Linkbuilding: wat is het en hoe pak je het aan?

Linkbuilding: wat is het en hoe pak je het aan?
  • Algemeen
  • 3 mei 2017 @ 09:25
  • 19629 x gelezen
  • Link
  • Gastblogger
  • WebsiteContent

Wil jij jouw webpagina’s hoger in de zoekresultaten van Google krijgen? Heb je je content SEO-proof gemaakt en alle 404’s geëlimineerd? Dan is het zeker tijd om aan linkbuilding te gaan werken. Linkbuilding is het vergaren van zo veel mogelijk linkjes van andere kwalitatieve websites naar jouw pagina’s.

In essentie is de hoeveelheid links die verwijzen naar jouw website, ook wel backlinks genoemd, een graatmeter voor populariteit en autoriteit. Geen wonder dus dat Google rekening houdt met links naar jouw pagina’s om jouw ranking te bepalen.

Hoe staan links en ranking met elkaar in verband?Google waardeert alle pagina’s die het tegenkomt. Aan de hand van deze waardering wordt de ranking van pagina’s in zoekresultaten bepaald. Plaatst men een linkje naar een externe website op een pagina? Dan wordt een gedeelte van de waardering van de pagina die de link plaatst overgedragen naar de pagina waarnaar gelinkt wordt. Deze overdracht van waarde wordt ook wel linkjuice genoemd. Hoe meer linkjuice een pagina ontvangt, hoe hoger de waardering van deze pagina.

Niet alle backlinks zijn even waardevol

  • Wanneer de pagina die naar jouw pagina linkt een lage ranking heeft, ontvang je uiteraard minder linkjuice.
  • Daarnaast is ook de hoeveelheid externe links van de plaatstende partij van belang. Jouw pagina moet de linkjuice namelijk met de andere geplaatste linkjes delen.
  • Tenslotte geeft niet elke soort backlink linkjuice mee. Links van social media zoals Facebook en Twitter zijn hier een voorbeeld van. Maar ook websites als Wikipedia en affiliates geven geen linkjuice mee met hun externe links.

Starten met linkbuilding

Is jouw website onlangs opgericht en wil je gaan starten met linkbuilding? In deze beginfase is de beste aanpak het aanschrijven van relevante websites met de vraag een linkje naar jouw website te plaatsen. Dit kan gewoon een standaard mail zijn. Verstandig is wel deze mail per partij te personaliseren. Dit verhoogt de succeskans. Laat je echter nooit verleiden links te kopen. Wanneer Google hier achterkomt, kan je dit een forse boete opleveren.

Linkbuilding quick wins voor volwassen websites

Wanneer jouw website al enige tijd bestaat, heb je waarschijnlijk al een (klein) netwerk van backlinks opgebouwd. Wil je de status van jouw backlinknetwerk onderzoeken en optimaliseren? Op Google is een aantal tools te vinden voor backlink analyse. Sommige zijn betaald, maar er is ook een aantal gratis tools beschikbaar. Met behulp van een backlink analyse tool is eenvoudig gebruik te maken van de volgende quick wins voor linkbuilding.

  • Repareer kapotte backlinks. Werken bepaalde links naar jouw pagina’s niet meer? Wanneer een groot aantal links van dezelfde categorie stuk zijn, is het raadzaam een redirect voor deze links in te lichten. Als het losse linkjes betreft die stuk zijn, schijf dan de desbetreffende websites aan en vraag hen de juiste link te plaatsen.
  • Vraag links aan op startpagina’s. Een groot aantal mensen maakt nog gebruik van startpagina’s. Mis deze doelgroep niet door geen links op startpagina’s te hebben.
  • Merknaam vermeldingen. Wordt jouw merknaam of websitenaam genoemd door andere websites, maar wordt er niet gelinkt? Schrijf deze websites dan aan met de vraag een linkje te maken van de merkvermelding.
  • Verloren links. Heeft jouw pagina een link verloren die er eerst wel was? Schrijf dan ook deze websites aan met de vraag de link weer terug te plaatsen wanneer mogelijk.
  • Optimalisatie van ankerteksten. Wordt er vanaf externe websites naar jouw pagina’s gelinkt met ankerteksten als ‘hier’of ‘klik hier’? Schrijf deze websites aan met de vraag of de ankerteksten vervangen kunnen worden voor meer betekenisvolle ankerteksten.

 

Deze blog is geschreven door Eva Haaijer, een van de talenten van Schaal+. Nog meer blogs en insights van het talentenprogramma? Ga hier naar toe. 

Gastblogger

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de nieuwsbrief.
  • Abonneren

Meest gelezen

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 22 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events
  • ✔ Gratis tablet versie

MarketingTribune Events


  • MarketingTribune.nl: presenteert en duidt het brede palet aan ontwikkelingen in het vakgebied marketing.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken