‘like-for-like’) basis van 16,7%.
Gluren bij de buren: Duitse Reclamefilmprijs 2024
De Duitse reclame-oscars zijn uitgereikt en Hornbach wint in de ‘koningsdiscipline’, meldt marketingsite Horizont.de.
'Kwart retailers heeft in 2030 geen winkelvoorraad meer'
In 2030 heeft een kwart van de retailers geen voorraad meer in de winkel en staat in de winkel vooral ‘beleving’ centraal. Dit blijkt uit de jaarlijkse Retail Monitor van PwC, waarbij in deze editie de focus ligt op de winkel van de toekomst.
[branded content] ‘Slim4 is het fundament onder onze inkoop’
AGU geniet brede bekendheid als oer-Hollands merk in fietskleding, regenkleding en fietstassen. Minder bekend is dat het ook een groothandelsbedrijf is. De variëteit in assortimenten en afzetkanalen stelt speciale eisen aan AGU’s voorraadbeheer.
Magnum lanceert Euphoria en Chill - ijsdivisie in de verkoop
IJsmerk Magnum brengt de nieuwe varianten Euphoria Pink Lemonade en de Chill Blueberry Cookie op de markt. Tegelijkertijd laat moeder Unilever weten de ijsdivisie te verkopen. Ook reden voor euforie?
Live uitzending Olympische Spelen op DOOH-schermen
Warner Bros. Discovery en Ocean Outdoor hebben een partnership afgesloten waardoor Ocean Outdoor tijdens de Olympische Spelen in Parijs dagelijks een aantal uur aan live-beelden van de TeamNL-wedstrijden mag uitzenden via verschillende Digital Out of Home schermen.
[column] Aanbiedingsverslaafd
Reuring in retail-land! ‘Jumbo stopt met de kiloknaller’. Stichting Wakker Dier claimt het succes, want haar actie, waarin Jumbo werd opgeroepen om voor minder dier en meer plant te kiezen, deed – volgens Wakker Dier – Jumbo besluiten te stoppen met vleesaanbiedingen. En dat besluit is gedurfd in een land verslaafd aan kortingen en aanbiedingen.
Ministerie van VWS lanceert campagne ‘Praat vandaag over morgen’
Eén op de twee mensen tussen de 60 en 75 jaar praat over de toekomst, blijkt uit nieuw* onderzoek. Om het gesprek over later te stimuleren lanceert het ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport (VWS) de landelijke campagne ‘Praat vandaag over morgen’.
FC Emmen vraagt aandacht voor zaadbalkanker met 'roze muur'
FC Emmen treedt op vrijdag 29 maart 2024 tijdens de thuiswedstrijd tegen Jong Ajax aan in een speciaal roze tenue. Daarmee vraagt de club samen met hoofdsponsor EasyToys aandacht voor zaadbalkanker.
Longlisten SAN ABC Accenten 2023 bekend gemaakt
De Longlisten voor de zogenaamde ABC Groot Accenten 2023 zijn bekend gemaakt door de ABC vakjury.
Yune wint pitch tijdens Branded Content Event 2024
Eén van de hoogtepunten van elk Branded Content Event is de pitch, waarbij een echt merk een echte pitch uitschrijft die (soms) voor echt geld wordt uitgevoerd. De pitch van 2023 leidde tot een vruchtbare samenwerking tussen Bever en Mediahuis. Dit jaar won Yune de pitch voor het Nederlandse merk Elho.
Warc Media 100: 'Gebruik van partnerships vergroot impact op het publiek'
De Warc Media 100 editie 2024 is verschenen. Deze wereldwijde benchmark biedt een overzicht van de meest bekroonde campagnes en mediabedrijven wereldwijd en is gebaseerd op de resultaten van de, volgens Warc, belangrijkste mondiale en regionale awards. Nederland stijgt 11 plekken vergeleken met vorig jaar.
Branded Content Event 2024: AI en virtuele influencers ‘gaan het vak opschudden’
De vraag ‘Shaken or stirred’, het thema van het Branded Content Event 2024, is na de eerste twee keynotes nog niet beantwoord. Maar dat AI, virtuele influencers en ‘digitaal’ een enorme impact op het marketingvak en op customer service hebben, staat als een paal boven het al dan niet virtuele water.
Natwerk belooft 'totale creatieve vrijheid' in eigen bureaucampagne
In hun eigen bureaucampagne op BNR en in het FD belooft Natwerk ‘totale creatieve vrijheid van een van de laatste onafhankelijke grote bureaus’. Het reclamebureau zet zich hiermee af tegen de consolidatie in reclameland.
Thuiswinkel Markt Monitor: Cross-border bestedingen groeien met name China
Nederlandse consumenten hebben in 2023 voor € 34,7 miljard online uitgegeven. Dit is een groei van 3% vergeleken met 2022. Het aantal online aankopen is gestegen met 1% naar 365 miljoen. De online groei komt met name door uitgaven aan vakanties en tickets voor attracties en evenementen. Dit blijkt uit de nieuwste cijfers van de Thuiswinkel Markt Monitor. Marlene ten Ham, directeur van Thuiswinkel.org: ‘Opvallend is de online cross-border groei; deze bestedingen zijn toegenomen met 13% en het aantal aankopen met 17%.’
The Drum over SXSW 2024
Van 8 tot 15 maart vond SXSW - South by Southwest - editie 2024 plaats. Namens The Drum was een reporter ter plaatse. Enkele van zijn bevindingen.
BoekTok-creators schragen verkoop Boekenweek
De hashtag #boektok is inmiddels ruim 70.000 keer gebruikt in Nederland, stelt TikTok. Daarmee levert het momenteel veelbesproken sociale medium een belangrijke bijdrage aan het activeren van jonge lezers. Voor het CPNB een reden voor samenwerking.
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Meest gelezen
Word abonnee en ontvang:
- ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
- ✔ Korting tot wel €100,- op events
MarketingTribune Events
- 28mei 2024
Retail Media Day
- 13jun 2024
NIMA Marketing Day
- 17sep 2024
CrossBorder Event
- 3okt 2024
CustomerFirst Congres
- 10okt 2024
Shopping Today
- 12nov 2024
Grand Prix Content Marketing