Poetin bedankt

Poetin bedankt
  • Algemeen
  • 9 sep 2014 @ 06:00
  • Link
  • Gastblogger
    Gastblogger

    Gastauteur
    MarketingTribune
  • Marketing

De boycot ingesteld door president Poetin laat zien dat marketeers in de verssector het moeilijk hebben. Het wordt pijnlijk duidelijk dat deze categorie marketeers te kort schiet in hun vak. Soms vraag ik me af of er überhaupt genoeg marketeers zijn die zich druk maken over het verssegment. Poetin verraste de marketeers door een boycot af te roepen, waardoor de hele marktsituatie veranderde. En zoals we dat gewend zijn van de Russen is dat niet op termijn maar met onmiddellijke ingang. Veranderende marktomstandigheden vormen het speelveld van de marketeer. Hoe moeten we hier als organisatie op reageren? Hoe zijn we hierop voorbereid?

Enkele bedrijven hadden het zien aan komen en al de nodige maatregelen genomen. Dit zijn over het algemeen de bedrijven die je niet hoort. Degene die je wel hoort hebben een duidelijk marketingprobleem. Het is nog maar drie jaar geleden dat een micro-organisme een soortgelijke situatie veroorzaakte, de zogenaamde EHEC-bacterie. Ook toen ging de grens voor menig product op slot. Nu wordt duidelijk wie er destijds iets van geleerd heeft.

De versbranche schiet momenteel uit zijn slof met de meest dwaze oplossingen. Het idee om de Nederlanders meer groente en fruit te laten eten is een oplossing die ik een warm hart toe draag. Alleen zal dit het huidige probleem niet oplossen. Het is een langetermijnoplossing voor een kortetermijnprobleem. Meer dan 75 procent van de productie in Nederland wordt geëxporteerd. We moeten dus allemaal driemaal zoveel groente en fruit gaan eten. Lijkt me niet erg voor de hand liggen dat dit binnen enkele weken te regelen is. Je praat hier over een gedragsverandering die zijn weerga niet kent. Daarnaast zal er een tegenlobby ontstaan van de concurrenten die hun gebruiksmoment in gevaar zien komen, te denken aan snoep, snacks en andere tussendoortjes. Ik moet zeggen dat in die categorie een duidelijke marketingsfeer merkbaar is. Zij hebben immers de consumenten van het eten van groente en fruit weggehaald en verleid om hun producten te consumeren. Daar zit een aantal leermomenten voor de versmarketeers.

Naast de gedragsverandering die nodig is, zullen we ook wat meer moeten doen aan het in de markt zetten van onze mooie producten. Dit geldt niet alleen voor groente en fruit, maar kijk ook eens naar het vleesvak. Wat betreft marketing is dit een gelijke situatie. Je staat voor een gekoelde vitrine met daarin de producten netjes weggelegd met het etiketje naar voren. Maar wat doet de retailer of de versmarketeer om de consument te verleiden? Tot op heden kom ik iedere vorm van verleiden of beter gezegd informeren nauwelijks tegen op de versafdelingen. Laat ik het er op houden dat deze marketeers iets te veel vertrouwen op de parate kennis van de consument. Menig marketeer van de concurrentie vertrouwt die consument een stuk minder. Op een zogenaamd verpakt ‘Wereldgerecht’ staat meer informatie dan je op een versafdeling zult vinden.

Poetin maakt het duidelijk: de verssector in Nederland heeft meer marketeers nodig. Waarom zijn die er te weinig? Ontbreekt het aan opleidingen? Is de sector niet aantrekkelijk genoeg? Interessante vragen voor deze belangrijke sector in Nederland. Er zijn hier ongekende mogelijkheden voor marketeers. Ligt hier een mogelijkheid voor opleiders voor een specialisatie en kan Nima hier een diploma aan koppelen als erkende versmarketeer? Indien hier geld voor wordt vrij gemaakt, zal dat niet op korte termijn werken maar wel voor de langere termijn. De wereld zit tenslotte vol tegenstellingen en mijnheer Poetin zal niet de laatste zijn die een dergelijke maatregel effectueert. En anders steekt er wel weer ergens een bacterie de kop op.

Dit artikel is geschreven door Eric van Arendonk MBA RM en lid RM Taskforce Neuromarketing. Een gedeelte van dit artikel stond ook in MarketingTribune 15, 9 september 2014.

Gastblogger

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl: presenteert en duidt het brede palet aan ontwikkelingen in het vakgebied marketing.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken