[column] Battle of the smartphones
Niets zo dynamisch en heftig als de voortdurende strijd op de smartphonemarkt. Naast Samsung en Apple melden zich nieuwe spelers. Waarin zit het onderscheid en hoe merktrouw zijn we eigenlijk?
OrangeValley, MvH Media, AdResults en Increase slaan handen ineen
De digital marketingbureaus OrangeValley, MvH Media, AdResults en Increase bundelen hun krachten. Met deze samenwerking willen ze een leidende rol op het gebied van data en performance marketing innemen op de Europese markt.
DPG lanceert nieuw mediamerk voor het bedrijfsleven: BusinessWise
DPG Media lanceert vandaag BusinessWise, een nieuw mediamerk voor het bedrijfsleven dat actualiteit met persoonlijke ontwikkeling combineert. Daarnaast duiden experts uit het bedrijfsleven het nieuws. BusinessWise zet daarbij vooral in op audio en video.
DOSSIER MERKENBOUW Marketeers op stelling
Ben je als marketeer niet voor alles een merkbouwer? En hoe laveer je tussen snel salessucces en een stevig merkfundament? Dit eeuwige dilemma hebben we in een stelling gegoten: ‘Snel salessucces sloopt stevig merkfundament’ Of is het eigenlijk helemaal geen dilemma en is het gewoon je werk als markteer en moeten we af van de gedachte dat kortetermijndoelstellingen en langetermijndoelstellingen niet door één deur kunnen?
Duitse automerken tegen inmenging P van Prijs bij Chinese ecars
Duitse automerken willen geen Europese importheffingen op elektrische auto's uit China omdat deze kunstmatig laag geprijsd zouden zijn. Door tegenmaatregelen kunnen er problemen ontstaan op de voor hen belangrijke Chinese markt.
Campagne moet (vak)mensen naar metaalsector lokken
Om het belang van de metaaltechnologiesector te benadrukken lanceert Koninklijke Metaalunie op 17 april de campagne ‘Metaaltechnologie maakt je wereld’. Met de campagne wil de sector meer (vak)mensen lokken.
DOSSIER MERKENBOUW Merk toch hoe kwetsbaar
Een sterk en betrouwbaar merk bouwen is een kwestie van een lange adem hebben en eenmaal sterk en populair blijkt nog geen garantie voor de toekomst. We kennen allemaal de voorbeelden: van McDonald’s tot Adidas en van Google tot Nike.
[onderzoek] Het voorkomen van sociaal wenselijke antwoorden
Marketingonderzoeker Rik Pieters van Tilburg University heeft, samen met collega’s van andere universiteiten, een nieuwe, indirecte vraagtechniek ontwikkeld om ervoor te zorgen dat de kans groter is dat mensen waarheidsgetrouw antwoorden op gevoelige vragen. De techniek kan onder andere gebruikt worden bij het afnemen van enquêtes of bij het maken van beleid.
[column] Top 5-TikTok-trends: lentekriebels, oude hitjes en Gary Barlow op visite
TikTok biedt entertainment, inspiratie én informatie (hallo, nieuwe zoekmachine) voor jong en oud, en is zonder twijfel here to stay. Om bij te blijven, praten TikTok-experts Justine en Thamar van creatief contentbureau C2B je wekelijks bij over de nieuwste trends, virals en highlights op dit fascinerende platform.
[column] De kunst van niets doen
Soms is het juist goed om even helemaal niet te bewegen. Ook in marketing en reclame, zo betoogt onze columniste Paola Cassone.
Jan Beckers van SodaStream Benelux: 'Zie jezelf niet als je doelgroep'
Jan Beckers is marketing director bij SodaStream Benelux. Voor de rubriek ‘Mijn Marketing’ reageert hij op een aantal steekwoorden: ‘Mijn guilty pleasure? Joost Klein door de boksen laten knallen met mijn zoontje op de achterbank, een echte Europapa ;) #Netherlands12points’.
De marketingtransfers van week 15, 2024
En het bleef na afgelopen weekend nog lang onrustig bij de BVO Alax. Maar de marketeers, PR-personen en andere creatievelingen kunnen er ook wat van. MarketingTribune behoudt, zoals altijd, het overzicht.
Esprix jury bekroont vijfentwintig cases
Vijfentwintig verschillende cases krijgen op 23 mei aanstaande tweeëndertig Esprix’s uitgereikt. DDB Amsterdam leidt het bureauklassement met maar liefst zes bekroningen. Alfred International volgt met vier bekroningen en Wefilm Creative Agency is driemaal bekroond.
[column] Heerlijk - Helemaal geen dividendbelasting - Heineken
Heineken heeft het als bedrijf en wereldmerk lastig. Niet alleen vanwege teruglopende bierafzet, maar ook vanwege diverse schandalen. Is Heineken niet langer een betrouwbaar, helder en Hollands biermerk?
[branded content] “Weg met lelijk!” Laat je raken door Onwijs Mooie Dingen
In 2019 doopte het Rotterdamse bureau De Beeldenfabriek Communicatie zichzelf om in Onwijs Mooie Dingen. Een naam die schijnbaar uit het niets ontstond. Een complete rebranding verder blijkt die naam te passen als een handschoen. Ondernemer en managing director Frans van Noort: “We kwamen er met ons hele team achter dat we gewoon een hekel hebben aan ‘lelijk’. En dan hebben we het zeker niet alleen over esthetiek.”
Gewoon geweldig werk om het goede te doen: Het Act Good Report
Het Act Good Report is een samenwerking tussen Act Responsible en Warc en viert de beste creatieve campagnes op het gebied van sociale verantwoordelijkheid en duurzaamheid.
[branded content] Congrescoach geeft ultieme hacks voor het organiseren van een congres
De afgelopen twee jaar won Koninklijke Jaarbeurs de award voor beste congreslocatie van Nederland. Toch weet lang niet iedereen dat de evenementenlocatie naast beurzen zowel grote en kleinschalige evenementen als congressen organiseert en faciliteert. Om dat nog meer voor het voetlicht te brengen introduceert Jaarbeurs de congrescoaches in haar nieuwste campagne.
Mobiel dataverkeer stijgt, bellen daalt
Het aantal huishoudens dat beschikt over glasvezel is in 2023 gestegen met zo’n 25 procent. Ook het mobiele dataverbruik zat in 2023 met ruim 25 procent flink in de lift. Bellen neemt tegelijkertijd af in populariteit, zowel vast als via mobiel.
OnSocial wordt onderdeel van Alfred International
Social media & creator agency OnSocial wordt onderdeel van Alfred International. Het bureau blijft onder zijn eigen naam opereren.
[column] TikTok China beschermt de eigen jeugd wel
Kun je vanavond deze pasta maken? Mijn 15-jarige dochter stuurt een TikTok-video van 10 seconden hoe je de lievelingspasta van supermodel Gigi Hadid maakt. Het is heel romig omdat er double cream in moet, veel vetter dan onze slagroom en niet te koop in Nederlandse supermarkten. We zullen het moeten doen met gewone slagroom. Gemiste kans voor de retail? Het zou als een dolle verkopen, want de Gigi Hadid-pasta is op dit moment de favoriete pasta van heel veel tienermeisjes.
Odido Business wil met B2B-campagne grote én kleine ondernemers bereiken
Odido Business, de B2B-tak van telecomprovider Odido, lanceert deze week haar campagne gericht op ondernemers: ‘Hoe groot je bedrijf ook is, of wordt.’ De campagne moet de merkbekendheid van Odido Business in de B2B-markt versterken.
De marketingtransfers van week 14, 2024
Het extreem natte weer van deze week was geen beletsel voor een aantal marketeers, PR-personen en andere creatievelingen om bij een nieuwe, nóg betere werkgever te tekenen. MarketingTribune behoudt, zoals altijd, het overzicht.
[column] Top 5-TikTok-trends: discussiedansjes, Brazilian Marketing en een oude bekende
TikTok biedt entertainment, inspiratie én informatie (hallo, nieuwe zoekmachine) voor jong en oud, en is zonder twijfel here to stay. Om bij te blijven, praten TikTok-experts Justine en Thamar van creatief contentbureau C2B je wekelijks bij over de nieuwste trends, virals en highlights op dit fascinerende platform.
[column] Adidas: we wisten het niet
Het gebeurt niet vaak, maar als een groot en bekend merk een nieuw design introduceert en het blijkt meteen al onbruikbaar, dan hoor je het, in dit geval, in Keulen donderen.
Energieleveranciers scoren gemiddeld NPS van +39
De gemiddelde NPS van de grootste Nederlandse energieleveranciers is +39. ANWB Energie krijgt de hoogste NPS (+90) en Coolblue Energie de laagste (+3). Dit blijkt uit de Nationale Benchmark Energieleveranciers, een onderzoek van Multiscope onder ruim 6.400 Nederlanders.
Gelatomerk Amorino start in Nederland
Vandaag opent het Italiaanse ijsmerk Amorino zijn deuren in Amsterdam. Het merk is al in zes landen actief. De USP van Amorino is ambachtelijk ijs dat met een spatel tot een roos wordt gevormd, geheid een hit op Insta.
Roxanne Pinckers van Mastercard: 'Gut feeling marketing is niet meer van deze tijd'
Roxanne Pinckers is Director of Marketing & Communications NL bij Mastercard. Voor de rubriek ‘Mijn Marketing’ reageert zij op een aantal steekwoorden: ‘Marketing is het hart van het bedrijf.’
MediaMarkt nieuwe hoofdsponsor Feyenoord
MediaMarkt Nederland heeft een drie-jarig contract gesloten als hoofdsponsor van Feyenoord. Het partnership gaat in op 1 juli 2024 en is afgesloten tot en met 30 juni 2027.
[column] (On)logisch
Met alleen logica kom je niet uit bij een dansende kat die internet en tv aan de man brengt of bij een drummende gorilla die chocolade verkoopt. En al helemaal niet bij pratende koffers die bagagemedewerkers werven. Toch kun je zeggen dat het logisch is dat dit werkt.
PingPrice is nieuwe retailprijsvergelijk-app
PingPrice, een app waarmee je de prijzen van meerdere retailers tegelijk kunt vergelijken, start in Nederland. Founder Christophe Echement: 'Prijsvergelijkingssites zijn populair in Nederland, maar een "scan en go"-app voor alledaagse boodschappen is er nog niet.'
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Laatste reacties
Word abonnee en ontvang:
- ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
- ✔ Korting tot wel €100,- op events
Meest gelezen
- [column] Jezelf als marketeer slim blijven uitvinden
- Vogelaar neemt Mailweb.nl over
- Thijs Gussenhoven van Heineken over het belang van VVAL voor...
- Marga Stehmann van Carhartt: 'Blijf als merk trouw aan je roots'
- Vita Kovalenko van AON: 'Marketing kan helpen de wereld te...
- Martijn Delahaye van Afas Software: 'Inspiratie is nutteloos...
Laatste Nieuws
- Joris van Dijk van BoerenBed Ik klim... 18-04-2024
- Bestedingen digital advertising... 17-04-2024
- Beeckestijn start opleiding AI... 17-04-2024
- Martijn Delahaye van Afas Software:... 15-04-2024
- Thijs Gussenhoven van Heineken over... 11-04-2024
- [branded content] Congrescoach geeft... 11-04-2024
MarketingTribune Events
- 28mei 2024
Retail Media Day
- 13jun 2024
NIMA Marketing Day
- 17sep 2024
CrossBorder Event
- 3okt 2024
CustomerFirst Congres
- 10okt 2024
Shopping Today
- 12nov 2024
Grand Prix Content Marketing