Meer buurten, minder zorgen

Meer buurten, minder zorgen
  • Algemeen
  • 16 nov 2016 @ 08:00
  • Link
  • Roel Welsing
    Roel Welsing

    Algemeen Directeur
    Apenheul
  • Agile marketing

Agile is het nieuwste buzzwoord en lijkt wel dé oplossing voor al onze uitdagingen. De wereld om ons heen verandert zo snel, dat we ons alleen als we ons agile (behendig) organiseren, kunnen handhaven. Bestuurders praten opeens over tribes en clans. Kleine cellen met veel autonomie, da’s de kern. Deed Eckart Wintzen daar eind jaren zeventig met zijn BSO ook niet al iets mee? So what’s new? Maar goed, als iets zo populair is, dan moeten we er hier misschien toch ook maar eens een onderzoekje naar doen.

Zorgeloos
Als je het hebt over agile organiseren, dan kom je in Nederland al snel uit bij Buurtzorg. In 2006 gestart door Jos de Blok uit onvrede met de organisatie van de zorg in Nederland. Inmiddels bestaat zijn organisatie uit circa 9.000 medewerkers, die in kleine, zelfstandige eenheden werken. Buurtzorg heeft een omzet van meer dan 280 miljoen euro en is op dit moment thuiszorgorganisatie TSN met meer dan 14.000 medewerkers over aan het nemen. En Jos schuift op in zijn waardeketen, want hij is nu ook bezig met het oprichten van een zorgverzekeraar met de naam Zorgeloos en dit allemaal met de hoogste medewerkers- en klanttevredenheid in de sector. En beste collega’s, zonder een euro uit te geven aan marketing, dat is nog eens agile. Jos doet dan misschien niet aan marketing, hij snapt wel heel erg goed waar zijn organisatie voor staat en is in staat dat scherp over het voetlicht te brengen.

Geheim
Wat is het geheim van Buurtzorg? Buurtzorg heeft geen overhead, is goedkoper, verleent minder zorg en levert betere zorgresultaten. Is minder dan toch echt meer? Twee zaken vallen in elk geval op: passie en vertrouwen.

Passie, want Jos is een man met een passie voor zorg. Goede zorg betekent dat cliënten weer zoveel mogelijk voor zichzelf kunnen zorgen en minder afhankelijk worden. Die passie voel je en werkt aanstekelijk. Daar willen mensen voor gaan.

Vertrouwen, want als je het vak verzorger serieus neemt, dan moet je de mensen die dat vak uitoefenen ook serieus nemen en ze de ruimte geven om zelf te bepalen wat goed is. Best een aantrekkelijk perspectief in een sector die al jaren onder druk staat van bureaucratie. En niet zo vreemd dat verpleegkundigen graag voor Buurtzorg werken.

Het klinkt ook gewoon heel logisch allemaal: niet een protocol afwerken, maar kijken wat er werkelijk nodig is en wat mensen zelf wél nog kunnen. Buurtzorg stelt weer de dienst centraal waar het zijn bestaansrecht aan ontleent en niet de eigen organisatie. Mensen verzorgen doe je door aandacht te geven en niet door regels op te volgen. Door zich anders te organiseren dan de concurrenten, is Buurtzorg flexibeler en beter in staat een dienst te leveren waar mensen ook echt iets aan hebben. Meer buurten, minder zorgen zeg maar. Meer marketing heeft Buurtzorg op dit moment dan ook helemaal niet nodig.

Deze bijdrage verscheen eerder in MarketingTribune 4, 23 februari 2016.

Roel Welsing

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl: presenteert en duidt het brede palet aan ontwikkelingen in het vakgebied marketing.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken