[Redactioneel MarketingTribune 9] Supermacht
- Algemeen
- 18 jun 2015 @ 12:01
- Link
-
Sjaak Hoogkamer
hoofdredacteur
MarketingTribune - MediastrategieEffect
- 18 jun 2015 @ 12:01
- Sjaak Hoogkamer
Iedereen sprak er schande van. Vorig jaar in Cannes had Google maar liefst twee complete strandtenten geannexeerd. Het geliefde Plage Royal , waarin van oudsher de reclame-elite samenschoolt bij witte wijn en kreeft, bleek omgetoverd tot een mediabastion met een bijkans megalomane uitstraling.
De uitverkorenen die binnen de muren werden toegelaten konden deelnemen aan lezingen, workshops, interactieve mediasessies, maar ook voetbalwedstrijden bekijken, genieten van optredens van DJ’s en tussendoor een drankje nuttigen. Een invasie die aan duidelijkheid niets te wensen overliet. Kenmerkend voor een mediareus of een overval met een vette knipoog?
Facebook, Twitter, Apple en Microsoft vormen samen met Google een enorme invloedrijke macht in de hedendaagse media. Om van Amazon en Alibaba nog maar te zwijgen. Hun macht bepaalt voor een groot gedeelte hoe consumenten zoeken, oordelen, beslissen en kopen. Ja, bijna hoe ze zouden moeten denken. Voor marketeers zijn het onmisbare partners in crime om hun gewenste doelgroep te bereiken. Maar is het goed zaken doen met grootmachten? Want wie bepaalt uiteindelijk wie wat vindt en op welke manier? Hoe groot is het democratisch gehalte van hun beleid? Wat hebben marketeers/adverteerders nog in te brengen? En belangrijker: wordt de consument er uiteindelijk gelukkiger van?
De Europese Commissie doet al jaren hardnekkige pogingen om klaarheid te brengen in het reilen en zeilen van Google. Met als uiteindelijk doel een transparant, eerlijk en concurrerend systeem te krijgen. Bij het ter perse gaan van dit nummer bleek Google opnieuw zwaar onder vuur te liggen in Brussel. Er wordt gedreigd met miljardenboetes als de zoekgigant bepaalde zaken niet aanpast. De vraag blijft of dergelijke acties veel zoden aan de dijk zetten. Een supermacht is nu eenmaal lastig te beteugelen. Overigens: het zijn vaak de andere machtsblokken die Google onder vuur nemen via Brussel en proberen elkaars invloed te beperken.
Hoe dan ook: het is en blijft een fascinerende wereld die marketing en de consument in een stevige greep blijft houden. Hoe letterlijk dit zal zijn in de toekomst hangt af van de bereidheid van de mediareuzen om behoedzamer met hun gebruikers (privacy!) om te gaan. En het is de taak van de marketeer en consument om alert te blijven en niet alles te slikken voor zoete koek. Want uiteindelijk bepalen ook zij hoe groot de machthebbers zijn en worden.
-
Sjaak Hoogkamer
- Werkt bij: MarketingTribune
- Functie: hoofdredacteur
- Website:http://www.marketingtribune.nl
- Profiel »
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Meest gelezen
- ACM: sluit geen energiecontract af per telefoon
- Keukenhof viert 75-jarig jubileum
- Ministerie van VWS lanceert campagne ‘Praat vandaag over morgen’
- Simavi en Earth Water lanceren Seksvrij Water
- International Advertising Association lanceert nieuw Benelux...
- Specsavers zet met campagne lokale winkeleigenaren in het...
Word abonnee en ontvang:
- ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
- ✔ Korting tot wel €100,- op events
MarketingTribune Events
- 28mrt 2024
Shopping Awards Gala
- 28mei 2024
Retail Media Day
- 13jun 2024
NIMA Marketing Day
- 17sep 2024
CrossBorder Event
- 3okt 2024
CustomerFirst Congres
- 10okt 2024
Shopping Today
- 12nov 2024
Grand Prix Content Marketing