6 directe zorgmarketingbesparingen

6 directe zorgmarketingbesparingen
  • Algemeen
  • 8 jun 2015 @ 10:30
  • Link
  • Redactie Zorgmarketing
    Redactie Zorgmarketing

    Redactie
    MarketingTribune
  • WebsiteSocial mediaPatiëntrelatieE-marketing

Het is druk. Er is onvoldoende tijd en geld voor alle marketingambities. Hoe zorg je dat je met minimale inspanningen het maximale resultaat bereikt? Het begint natuurlijk allemaal bij het begin: op basis van klantinzicht een goede propositie met een haalbaar marketingplan maken. Maar als dat er staat, hoe breng je dit dan naar de markt? Hoe zet je content optimaal in zodat cliënten en patiënten je vinden en zich met je verbinden?

1. Besteed minder tijd aan SEO-optimalisatie van je website
Google wordt steeds slimmer. Zoekresultaten zijn semantisch, dus het gaat meer om context dan om exacte overeenkomsten van woorden. Dus begrippen zoals tandarts, tandzorg of mondzorg worden gewoon aan elkaar gekoppeld. Ouderwetse SEO-optimalisatie, het herhalen van exact de juiste woorden in de kop, tekst, description en tags is steeds minder effectief. SEO wordt niet minder belangrijk, maar met het aanbieden van relevante content voor je gebruikers wordt je vindbaarheid optimaal.

Advies: richt je op de ontwikkeling van relevante content, op basis van de wensen en woorden van je gebruikers, voor een optimale klantervaring en vindbaarheid.

2. Sluit accounts op social media die niet effectief zijn
Het gebruik van social media groeit nog steeds. Social media is belangrijk voor het vinden en verbinden van klanten. Zeker voor de zorg, want in onze sector benutten we nog maar een kwart van de potentie. Maar dan moet je aanwezigheid goed zijn en voegt deze alleen waarde toe als je voldoende betrokkenheid creëert en deze leidt tot conversie. Je hoeft niet op elk social media kanaal aanwezig te zijn omdat je bang bent achter te blijven. Dit is verspilde tijd en het leidt tot verwatering. Bijvoorbeeld, je bent leuke relaties op Pinterest aan het opbouwen, maar krijgt een groeiend aantal cliënten of patiënten via Facebook en Instagram? Stop met Pinterest en maak je hier onzichtbaar zodat je geen imagoschade ondervindt van inactiviteit.

Advies: richt je op enkele social media waar je goede resultaten boekt en streef hier naar maximale betrokkenheid en conversie.

3. Geef niet te veel uit aan je website
Veel zorgorganisaties geven veel uit aan het ontwikkelen van een nieuwe website. Als je website redelijk werkt is het vaak niet nodig om een compleet nieuwe website met nieuwe content te ontwikkelen om je klanten beter te bereiken en bedienen. Een nieuwe site is toch altijd weer even wennen, zowel voor je klanten, die het medisch centrum altijd op dezelfde plek vonden, als voor Google.

Een goede reden voor een maken van een nieuwe site is dat de oude site niet responsive is, dat deze draait op een verouderd Content Management Systeem (CMS) of dat licenties, onderhoud en hosting te kostbaar zijn (regelmatig betalen onze klanten wel 200 euro per maand terwijl dit bij een nieuwe site tussen de 25-75 euro zou zijn). Gooi het kind niet met het badwater weg, maar analyseer je huidige website en kijk welke structuur, pagina’s en content je kan hergebruiken. Maak een duidelijke specificatie en kies voor een betaalbare toekomstbestendige oplossing, bijvoorbeeld een Wordpress-website.
Advies: richt je op de continue ontwikkeling van je website door continue analyse, tests en aanpassingen.

4. Maak geen microsites
Ooit waren ze een populair marketinginstrument: microsites – aparte kleine websites over een specifiek onderwerp die vervolgens doorlinken naar de ‘hoofdsite’. Er ontstonden microsites over allerlei behandelingen die doorlinkten naar sites van zorgaanbieders. Voor Google is de grootte, hoeveelheid content en interactie van, naar en op een website steeds belangrijker geworden. Microsites versplinteren het volume en daarmee de vindbaarheid van je website(s).

Advies: richt je op optimale vindbaarheid van je website door deze te goed te linken en binnen het domein zo veel mogelijk relevante content aan te bieden en interactie te faciliteren.

5. Ontwikkel geen mobiele apps of mobiele sites
Het komt maar heel weinig voor dat een zorgaanbieder een mobiele app of een exclusieve mobiele website nodig heeft. Behalve als de app specifiek wordt ontwikkeld voor een geïntegreerde zorgdienst of zeer specifiek doel waar behoefte aan is, is de ontwikkeling ervan vaak weggegooid geld. Met de ontwikkeling van een app ben je er immers niet. Hoe zorg je ervoor dat de app ook wordt gevonden en de doelen worden bereikt? Vaak ontbreekt het aan een strategie en tijd voor een optimale verspreiding en monitoring.

Advies: richt je op een goede responsive website met optimale zorgverlening ook op mobiele en verticale schermen, te testen op Google’s Mobile Friendly Test Tool.

6. Stop met ongericht Pay-per-click adverteren
Pay-per-click (PPC) advertising zoals via Google Adwords kan heel relevant en effectief zijn wanneer dit onderdeel is van een doordachte marketingstrategie en online campagne. Maar zonder concrete doelstelling, relevante zoek- of sleutelwoorden en een goede definiëring van je doelgroep is het schieten met hagel.

Advies: richt je binnen een strategie en campagne op long tail zoek- of sleutelwoorden om advertenties beter op de wens van de doelgroep aan te laten sluiten en target zeer specifiek op je doelgroep.

Tekst: Erica Bouma & Sanne Gooskens (Spring marketing)
 

Redactie Zorgmarketing

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl: presenteert en duidt het brede palet aan ontwikkelingen in het vakgebied marketing.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken