And the winner is
- Algemeen
- 10 mrt 2014 @ 10:41
- Link
-
Alice Slabbaert
partner, European Trademark Attorney
Chiever - Visual id
- 10 mrt 2014 @ 10:41
- Alice Slabbaert
Vorige week was het weer zover, the uitreiking van de Oscars. Een big money-evenement. Niet alleen voor de filmbazen maar ook – of misschien wel vooral – voor de Chanellen, Dioren, Chopards en al die andere merken die voor het merendeel van de wereld alleen maar bereikbaar zijn via een lippenstift of zonnebril.
Waar het tijdens de Oscaruitreiking vooral om gaat is wie draagt van wie? De grote ontwerpers zijn al maanden van tevoren bezig met denk- en borduurwerk. Dit is het moment van ieder modehuis om zich op de kaart te zetten. De belangen zijn groot.
Voorafgaand aan de avond wordt bekendgemaakt wie welke designer draagt. Dat niets veranderlijker is dan de vrouw bleek vorig jaar toen Anne Hathaway niet de vooraf aangekondigde Valentino droeg maar op het allerlaatste moment toch voor Prada koos. Ontzettend zuur voor Valentino, zeker omdat Hathaway ook nog het podium op mocht om een beeldje op te halen.
Cate Blanchett via internet te koop
Voor degenen die denken dat deze creaties alleen weggelegd zijn voor Cate Blanchett en anderen, is er hoop. Er zijn internetshops waar je al sinds vorige week maandagochtend een groot aantal van deze jurken kan bestellen.
De prachtige lichtblauwe jurk – van Prada - die Lupita Nyong'o droeg is te verkrijgen via The Celebrity Dresses voor het luttele bedrag van US$ 189,99. Dit moet toch echt wel dezelfde jurk zijn want de foto’s die er bij staan, werden afgelopen zondag tijdens het gala genomen.
Auteursrechtinbreuk
Mag dit zo maar? Nee, natuurlijk niet. Ten eerste zijn de jurken beschermd via het auteursrecht. Het zijn stuk voor stuk creaties die duidelijk meer zijn dan een hemdjurk met smalle schouderbanden. Dat betekent dan ook dat je zonder toestemming van Prada en al die anderen zo’n jurk niet mag kopiëren. Dan kan je op je site zetten dat jouw jurk “inspired by” is, zoals Faviana doet. Maar we weten natuurlijk dat het gewoon een harde kopie is; geen klant zit immers te wachten op een jurk die niet lijkt op het origineel.
En het gaat niet alleen om de jurken zelf. Ook de foto’s die op de sites worden gebruikt zullen vast niet met toestemming van de fotograaf gepubliceerd zijn. Ik geloof nooit dat de sterfotograaf van The Celebrity Dresses een accreditatie krijgt voor de Oscaruitreiking. En dan de sterren zelf, ook zij zullen geen toestemming hebben gegeven om op dit soort sites te staan.
Kortom van alle kanten inbreuk, keiharde inbreuk. Maar er wordt helemaal niets aan gedaan. Ik vind dat onbegrijpelijk. Bijna kon ik de verleiding niet weerstaan om me tijdens de aanstaande paasbrunch in dezelfde jurk als Angelina te hijsen, totdat ik een review over deze kopie las. “I ordered a short white cocktail dress and it looked absolutely NOTHING like the picture. It was frayed, awful fabric, looked like a potato sack. This Dress couldn't even fly as an awful Halloween costume.”
Misschien is het ook wel helemaal niet nodig om er iets tegen te doen.
-
Alice Slabbaert
- Werkt bij: Chiever
- Functie: partner, European Trademark Attorney
- Website:http://www.chiever.com
- Profiel »
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Meest gelezen
Word abonnee en ontvang:
- ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
- ✔ Korting tot wel €100,- op events
MarketingTribune Events
- 28mei 2024
Retail Media Day
- 13jun 2024
NIMA Marketing Day
- 17sep 2024
CrossBorder Event
- 3okt 2024
CustomerFirst Congres
- 10okt 2024
Shopping Today
- 12nov 2024
Grand Prix Content Marketing