[Column] Krijg jij al energie van je label
- Algemeen
- 19 jun 2015 @ 07:12
- Link
-
Roel Welsing
Algemeen Directeur
Apenheul - Geen tag
- 19 jun 2015 @ 07:12
- Roel Welsing
In Nederland bestaan ongeveer honderd keurmerken op het gebied van milieu, dierenwelzijn en eerlijke handel. De gemiddelde Nederlander denkt echter dat het er maar negen zijn (bron: TNS Nipo 2014) – en sinds begin dit jaar tien. Alle woningbezitters hebben immers een indicatief energielabel ontvangen. Wordt energie hiermee van low een high(er) interest dienst?
Het energielabel bestaat al sinds 2008. Ook voor auto’s kennen we het. A staat voor energiezuinig, G voor onzuinig. Voor woningen was het label nog vrij onbekend, maar dat gaat nu veranderen: vanaf 2015 ben je verplicht om bij verkoop of verhuur van een woning het definitieve label van de woning vast te stellen. Dat is nog niet zo eenvoudig. Via een met DigiD beveiligde site moet je zelf bewijzen welke maatregelen je hebt getroffen om een bepaald label te kunnen krijgen. Ik moet er niet aan denken, al die rompslomp. Hoef ik gelukkig ook niet, want ik wil niet verhuizen. Wel word ik me weer eens bewust van de energiekosten van mijn woning. En dan heb ik het niet alleen over geld, maar ook over de ecologische belasting, denk aan aardbevingen in Groningen, wereldwijde energiepolitiek en -afhankelijkheden, uitputting van fossiele bronnen... Voldoende reden dus om hier eens extra aandacht aan te geven.
Investering
Met het verduurzamen van de particuliere woningmarkt is veel winst te behalen voor het klimaat, de maatschappij en je portemonnee. Er zijn circa 7,5 miljoen huishoudens in Nederland, met gemiddeld label C. Stel dat al die huishoudens een hoger label willen door bijvoorbeeld vloerisolatie te nemen. Dat vraagt een investering van circa 1.000 euro per huishouden, 3,75 miljard euro per jaar. Daar staat een jaarlijkse besparing van 337,5 miljoen euro per jaar tegenover (bron: milieucentraal). In circa tien jaar verdienen we (jij dus ook) die investering dus terug.
Klimaatwinst
Woningen en zakelijk vastgoed zijn goed voor circa 15 procent van de totaleCO2 uitstoot (bron: Rijksoverheid). Hier valt dus klimaatwinst te behalen. Voor een bepaalde doelgroep is energiebesparing vanwege het klimaat een interessante, maar niet nieuwe propositie. Die markt was er al en met de verplichte labeling krijgt deze doelgroep eigenlijk een extra reden om nu echt aan de slag te gaan.
Gemak
Voor rendementsgedreven consumenten wordt investeren in energie steeds interessanter. Het is verstandig, slim, is hun belangrijkste overweging. Met spaarrentes van gemiddeld maar 1 procent, wordt het steeds interessanter om te investeren in energiebesparende maatregelen. Het levert je direct enkele tientallen euro’s per maand op. En belangrijker nog: hoe hoger je label, hoe meer je woning waard is.
De grootste groep is de consument die gedreven wordt door gemak. Hoe makkelijk is het nu om zaken te regelen voor je huis? Wat kost dat in tijd en in geld? Welke partijen in de markt zijn er die op deze kans en deze behoefte inspelen?
Onvindbaar
Als ik energielabel google, komt er geen enkele adverteerder in beeld. Nul. Geen Adwords, nada. Ook bij bekende spelers in de energiemarkt heb ik eens rondgekeken. Zelfs daar geen link naar het energielabel. Niets. Het Energiebespaarfonds dan, een pot van 300 miljoen euro van de overheid om financieringen te verstrekken voor het verduurzamen van je woning? Geen link.
Onderhouds.nl heeft het wel begrepen. Zij pakken uit met radio en advertenties om in te spelen op het energielabel. De doorvertaling naar de onderhoudsbedrijven die zij vertegenwoordigen kan beter. Ik kom nu alleen schilders tegen, terwijl ik toch mijn vloer wil isoleren.
Marketeers: er wordt hier door de overheid geprobeerd een impuls te geven aan een markt voor energiebesparende maatregelen. De vraag is er. Waar blijft jullie antwoord?
Dit artikel stond in MarketingTribune 6, 24 maart 2015.
-
Roel Welsing
- Werkt bij: Apenheul
- Functie: Algemeen Directeur
- Website:http://www.apenheul.nl
- Profiel »
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Meest gelezen
- Keukenhof viert 75-jarig jubileum
- Ministerie van VWS lanceert campagne ‘Praat vandaag over morgen’
- Simavi en Earth Water lanceren Seksvrij Water
- International Advertising Association lanceert nieuw Benelux...
- Specsavers zet met campagne lokale winkeleigenaren in het...
- [branded content] De naadloze integratie van CSRD in de gehele...
Word abonnee en ontvang:
- ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
- ✔ Korting tot wel €100,- op events
MarketingTribune Events
- 28mei 2024
Retail Media Day
- 13jun 2024
NIMA Marketing Day
- 17sep 2024
CrossBorder Event
- 3okt 2024
CustomerFirst Congres
- 10okt 2024
Shopping Today
- 12nov 2024
Grand Prix Content Marketing