NIMA Marketing Day 2017 - Een Cool Event

NIMA Marketing Day 2017 - Een Cool Event
  • Algemeen
  • 22 jun 2017 @ 16:55
  • Link
  • Gastblogger
    Gastblogger

    Gastauteur
    MarketingTribune
  • Evenement

Waarom zijn er een kwart miljoen marketeers in Nederland? Wat doen die marketeers? Hebben we die wel nodig, of is het allemaal holle-frasen-deskundigheid? Teun van de Keuken wist de sfeer er goed in te brengen op de NIMA Marketing Day met kritische vragen voor het aanwezige publiek. Verslag van de Vlaamse marketingexpert Désiré Timmermans die speciaal voor de NMD naar DeFabrique reisde.

De voorbeelden die hij naar voren bracht waren al even kritisch. Zoals, een advertentie voor het product ‘boerenomelet met prei en ui’ waarbij op de verpakking staat: zelf prei, ui en eieren toevoegen.
Teun bracht zijn story met een lach en een traan, en zijn kritische vragen en voorbeelden waren voor mij een welkome ‘koude douche’ op deze letterlijk snikhete dag (ongeveer 33 graden). Hij toonde de marketeers in de zaal dat de kracht van marketing ligt op het snijvlak van waar maatschappelijke relevantie en business relevantie elkaar ontmoeten. Als alleen business relevantie een hoofdrol speelt wordt de plank misgeslagen. Kortom, marketeers kom uit je ‘keuken’ (comfortzone) en kijk kritisch naar je toegevoegde waarde.

The Story
Na de kritische story van Teun besloot ik om de vijf presentaties te volgen van het thema ‘The Story’, één van de tien beschikbare thema’s op deze Marketing Day.

No Conflict, no Story! Dat was de start van de presentatie van Gijsbregt Vijn. Een sprekende vergelijking van een zin zonder conflict, en een zin met conflict is: ‘de muis zit op de mat… en ‘de muis zit op de mat van de kat…’ Met andere woorden, een story beklijft beter bij de doelgroep indien er wordt verteld over een held met een doel, die de middelen heeft om dat doel te bereiken, die stuit op tegenstanders, en het conflict wat hierdoor ontstaat moet overwinnen.  Het doet mij denken aan: No Guts No Glory! Een waardevolle boodschap voor marketeers!

De andere vier presentaties van het thema ‘The Story’ hadden ook ieder hun eigen waardevolle boodschap.  Zo was de boodschap van Arthur Sirmonetti en Marion Debruyne tijdens hun presentatie ‘How to create future proof B2B marketers’ dat een leerplatform voor marketeers bijdraagt aan het versterken van de broodnodige marketing competenties in een bedrijf. DSM en de Vlerick Business School hebben samengewerkt aan een gestructureerd beoordelings- en certificeringsmodel voor marketingprofessionals op diverse niveaus in het bedrijf, en DSM heeft dit model al succesvol geïmplementeerd. Een initiatief dat, mijns inziens, navolging verdient in andere bedrijven.

Anouk Beeren’s boodschap tijdens de presentatie ‘ Hoe Deli XL Bidfood wordt’, was dat het veranderen van een ‘brand name’ een militaire (precisie) operatie is die begint bij de medewerkers. Immers, als de medewerkers de ‘boodschap’ van een bedrijf begrijpen, kunnen zij dit uitdragen in hun contacten met klanten.  De medewerker stond ook centraal bij de presentatie van Yvonne Nassar over ‘Contentmarketing is van iedereen’. Door medewerkers in een bedrijf de ruimte te geven om initiatieven te ontwikkelen en hun stories te delen op sociale media, ontstaan er (onverwachte) business projecten die een bijdrage leveren aan de omzet van een bedrijf.  

Tot slot was de boodschap van Marius Smit tijdens zijn presentatie ‘Van uitdaging naar snelgroeiende social enterprise’ dat een achtergrond als marketeer en een wereldreis kunnen leiden tot een eigen bedrijf dat een bijdrage levert aan het opruimen van het immense plastic probleem in de wereld: vissen op plastic in de Amsterdamse grachten. Dit initiatief van Marius breidt zich steeds verder uit. Zo heeft hij sloepen laten maken van opgevist plastic die varen op de Amsterdamse grachten, is hij bezig met het opzetten van een organisatie om bedrijfsmeubilair te maken van opgevist plastic, en volgen er waarschijnlijk nog andere initiatieven en bedrijven in de toekomst. 

Kort samengevat, ik heb de Nima Marketing Day ervaren als een zonovergoten marketing journey met boodschappen die je aan het denken zetten, of anders gezegd een ‘cool’ event.


Deze blog is geschreven door marketingexpert Désiré Timmermans

Gastblogger

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl: presenteert en duidt het brede palet aan ontwikkelingen in het vakgebied marketing.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken