Hebberig

Hebberig
  • Algemeen
  • 4 jun 2013 @ 00:00
  • Link
  • Sjaak Hoogkamer
    Sjaak Hoogkamer

    hoofdredacteur
    MarketingTribune
  • Marketing

Waar word ik blij van als het gaat om design? En laat ik mij dan leiden door het design of door het merk? Als ik mijn persoonlijke bezittingen eens de revue laat passeren - van horloge tot bril en van auto tot stofzuiger - dan lijkt het een logische symbiose. Ik heb een horloge van Hilfiger, een bril van Ralph Lauren, een Renault Megane en een Dyson stofzuiger. De kracht van het merk dicteert het design, zo lijkt het.

In dit rijtje is de auto overigens een belangrijke uitzondering. Die kies ik niet vanwege het design, maar vanwege de bijtelling. Lekker calvinistisch en Hollandse nuchterheid. Overigens is de Renault een prima auto, maar qua design kies ik, mits de portemonnee het toelaat, het liefst voor Porsche en Aston Martin. Levert design zoveel toegevoegde waarde dat het product beter verkoopt? In mijn geval in elk geval wel. Primair ben ik gefocust op kwaliteit, gebruiksgemak en merkbeleving, maar al snel volgt de vormgeving. Heel blij word ik van Apple, dankzij de oogstrelende vormgeving en de pure, bijna nihilistische eenvoud plus de hoogstaande techniek. Zelfs als hij uitstaat is de iMac een juweel om naar te kijken.

Hetzelfde geldt voor de iPhone en de iPad. Ik word er hebberig van, wil die spullen gewoon hebben. Dat lijkt me ook een belangrijke functie van design: de consument visueel overtuigen. Niet alleen met duurdere hebbedingen, maar natuurlijk ook gewoon lopend in de supermarkt of de Hema. Ik kijk dan wel met een andere bril. Minder met de designbril op en meer met de koopjesbril. Hoewel ook hier de kracht van het merk vaak de doorslag geeft bij de aankopen. In dit themanummer speelt design in elk geval de hoofdrol, en ook op het speciale Marketing & Design Congres op 20 juni in Utrecht (www. marketingendesigncongres.nl). Centrale vraag op het congres: hoe meten we de toegevoegde waarde van design? Lastig denk ik, maar voor mij in elk geval eigenlijk geen vraag. Design verkoopt.

Of zoals Mark van Iterson, global head of Design & Concept bij Heineken het in deze uitgave verwoordt: 'Goed design levert toegevoegde waarde. Des te meer als je het niet beschouwt als een mooi schilletje, maar integreert in de waardepropositie die je als bedrijf levert. Geen design is eigenlijk überhaupt geen optie. Zodra er een visuele component is, is er sprake van designkeuzes.'

Sjaak Hoogkamer (@jacknewsman) is hoofdredacteur van MarketingTribune. Dit redactioneel verscheen in MarketingTribune 11, 4 juni 2013.

Sjaak Hoogkamer

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl: presenteert en duidt het brede palet aan ontwikkelingen in het vakgebied marketing.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken