[column] Google: de frenemy van veel uitgevers
De advertentietechnologietak van Alphabet (Google) ligt behoorlijk onder vuur. De voornaamste reden hiervoor is dat zij beticht worden van misbruik van hun dominante positie binnen het digitale advertentietechnologie-ecosysteem. Remco Steen van Mediahuis legt het hoe en wat uit.
[column] Marketing Affairs 4: Marketingnonsens
In zijn maandelijkse column ‘Marketing Affairs’ houdt Julian Stevense van Brandgurus marketeers een spiegel voor en omschrijft hij de problemen waar marketeers vaak tegenaan lopen. Vandaag deel 4: Marketingnonsens.
[column] Contentwise
In een wereld met een overload aan content is het verademend als je soms eens kunt relativeren. Altijd maar consumeren, steeds meer weten, geen nieuws kunnen missen, geen innovatie aan je voorbij laten gaan, het is de aloude bekende ratrace waaraan geen einde komt. Zeker niet nu we ook een nieuw vrindje hebben in de vorm van ChatGPT, die content serveert in een astronomisch tempo. Alsof je een warme kroket uit een automaat trekt, net wat u zegt.
[column] Art of positioning 6: AI en marketing
Wat betekent kunstmatige intelligentie voor marketing? We vroegen het ChatGPT!
[column] Eindelijk! Oudere vrouwen in reclame!
Onze columniste Paola Cassone ziet tot haar grote blijdschap eindelijk een studie die de oudere vrouw in de reclame juist verwelkomt.
[column] Top 5-TikTok-trends: muziek-ads, tandemtoppers en XOXO-gossip
TikTok biedt entertainment, inspiratie én informatie (hallo, nieuwe zoekmachine) voor jong en oud, en is zonder twijfel here to stay. Om bij te blijven, praten TikTok-experts Sietske en Thamar van creatief contentbureau C2B je wekelijks bij over de nieuwste trends, virals en highlights op dit fascinerende platform.
[Marketing the Rainbow #35a] Unilever 8: Dove, over vaderdag en echte moeders
Unilever is een van 's werelds meest cultureel diverse bedrijven en zet zich in voor het ontwikkelen van een inclusieve cultuur. Door de jaren heen hebben ze actief deelgenomen aan Marketing the Rainbow: zowel op corporate niveau als veel individuele merken. Hier is een blik op Dove, één van een dozijn merken dat jaarlijks meer dan een miljard omzet heeft. Niet te verwarren met de chocoladeproducten van Dove – die zijn van Mars.
[column] De magie van nostalgie
In een steeds geavanceerder en complexer wordende wereld met wearable tech, zelfrijdende auto’s, smart homes, metaverse en ChatGPT is een tegenbeweging gaande: een hang naar nostalgie. Naar de herkenning en geruststelling van vroeger tijden, en merken maken daar succesvol gebruik van.
[column] Onbeminde innovatie
Columnist Jos van den Bergh ergert zich aan de negatieve houding van publiek en politiek ten aanzien van de auto. Terwijl de automotive-industrie miljarden investeert in innovatie. Vooral onbegrip en een slechte dossierkennis lijken het probleem.
[column] Feyenoord maakt Radio Rijnmond ook kampioen
Aankomende zondag kan Feyenoord voor het eerst sinds seizoen 2016-2017 weer kampioen van Nederland worden. Na een mooi seizoen blijkt dat de ploeg uit Rotterdam-Zuid het meest stabiel heeft gepresteerd, waardoor ze na drie achtervolgende kampioenschappen van Ajax deze hegemonie kunnen stoppen.
Top 5-TikTok-trends: pizza op Ibiza, Eurovision en Autodrop it like it's hot
TikTok biedt entertainment, inspiratie én informatie (hallo, nieuwe zoekmachine) voor jong en oud, en is zonder twijfel here to stay. Om bij te blijven, praten TikTok-experts Sietske en Thamar van creatief contentbureau C2B je wekelijks bij over de nieuwste trends, virals en highlights op dit fascinerende platform.
[column] Branding by design: wie toont er Leffe?
De Norbertijnen in Leffe weten al eeuwenlang hoe je een biermerk moet positioneren. Onze columnist Leo van Sister onderging de merkervaring met zichtbaar genoegen.
[column] Drempelloos overreden
Wellicht herken je het enorme geworstel om complexe informatie genuanceerd, maar aantrekkelijk weer te geven.
[column] Collega
Dit keer laat ik mijn column aan mijn nieuwe collega, ChatGPT. Dit is wat hij/zij/hen (?) in 6 seconden (!) antwoordde op mijn vraag: ‘Schrijf een kritisch stukje van 250 woorden hoe ChatGPT de wereld van marketing en reclame gaat veranderen.’ Best geinig, al moeten jullie nu wel mijn vileine pen missen😉:
[column] Art of positioning 5: De Gouden Loeki
Onlangs reikte Ster de prijs uit voor de leukste tv-commercial van 2022. Voor de 4e keer werd Staatsloterij de winnaar van de Gouden Loeki en dat was zeker verdiend.
[column] Top 5-TikTok-trends: MET Gala, Search Ads en Frenchie phone home
TikTok biedt entertainment, inspiratie én informatie (hallo, nieuwe zoekmachine) voor jong en oud, en is zonder twijfel here to stay. Om bij te blijven, praten TikTok-experts Sietske en Thamar van creatief contentbureau C2B je wekelijks bij over de nieuwste trends, virals en highlights op dit fascinerende platform.
[column] Slimmere supply chains voor onvoorspelbare wereld
Online retailers zaten, mede door de coronacrisis, voortdurend in een opgaande lijn, zo blijkt uit onderzoek van de Thuiswinkel Markt Monitor. Dezelfde crisis leidde echter ook tot aanhoudende problemen in de supply chain. Arno Witvliet, Chief Sales Officer bij Leaseweb, heeft de oplossing.
[column] Top 5-TikTok-trends: Nieuw jasje TikTok, Frick en Prins Pilspiratie
TikTok biedt entertainment, inspiratie én informatie (hallo, nieuwe zoekmachine) voor jong en oud, en is zonder twijfel here to stay. Om bij te blijven, praten TikTok-experts Sietske en Thamar van creatief contentbureau C2B je wekelijks bij over de nieuwste trends, virals en highlights op dit fascinerende platform.
[column] Success or failure? Merklessen voor marketeers
Hoe vaak lees je niet over jarenlange succesverhalen in marketing en hoe geweldig de verschillende merken het doen. En dan opeens, pats boem, gaat een merk zomaar kopje onder. Leo van Sister analyseert.
[column] Eindigt de groei van online winkelen?
Een bijna 11 procent lagere online omzet in januari 2023. Dat bracht het CBS onlangs naar buiten. En ook over heel 2022 daalde de online omzet met 7,6 procent. Is daarmee definitief een einde gekomen aan decennialange groei van het online winkelen, vraagt Jesse Weltevreden zich af.
[column] Over omvorming en ver-Chinezing
Ach, die arme Russen… Het amorfe volk loopt maar achter ‘tsaar Poetin’ aan en ondertussen raakt het alles kwijt. Al die fijne merkartikelen uit het verdorven Westen. Maar óh zo geliefd in Rusland. Petjes van Nike, koffietjes en biertjes van Starbucks en Heineken, meubeltjes van Ikea.
[column] AI spiegelt gedrag, maar heeft geen eigen wil
Al decennialang maken we ons zorgen over computers die een eigen bewustzijn ontwikkelen. Voorlopig is het te vroeg om daar echt bang voor te zijn. AI is nog te menselijk; hét bewijs dat artificial intelligence juist géén bewustzijn heeft.
[column] Op zoek naar de psychopaat onder de automerkenrijders
Onderzoeken zijn vrijwel altijd nuttig voor marketeers en organisaties. Zeker ook onderzoeken naar automerken en het gedrag van hun berijders. Want zijn BMW-rijders echt zo psychopathisch zoals ze algemeen bekend staan? En wat betekent dit voor je merk?
Top 5-TikTok-trends: happy dance, sluwe Samsung en AI, AI, AI waar gaat dit heen?
TikTok biedt entertainment, inspiratie én informatie (hallo, nieuwe zoekmachine) voor jong en oud, en is zonder twijfel here to stay. Om bij te blijven, praten TikTok-experts Sietske en Thamar van creatief contentbureau C2B je wekelijks bij over de nieuwste trends, virals en highlights op dit fascinerende platform.
[column] On the box denken
Ik heb thuis maar liefst drie katten. Zoals elke katteneigenaar weet, zijn katten echt gek op kartonnen dozen. Daarom lijkt het, voor wie bij ons binnenkomt en een of de andere Amazon-, Bol- of Bijenkorfdoos ziet slingeren, alsof we net een online-aankoop hebben uitgepakt.
[column] Top 5-TikTok-trends: Jennifer Aniston, Blokker en het witte goud.
TikTok biedt entertainment, inspiratie én informatie (hallo, nieuwe zoekmachine) voor jong en oud, en is zonder twijfel here to stay. Om bij te blijven, praten TikTok-experts Sietske en Thamar van creatief contentbureau C2B je wekelijks bij over de nieuwste trends, virals en highlights op dit fascinerende platform.
[column] What's next in digital 1: AI, gaan we nou allemaal in één pannetje roeren?
De opkomst van kunstmatige intelligentie is prompt. Ineens is het daar. Het toont aan dat er in de schaduw voortdurend wordt gewerkt aan baanbrekende technologie die ons vak raakt.
[column] Marketing Affairs 3: Merkvoorkeur voor marketing
In zijn maandelijkse column ‘Marketing Affairs’ houdt Julian Stevense van Brandgurus marketeers een spiegel voor en omschrijft hij de problemen waar marketeers vaak tegenaan lopen. Vandaag deel 3: Merkvoorkeur voor marketing.
[column] Factuurtje
Ik denk dat het makkelijker is te achterhalen wat Joe Biden verdient en wat een setje kruisraketten kost om de oorlog in Oekraïne nog even voort te zetten, dan een simpel antwoord te krijgen op de vraag welk deel van het marketingbudget van de Staatsloterij naar het reclamebureau gaat.
[column] Top 5-TikTok-trends: pratende kunst, de ufo-ei-mindfuck en luisteren naar je moeder
TikTok biedt entertainment, inspiratie én informatie (hallo, nieuwe zoekmachine) voor jong en oud, en is zonder twijfel here to stay. Om bij te blijven, praten TikTok-experts Sietske en Thamar van creatief contentbureau C2B je wekelijks bij over de nieuwste trends, virals en highlights op dit fascinerende platform.
[column] De kracht van verwondering
De lente is in aantocht. Een ideaal moment om een weekendje weg te gaan om onze zuiderburen te bezoeken. Antwerpen. Dat is een plek waar alles anders is.
[column] Wat betekent ChatGPT voor copywriting?
Toen ik voor het eerst iets voorbij zag komen over ChatGPT, sloeg ik er eigenlijk niet zoveel acht op. Ik dacht dat er weer eens een nieuwe hippe aandoening bij was gekomen, iets van een dwangmatige spraakstoornis die tot onophoudelijk gebabbel leidt. Op z’n best nog net geen reden voor een volgende Sire-campagne.
[column] Art of positioning 4: Waar blijven de merkcampagnes?
Airbnb heeft twee jaar geleden zijn focus volledig verlegd van performance naar branding. Het merk heeft vol ingezet op de narratief van het merk en zich veel minder afhankelijk gemaakt van zoekmachinemarketing. Dat heeft ze geen windeieren gelegd. De marketingkosten van Airbnb zijn aanzienlijk gedaald en de traffic naar het Airbnb-platform is met maar liefs 20 procent gestegen.
[column] De Kortingsgeneratie
In Nederland zijn de prijzen van consumentenproducten fors hoger dan in onze buurlanden; de kortingen die we krijgen, betalen we dus zelf. In België en Duitsland komen kortingen zoals wij die kennen niet voor of zijn zelfs bij wet verboden.
[column] Radio is oorlog
Media-expert en kritsch scribent Ruud de Langen reflecteert met deze zeer actuele column op de radiogebeurtenissen van vandaag en de gevolgen hiervan voor het radiolandschap.
[column] Top 5-TikTok-trends: CEO van TikTok, Coolblue en zin in de zomer
TikTok biedt entertainment, inspiratie én informatie (hallo, nieuwe zoekmachine) voor jong en oud, en is zonder twijfel here to stay. Om bij te blijven, praten TikTok-experts Sietske en Thamar van creatief contentbureau C2B je wekelijks bij over de nieuwste trends, virals en highlights op dit fascinerende platform.
[column] Kunstmatige intelligentie? Gebruik het gewoon!
Als marketeers zijn we waarschijnlijk een beetje moe van het lezen over kunstmatige intelligentie (AI) en hoe het ons werk zal veranderen, maar vergeet niet waarom we blij moeten zijn met deze technologie, die ons helpt om onze boodschap op een effectieve manier over te brengen en onze klanten te bereiken.
[column] Wat betekent AI voor podcasts?
Marvin Jacobs is Creative Director bij audio agency Airborne. Voor MarketingTribune houdt hij de ontwikkelingen in het audiolandschap bij. In zijn nieuwe column vraagt hij zich af wat de consequenties van AI zullen zijn en neemt gelijk de proef op de som door verschillende tools toe te passen.
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Meest gelezen
Word abonnee en ontvang:
- ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
- ✔ Korting tot wel €100,- op events
MarketingTribune Events
- 28mei 2024
Retail Media Day
- 13jun 2024
NIMA Marketing Day
- 17sep 2024
CrossBorder Event
- 3okt 2024
CustomerFirst Congres
- 10okt 2024
Shopping Today
- 12nov 2024
Grand Prix Content Marketing