[Redactioneel MarketingTribune 3] Oudere jongens
- Algemeen
- 10 mrt 2015 @ 10:21
- Link
-
Sjaak Hoogkamer
hoofdredacteur
MarketingTribune - Communicatie
- 10 mrt 2015 @ 10:21
- Sjaak Hoogkamer
Van Kooten en De Bie bedachten hem ooit: de oudere jongere. Volgens mij de meest charmante en toepasselijke woordkeuze als je liever niet de term senioren bezigt. Want ik begrijp al langere tijd - ook in mijn naaste omgeving - dat vijftigers helemaal niet zo willen worden aangesproken. Mensen worden blijkbaar niet meer oud.
Ik sprak er pas geleden nog over met een collega uit het vak, inmiddels ook ‘ergens in de vijftig’. Het is veel meer een state of mind dan een kwestie van cijfers, zo wordt gesteld. De vijftigers van nu voelen zich minimaal 40 jaar jong. Ze zijn nog gretig, zoeken het avontuur, denken niet aan hun pensioen, kleden zich jeugdig, sporten zich een slag in de rondte en weten zich feilloos te redden in de digitale sociale wereld. Kortom, oud is het nieuwe jong.
Ik ben inmiddels 56 jaar. Als ik terugdenk aan mijn vader toen hij zo oud was, dan zie ik een man die op zaterdagmiddag zijn nette pak met stropdas aantrok voor een wandeling door het dorp om sigaren te kopen. Je was toen gewoon oud, klaar! Een heerlijke overzichtelijke wereld waarin de reclame zich ook zonder scrupules op de ‘oudjes’ richtte. Niemand die zich druk maakte over het feit of je als oudere persoon wel op de juiste respectvolle manier zou worden aangesproken. Laat staan dat je als senior je meer aangetrokken voelde tot het segment ‘vrijgevochten voorloper’ of ‘jongere ruimdenker’.
Hoe lastig is het voor de marketeer die de ‘mens op leeftijd’ wil bereiken, zonder hem voor het grijze hoofd te stoten? Volgens mij is het allemaal heel simpel. Noem iemand nooit oud (de duvel is oud) en refereer nooit aan iemands leeftijd. En praat nooit over incontinentie, rollators, drempelvrije huizen en pleegzuster Bloedwijn. In deze ‘brave new world’ komt ouderdom namelijk niet langer voor. We komen slechts in bepaalde levensfasen die vragen om een passende en doelgerichte communicatie. Het is vooral een kwestie van beter luisteren naar wat de oudere jongere wil. Als de diensten en producten explicieter op deze doelgroep en hun levensfase worden afgestemd, dan rollen de euro’s vanzelf de goede kant op. Ouderdom komt niet langer met gebreken, maar met veel bravoure, respect en ruime financiële middelen.
Dit redactioneel stond in MarketingTribune3, verschijningsdatum 10 februari 2015.
-
Sjaak Hoogkamer
- Werkt bij: MarketingTribune
- Functie: hoofdredacteur
- Website:http://www.marketingtribune.nl
- Profiel »
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Meest gelezen
- ACM: sluit geen energiecontract af per telefoon
- Keukenhof viert 75-jarig jubileum
- Ministerie van VWS lanceert campagne ‘Praat vandaag over morgen’
- Simavi en Earth Water lanceren Seksvrij Water
- International Advertising Association lanceert nieuw Benelux...
- Specsavers zet met campagne lokale winkeleigenaren in het...
Word abonnee en ontvang:
- ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
- ✔ Korting tot wel €100,- op events
MarketingTribune Events
- 28mei 2024
Retail Media Day
- 13jun 2024
NIMA Marketing Day
- 17sep 2024
CrossBorder Event
- 3okt 2024
CustomerFirst Congres
- 10okt 2024
Shopping Today
- 12nov 2024
Grand Prix Content Marketing